تأثیر سرکوب دستمزد قیمت واقعی بر عملکرد ناوگان بار سنگین

در شرایطی که وضعیت ناوگان حمل و نقل بار کشور در بحران است، تعیین صحیح عواملی مانند قیمت ها و افزایش متناسب آنها با تورم می تواند راه حلی برای تحریک نوسازی یا توسعه این خودروها با مشارکت صاحبان ناوگان باشد. در اواسط خردادماه امسال نرخ بار 30 درصد افزایش یافت که با اعتراضات متعدد صاحبان ناوگان حمل و نقل کالای کشور مواجه شد.

نایب رئیس اتحادیه کامیون داران در همین زمینه این تصمیم را ظلم دولت به رانندگان عنوان کرد و گفت: کرایه بار نباید کمتر از 45 تا 50 درصد افزایش می یافت. این در حالی است که رئیس انجمن ملی رانندگان کامیون های یخچال دار قبلاً افزایش 30 درصدی کرایه ها را با وجود افزایش 200 درصدی تورم غیرقابل قبول می دانست.

به نظر می رسد افزایش 30 درصدی تعرفه حمل و نقل اعلام شده است، در حالی که جوانب این تصمیم به اندازه کافی بررسی نشده است. فقدان درآمد کافی و تعدیل شده با تورم می تواند صاحبان این خودروها را به سمت دیگری سوق دهد و حتی مانع از تکمیل ناچیز ناوگان شود.

افزایش 30 درصدی قیمت بی احترامی به رانندگان است

نایب رئیس اتحادیه کامیون داران با اشاره به افزایش 30 درصدی کرایه حمل بار گفت: دولت با این اقدام به رانندگان بی احترامی کرده است.

آقای جلال موسوی افزایش 30 درصدی را برای این تجارت ناچیز دانست و گفت: افزایش کرایه بار باید از 45 به 50 درصد باشد اما با افزایش 30 درصدی در حق آنها ظلم شد.

وی افزود: قطعا درخواست افزایش 80 تا 90 درصدی برخی رانندگان پذیرفته نشد و نمی توان به یکباره نرخ کرایه را به 80 درصد افزایش داد اما این 30 درصد کفاف هزینه های رانندگان و رانندگان را نمی دهد. بخش حمل و نقل.”

بخوانید:  ریزش بهای کره‌ای‌ ها و آلمانی‌ ها و افزایش قیمت ژاپنی‌ ها

ترک کار رانندگان خبره؛ در نتیجه افزایش نامتناسب قیمت ها

در شرایط فعلی اقتصادی کشور مشخص است که تا 80 درصد نمی توان قیمت ها را افزایش داد و اگر چنین افزایش قیمتی اتفاق بیفتد مطمئنا مصرف کنندگان نهایی و متقاضیان حمل و نقل را تحت فشار قرار می دهد اما به نظر می رسد دولت باید با تعیین رقمی بین 30 تا 80 درصد برای رانندگان کامیون، اعتقاد بر این بود که درآمدزایی آنها نیز متناسب با نرخ تورم اندکی افزایش می یابد.

حالا با افزایش 30 درصدی، بعید نیست برخی فعالان این حوزه، فعالیت در این بخش را غیرمنطقی ارزیابی کنند و از این کار کناره گیری کنند. در شرایطی که ناوگان دولتی بیش از هر زمان دیگری به این وسایل نقلیه و رانندگان مجرب نیاز دارد، عدم وجود هر یک از آنها در ناوگان دولتی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سیستم حمل و نقل و لجستیک وارد کند.

کاهش قدرت خرید و توقف تجدید

از سوی دیگر افزایش نامتناسب کرایه حمل و نقل و کاهش درآمد دارندگان این خودروها منجر به کاهش قدرت خرید آنها می شود. خرید خودروهایی که قیمت آنها از 10 میلیارد تومان هم فراتر می رود مستلزم درآمد بالایی حتی به صورت اقساطی است. در غیر این صورت صاحبان آنها نمی توانند این خودروها را خریداری کنند و تمایلی به مشارکت در پروژه های نوسازی نخواهند داشت.

در شرایطی که سن ناوگان تا حد زیادی به بیش از 40 سال رسیده است، هر گامی در جهت عدم تمایل مالکان خودروهای فرسوده به نوسازی ناوگان باری کشور می تواند سن فرسودگی را افزایش دهد و این تاخیر در نوسازی منجر به افزایش تعداد مدل های فرسوده و فرسوده

بخوانید:  پیش پرداخت خودروهای فروخته شده توسط خودروسازان مشمول تورم نمی شود

افزایش هزینه نگهداری خودروهای تجاری

رانندگان معتقدند که هزینه نگهداری کامیون ها و تراکتورهای خود در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است و این امر مستلزم افزایش هزینه حمل و نقل است.

رشد هزینه تعمیر و نگهداری کامیون ها و تراکتورهای فرسوده در حالی بسیار بیشتر است که در سال های اخیر سیاست گذاری ها به گونه ای نبوده که راننده بتواند محصولات جدید خریداری کند و خودروهای فرسوده را از ناوگان خارج کند.

برخی معتقدند صنعت حمل و نقل کشور نیازمند قوانین و مقرراتی است که اجرای آن را تضمین کرده باشد تا صاحب خودرو بتواند خودروی فرسوده را با سرعت بیشتری جایگزین کند.

تعیین کرایه صحیح و جلوگیری از افزایش قیمت کالاها ضروری است

اگر به افزایش کرایه حمل و نقل در سال جاری نگاه کنیم، هرچند یادآور تضییع حقوق کامیون داران و تراکتوری هاست، اما باید از منظر دیگری به این موضوع نگاه کرد.

افزایش نرخ حمل و نقل در کشور به طور مستقیم بر مصرف کنندگان نهایی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال نرخ فعلی 22 تن بار از بندرعباس به تهران حدود 20 میلیون تومان گفته می شود و با 30 درصد افزایش قیمت به حدود 27 میلیون تومان می رسد.

مصرف کننده نهایی در واقع شخصی است که باید هزینه حمل و نقل را بپردازد و افرادی که باید کالا را با قیمت بالاتری خریداری کنند. افزایش هزینه حمل و نقل قطعا به معنای افزایش قیمت نهایی کالاهاست که در اقتصاد امروز به معنای افزایش تورم و کاهش بیشتر قدرت خرید مردم است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249720/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%A8-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C

بخوانید:  80 درصد محصولات ایران خودرو با زیان تولید می شود