این شرکت معروف ژاپنی از اواسط دهه 1950 میلادی (1955 میلادی) یک سدان ساده و جذاب را برای بازار جهانی عرضه کرد. در واقع تویوتا تصمیم گرفت تاج را به نمادی از تجمل گرایی این شرکت در صنعت خودروسازی تبدیل کند. بر این اساس 6 نسل از این خودرو روی خط تولید تویوتا قرار گرفت و نسل پنجم در بازه زمانی ژوئن 2018 تا ژوئن 2022 تولید شد و آخرین نسل کراون در رده سدان روانه بازار شد. بر این اساس، مدل 2021 کراون در نسخه RS Advance Hybrid بررسی خواهد شد.
نگاهی به سدان لوکس تویوتا
پس از قرن، کرون دومین سدان فوق لوکس تویوتا است. بر این اساس، تا نسل پنجم این خودرو (موسوم به S220) تنها در رده سدان های فول سایز لوکس (تا ژوئن 2022) تولید می شد. از ژوئیه 2022، Crown به نمادی از اسپرت کراس و SUV جذاب تویوتا تبدیل شده است.
با این حال Crown یک محصول شناخته شده تویوتا در بازار خودروهای لوکس ممتاز است. پس از آن به بررسی نسل پنجم Crown (با نام S220) در نسخه RS Advanced Hybrid خواهیم پرداخت.
همچنین جالب است بدانید که سدان لوکس فول سایز تویوتا تنها در بازار داخلی تولید شده و قرار است برای حفظ میراث ارزشمند تویوتا در ژاپن عرضه شود. البته از آنجایی که کراون خودرویی با کارایی بالا، باکیفیت و بسیار لوکس از تویوتا است، بسیاری از خریداران و طرفداران این خودرو آن را در ژاپن خریداری کرده و سپس این خودروها را به بازار کشورهای مورد نظر حمل می کنند.
کراون علاوه بر اینکه در بازار ژاپن طرفداران زیادی دارد، در چین نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بر همین اساس سدان کراون با پسوند Majesta در چین برای مشتریان این کشور مونتاژ شد.
طراحی زیبا و مجلل تویوتا
نسل پنجم Crown (به نام S220) بر اساس پلتفرم TNGA:GA-L ساخته شده است. این نسل بین سال های 2018 تا 2022 تولید شده است. بر همین اساس شاهد زبان طراحی جدید تویوتا در این خودرو هستیم. همچنین از ابتدای سال 2020، نسل پنجم Crown S220 توسط طراحان تویوتا دستخوش تغییراتی شده است.
بر همین اساس با نگاهی به نیمرخ Crown S220 با پوزه بلند و پشتی کوتاه مواجه می شویم. خطوط تیز روی بدنه به این سدان شخصیتی اسپرت و پیچیده داده است. خطوط تیز و منحنی روی گلگیرهای جلو، حجمی عضلانی شکل ایجاد می کرد که از طریق آن یک خط افقی تیز (خط شانه) تا گلگیر عقب امتداد می یافت. این نوع طراحی، اعتبار و وقار این سدان لوکس را دو چندان می کند. از سوی دیگر، ستون C کشیده با زاویه نسبتاً بالا و شکل خمیده سقف با پشتی کوتاه (استایلی کوپه مانند به این سدان فول سایز بخشیده) جذابیت این خودرو را افزایش می دهد. استفاده از لاستیک های 17، 18 و 19 اینچی، اسپرت بودن این سدان فول سایز لوکس را دو چندان کرده است. در نمای جلو شاهد سبک طراحی آشنای تویوتا در برند لوکس این شرکت یعنی لکسوس هستیم.
چراغ های جلوی بلند شبیه به سدان سایز متوسط \u200b\u200bمحبوب تویوتا، کمری است. جلوپنجره پنج ضلعی این خودرو در نگاه اول ما را به یاد محصولات لکسوس می اندازد. خطوط تیز روی کاپوت ظاهری جسور و اسپرت به آن بخشیده است. در نمای عقب همچنان با طراحی آشنای تویوتا مواجه هستیم.
نورهای گسترده همراه با گرافیک LED و حجم نسبتاً خاص زیبایی را در این منظر به اوج می رساند. وجود دو اگزوز دایره ای شکل در دو طرف سپر و نصب دیفیوزر و اسپویلر روی در صندوق عقب جلوه تاج اسپرت را دو چندان کرده است. ناگفته نماند که این سدان فول سایز در مدل سال 2021 با تغییراتی در گرافیک چراغ های جلو و عقب عرضه می شود. قطعاتی مانند لبه سپر جلو، اسپویلر در صندوق عقب، اگزوزهای دوگانه در دو طرف سپر و دیفیوزر به طعم اسپرت این خودرو می افزایند.
طراحی داخلی مدرن و با کیفیت
پس از باز شدن درهای Crown RS Advance Hybrid شاهد طراحی مجلل و زیبایی از تویوتا هستیم. داشبورد کلی نیز ساده و شهودی است. یک صفحه نمایش افقی 10.25 اینچی نیز در قسمت مرکزی بالای داشبورد تعبیه شده است.
گیج ها ترکیبی از یک سیلندر آنالوگ و یک نمایشگر مرکزی 5 اینچی هستند که فضایی مدرن و پیچیده را در کابین این خودرو به نمایش می گذارند. طراحی شکاف های مستطیلی افقی برای سیستم تهویه که در زیر صفحه نمایش مرکزی قرار دارد و شکاف های عمودی در کناره های داشبورد نیز بسیار جالب توجه است. از طرفی طراحی پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع در قسمت مرکزی با دو دکمه چرخشی فضای جذابی را برای کابین کراون ایجاد کرده است.
استفاده از چراغ های نواری LED با سانروف بزرگ جلوه ای زیبا و دلنشین به کابین این خودرو بخشیده است. طراحی فرمان اسپرت، پدل های تعویض دنده پشت فرمان، تجهیزات اسپرت کوچک تویوتا و نسل جدید صندلی های راحت باعث شده تا رانندگی با این خودرو حس اسپرتی داشته باشد.
طبیعتا روکش دو رنگ، پلاستیک های نرم و مواد باکیفیت موجود در کابین این خودرو را نمی توان نادیده گرفت. طراحان تویوتا از هیچ تلاشی برای این سدان دریغ نکرده اند تا بالاترین سطح کیفیت و طراحی را در اختیار مشتریان فهیم خود قرار دهند.
در واقع وقتی پشت فرمان Crown S220 می نشینید، از سطح بالایی از لوکس تویوتا لذت خواهید برد. همچنین به لطف فاصله بین دو محور 2920 میلی متر، طول 4910 میلی متر و عرض 1800 میلی متر، فضای ردیف دوم برای سرنشینان عقب جادار و راحت است که یکی از ویژگی های Crown S220 است.
قلبی که آشنا و قدرتمند می تپد
قبل از صحبت در مورد موتور قدرتمند کراون، باید گفت که به لطف استفاده از آلومینیوم در شاسی و بدنه، مهندسان تویوتا توانستند وزن این سدان فول سایز را با احتساب یک سرنشین 80 کیلوگرمی به 1870 کیلوگرم برسانند. یک باک 66 لیتری پر از بنزین.
بر این اساس نسبت قدرت به وزن این خودرو به 157.7 اسب بخار بر کیلوگرم می رسد. جالب است بدانید کراون S220 در دو نسخه بنزینی و هیبریدی عرضه شد که قدرتمندترین نسخه آن RS Advanced Hybrid است که در این مقاله بررسی شده است. اما چیزی که در زیر کاپوت توسعه یافته Crown S220 RS Advanced Hybrid جای می گیرد یک موتور 3.5 لیتری V6 است.
این موتور در واقع همان کمری TRD و لکسوس ES350 است. با این تفاوت که تغییراتی در ساختار سیستم تایمینگ هوشمند متغیر سوپاپ آن ایجاد شده که باعث افزایش قدرت و کارایی این موتور شده است. بنابراین با توجه به سیستم تزریق مستقیم سوخت تویوتا (D-4S)، سیکل اتکینسون، نسل جدید تایمینگ متغیر سوپاپ هوشمند و نسبت تراکم 13 به 1، موتور مورد نظر راندمان بالایی ایجاد می کند.
این موتور حداکثر قدرت 297 اسب بخار در 6600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه را ارائه می دهد. به لطف نصب نسل جدید ماژول کنترل الکترونیکی (ECM)، این موتور به راننده اجازه می دهد تا سرعت موتور را تا 6850 دور در دقیقه افزایش دهد.
این موتور با حداقل سوخت اکتان 86 می تواند 235 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 297 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه تولید کند. همچنین از آنجایی که سدان لوکس فول سایز تویوتا دارای شاسی هیبریدی است، یک موتور سنکرون آهنربای دائمی نیز به موتور بنزینی در محور جلو کوپل شده است که می تواند 177 اسب بخار قدرت را برای آرماگان به ارمغان بیاورد.
گیربکس CVT نیز مختص این خودرو برای انتقال نیرو و گشتاور به محور عقب است. معماری دیفرانسیل عقب Crown S220 RS Advanced Hybrid این سدان را به یک انتخاب اسپرت و لوکس در بازار جهانی تبدیل کرده است.
اگرچه گیربکس CVT برای Crown RS Advanced Hybrid مناسب است، تعویض دنده و شتاب بی نظیر است. بر این اساس این خودرو تنها به 5.3 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو به 252 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
سواری با کیفیت بالا، هندلینگ مطمئن
این خودرو به لطف استفاده از سیستم جناغی دوبل، صفحات آلومینیومی در محور جلو و سیستم چند پیوندی در محور عقب، سواری باکیفیتی دارد. البته لاستیک های 255/55 با رینگ های 19 اینچی در نسخه RS Advanced Hybrid نیز در بهبود کیفیت رانندگی این خودرو بسیار موثر است.
لازم به ذکر است امکان نصب رینگ های 18 اینچی با لاستیک های 225/45 بر روی این خودرو وجود دارد. از سوی دیگر، به لطف توزیع وزن مناسب در محورهای جلو و عقب (58 تا 42)، هندلینگ این خودرو تمایل به بیش فرمانی دارد. اما با مکانیزم فرمان مکاترونیک این مشکل به خوبی حل شده است. دیفرانسیل عقب Crown RS Advanced Hybrid نیز در این زمینه بسیار موثر است.
سطح راحتی و ایمنی
Crown RS Advanced Hybrid فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی دارد، از جمله: 10 کیسه هوا (با دو کیسه هوای جلو زانو)، کروز کنترل پیشرفته، سیستم پیشگیری از برخورد هوشمند پیشرفته جلو و عقب، سیستم کمکی رانندگی هوشمند در بزرگراه، هشدار خروج از خط، سیستم مانیتورینگ نقاط کور هوشمند با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، سیستم حفظ خطوط، کمک استارت در سربالایی، پشتی سر کمکی کنترل خودرو، کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل کشش کشش، سیستم ضد لغزش، سیستم توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها، تثبیت کننده خودکار، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله در عقب خودرو، دستگاه ماساژ برای راننده و سرنشین جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم ورود بدون کلید (بدون کلید) استارت دکمه ای، سیستم استارت خودرو هوشمند روی تلفن همراه، شارژر بی سیم موبایل، چرم ناپا باکیفیت، تریم دو رنگ... تویوتا کراون RS Advance Hybrid 2021 نسخه ای است که 17500 کیلومتر را در خود پوشش می دهد. بازار محلی، که است ارزش ژاپن 35 هزار و 520 دلار است.