یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
اداره کشور به رئیس جمهور جدید واگذار شد و پس از جلب اعتماد وزرا از مجلس نمایندگان، مسئولیت امور اجرایی کشور به دست دولت جدید خواهد بود.
وضعیت بازار مستقیماً بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. گروهی که مسئول برنامه ریزی فرآیند تولید و عرضه به بازار است و علاوه بر سازمانی برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دارای بازوی نظارتی قوی است.
طبیعتاً نباید به خاطر داشت که ادامه فعالیت سازمان مذکور در صورت اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه کشور و حذف قیمت گذاری دستوری در عمل توجیه پذیر نیست. اما در شرایط کنونی بار اصلی نظارت بر بازار بر دوش این وزارتخانه است و وزیر جدید احتمالا در ابتدای کار با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.
یکی از مهم ترین چالش هایی که به نظر می رسد این بار نیز با توجه به تجربیات قبلی تکرار شود، کمیاب شدن برخی کالاها در بازارها به دلیل تولید کم است. این کاهش اغلب به دلیل مشکلات پیش رو در تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی برای واردات مواد اولیه است و نتیجه عملی آن در کمتر از یک ماه آینده در بازار مشخص می شود.
از سوی دیگر قطعی اجباری برق واحدهای صنعتی در تابستان نیز دلیلی بر کاهش تولید برخی کالاهای مصرفی مرتبط با صنعت خودرو در تابستان شد.
یکی از این صنایع که به شدت متکی به عرضه به موقع ارز و باز ماندن خطوط تولید است، صنعت تایر است. فعالان این صنعت و بازار تایر، کمبود ناشی از نرسیدن مواد اولیه به خطوط تولید در سال گذشته و تاثیر این کمبود بر کاهش لاستیک در بازار و افزایش کاذب قیمت ها را فراموش نکرده اند.
امسال نیز چنین اتفاقی رخ می دهد که البته نیازمند حمایت بیشتر مسئولان دولتی از کارخانه های تایرسازی است. از تامین و تخصیص به موقع ارز برای خرید مواد اولیه وارداتی گرفته تا برق مورد نیاز خطوط تولید که با وقفه های مکرر خود باعث کاهش گردش تولید شد زیرا در حال حاضر برخی از کارخانه های تایرسازی کشور موفق به تولید و تحویل نشده اند. تعهدات آنها به بازار و شاید اولویت آنها تمرکز بر تولید حجم مورد نیاز خودروسازان بود.
با این تفاصیل باید منتظر کمبود لاستیک و افزایش قیمت مجدد این محصول در بازار باشیم. البته بر اساس تجربیات قبلی نهادهای نظارتی به جای جلوگیری از بروز مشکلات، یعنی تامین ارز به موقع و حتی تعامل با وزارت نیرو برای جلوگیری از قطعی برق در این واحدهای تولیدی، اقدام کردند. وقتی کمبودی پیش بیاید به بازار می روند و با تشدید نظارت و اعمال جریمه های سنگین سعی در کنترل بازار دارند.
چرخه معیوبی که نوشدارو پس از مرگ سهراب به ما یادآوری می کند عملا تاثیری در رفع مشکلات مردم نخواهد داشت و برای لاستیک فروشان مشکل ایجاد می کند.
بنابراین مناسب است با آغاز به کار دولت جدید تدبیری برای رفع نیاز صنعت به ویژه صنایع دارای محصولات استراتژیک اندیشیده شود تا بازار در نیمه دوم سال مانند سال های گذشته دچار التهاب نشود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250343/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1