تاثیر پوشش گیاهی حاشیه بزرگراه‌ ها در بی‌ اثر کردن تابلوهای راهنمایی

زینی‌وند در پایان گفت: «در هر صورت این نکته باید در بخش‌های مختلف شهرداری چه در زمان نصب و جانمایی تابلوها و مهم‌تر از آن در زمان کاشت نهال و افزایش سرانه فضاهای سبز در معابر مد نظر قرار گیرد و همچنین در فصل هرس شاخ و برگ درختان نیز باید این اقدام به نحوی انجام شود تا در سایر فصول سال، معضل پوشش تابلو و علائم به حداقل ممکن برسد.»

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: «متاسفانه به دلیل عدم توجه به این موضوع مهم در زمان کاشت درختان و سایر پوشش‌های گیاهی در حاشیه یا میانه معابر همواره شاهد هستیم که از این تابلوها به واسطه محصور شدن پشت شاخ و برگ درختان کارکرد خود را از دست می‌دهند و رانندگان و به‌خصوص رانندگان ناآشنا به مسیر با مشکل مواجه می‌شوند. اگر این اتفاق در محل خروجی‌های بزرگراه‌ها رخ بدهد، راننده‌ای که مسیر را اشتباه رفته است، احتمال دارد ریسک کرده و برای اصلاح مسیر اقدام به حرکت با دنده عقب کند یا به محض رویت خروجی، تغییر مسیر ناگهانی دهد که همه این موارد می‌توانند زمینه‌ساز بروز یک حادثه تلخ ترافیکی باشند. پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت مدام و مستمر در حال پایش و رصد تابلوهاست و در صورت مشاهده هرگونه نقص ازجمله همین موضوع کور شدن دید تابلو در پشت درختان، از شهرداری رفع نقص را پیگیری می‌کند.»

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه پوشش گیاهی در حاشیه بزرگراه‌ها چنانچه منجر به بی‌اثر کردن تابلوهای راهنمای مسیر یا عدم تامین دید کافی برای راننده خودرو شود، آمار تصادفات را افزایش می‌دهد، بر لزوم هرس به‌موقع درختان حاشیه بزرگراه‌ها برای نپوشاندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی تاکید کرد. سیدحسین حسینی نژاد در چهارمین جلسه شناسایی نقاط حادثه‌خیز ترافیکی مناطق گفت: «بر اساس تحلیل تصادفات در سطح منطقه، نبود دید کافی برای راننده خودرو در برخی معابر گذرگاهی به‌دلیل عدم هرس درختان واقع در حاشیه این معابر است.»

بخوانید:  استقبال مردم و ناوگان تاکسیرانی از «سورن‌ پلاس»

ایمنی تردد شهروندان در سایه هماهنگی معاونت‌های شهرداری

ورود دادستانی بم به مساله نصب علائم ترافیکی

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این باره گفت: «یکی از معضلات و مشکلات اصلی پیش روی رانندگان در فصل بهار و تابستان، پوشیده شدن تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی در پشت شاخ و برگ درختان است.»

وی در ادامه افزود: «تابلوهای راهنمایی و رانندگی به ویژه تابلوهای هدایت مسیر باید در معرض دید رانندگان قرار داشته باشند تا امکان تصمیم گیری به موقع و انتخاب مسیر درست برای راننده فراهم باشد.»

اهمیت نصب استاندارد تابلوهای راهنمایی و رانندگی در کاهش حوادث ترافیکی به اندازه‌ای است که هفته گذشته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بم در حاشیه بازدید میدانی از نقاط حادثه‌خیز این محور که با حضور مسئولان محلی انجام شد، از تعیین ضرب‌الاجل دوهفته‌ای برای اصلاح نقاط حادث‌ خیز، تجهیز روشنایی و نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در این مسیر خبر داد و افزود: «متاسفانه طی یک‌سال گذشته بیش‌از ۸۰ فقره تصادف خطرناک و منجر به جرح در این مسیر رخ داد و ۱۷نفر جان خود را از دست دادند.»

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک همچنین هدف از برگزاری این بازدیدها و جلسات را هم‌سویی بیشتر شهرداران مناطق و نواحی با معاونان حمل‌ونقل و ترافیک هر منطقه اعلام و تصریح کرد: «ما در این نشست‌ها به دنبال ایجاد یک نگاه واحد و معطوف نمودن توجه بیش از پیش شهرداران مناطق و نواحی به موضوعات و اقدامات لازم‌الاجرای ایمنی و مهندسی ترافیک در سطح منطقه خود هستیم.»

بخوانید:  عرضه ساندرو ایرانی از دی‌ماه با نصف قیمت فعلی بازار

وی بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان معاونان خدمات شهری و حمل‌ونقل و ترافیک تاکید کرد و گفت: «این هماهنگی و هم‌افزایی منجر به افزایش اثرگذاری در حوزه اقدامات ایمنی و مهندسی ترافیک می‌شود.»

بهنام جعفری‌زاده تاکید کرد: «دادستانی در راستای احیای حقوق عامه و پیگیری مطالبات مردمی، به موضوع رفع نقاط حادثه‌خیز در محور مواصلاتی بم به جیرفت ورود کرده است.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245684/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C

حسینی‌نژاد اظهار کرد: «اگرچه وجود پوشش گیاهی در حاشیه بزرگراه‌ها به لحاظ محیط‌زیستی و دفع آلودگی هوا موثر است؛ اما زمانی که منجر به بی‌اثرکردن تابلوهای راهنمای مسیر یا نبود دید کافی برای راننده خودرو شود؛ نه‌تنها مفید نیست، بلکه در معرض دید نبودن تابلوهای بزرگراهی منجر به افزایش آمار تصادفات در سطح بزرگراهای منطقه خواهد شد.»

معضل کور شدن دید تابلوهای راهنمایی پشت درختان

وی افزود: «هرس به موقع درختان در حاشیه بزرگراه‌ها یا معابر گذرگاهی در سطح منطقه، یکی از ضروریات مشترک میان دو معاونت خدمات شهری و حمل‌ونقل و ترافیک در مناطق است که باید در سایه هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر این معاونت‌ها، ایمنی تردد برای شهروندان تضمین شود.»

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: «منطقه ۱۴ به‌عنوان یکی از مناطق دارای اولویت به لحاظ آمار تصادف موتورسیکلت است زیرا سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.»