در حال حاضر مسافران می توانند این خودروها را از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه خود کنترل کنند. در اواسط آگوست 2023، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا به دو شرکت اجازه داد تاکسی های خودران ارائه دهند. و البته از سال 2021، دو شرکت Waymo (یکی از شرکتهای تابعه آلفابت) و کروز (یکی از زیرمجموعههای جنرال موتورز)، تعدادی رباتاکسی را در اداره حملونقل عمومی سانفرانسیسکو به خدمت معرفی کردهاند. صحبت در مورد استفاده از ربات ها این روزها در اکثر کشورهای دنیا بسیار رایج شده است و این پروژه در برخی کشورها عملی شده است.
50000 سواری تاکسی خودران در هفته از Wemo
تاکسیهای خودران Vimo اخیراً در فونیکس، سانفرانسیسکو و لسآنجلس مشاهده شدهاند، جایی که افراد بیشتری از آنها برای سوار شدن استقبال میکنند.
این شرکت چند ماه پیش اعلام کرد که هر هفته بیش از 50 هزار سفر در این سه شهر انجام می دهد. تاکسی های خودران که Waymo One نام دارند، به صورت 24 ساعته در بخش هایی از این شهرها فعالیت می کنند.
طبق ادعای Wemo، اگر یک شرکت 50000 سواری در هفته داشته باشد، به این معنی است که به طور متوسط 300 سفارش در ساعت یا پنج سفارش در دقیقه دریافت می کند. Waymo همچنین فاش کرد که بیش از 1 میلیون سفر در چهار شهر از جمله آستین داشته است.
Vimo در اعلامیه خود به یک “رویکرد ایمن و متفکرانه” برای توسعه برنامه خود برای رسیدن به نقطه عطف اشاره کرد. در این اطلاعیه آمده است: ما می بینیم که مردم از همه اقشار از خدمات ما برای یک سفر بی دغدغه و تجربه ماشین خودران استفاده می کنند. سواری کاملاً خودمختار یک واقعیت و یک گزینه حمل و نقل ترجیحی برای افرادی است که هر روز در شهرهای خود حرکت می کنند. در حالی که به نظر میرسد Waymo بهتر از کروز عمل میکند، در ماه آوریل، شش رباتاکسی Waymo یک بزرگراه را در سانفرانسیسکو مسدود کردند، تنها یکی از موارد متعددی که خودروهای این شرکت جاده را مسدود کردهاند. در اوایل سال جاری، دو وسیله نقلیه Waymo با یک پیکاپ برخورد کردند، زیرا نرم افزار آنها به اشتباه حرکت های آینده کامیون را پیش بینی کرده بود.
پس از این اتفاق، این شرکت برای رفع مشکل و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه، فراخوان نرم افزاری را صادر کرد. در حالی که خودروهای برقی و تاکسی ها بیش از هر زمان دیگری رایج شده و شاهد ایجاد تاکسی های خودران و تاکسی های بدون راننده در چندین شهر جهان برای جابجایی افراد هستیم، هنوز خبری از گسترش سیستم های خودران به محصولات داخلی نیست. و تاکسی های برقی در کشور.
روباتاکسی در خاورمیانه!
چندی پیش، اوبر با همکاری شرکت چینی WeRide، اولین سرویس روباتاکسی را در خارج از ایالات متحده در ابوظبی راه اندازی کرد. اوبر ارائه اولین سواری های خودران خود را در خارج از ایالات متحده در ابوظبی آغاز کرده است که نقطه عطفی در تلاش های این شرکت برای ارائه رباتاکسی به جهان است.
این سرویس جدید با همکاری WeRide، شرکت چینی پیشرو در زمینه خودروهای خودران چینی، اکنون در مناطق مهم گردشگری ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در دسترس است. این مناطق شامل جزیره سعدیات، جزیره یاس و جاده های رفت و برگشت فرودگاه بین المللی ابوظبی است و برنامه هایی برای توسعه منطقه عملیاتی در آینده وجود دارد. این راهاندازی در پی تلاشهای روزافزون اوبر برای تبدیل شدن به یک پلتفرم پیشرو برای وسایل نقلیه خودران انجام میشود.
اپراتورهای ایمنی در اولین عرضه در خودروهای خودران حضور خواهند داشت و اوبر انتظار دارد در سال 2025 یک سرویس کاملاً خودران راه اندازی کند. از سوی دیگر، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا نیز در گزارش مالی سه ماهه سوم تسلا ابراز امیدواری کرد که این سرویس کاملاً خودران تاکسی های خودران این شرکت در سال 2025 در کالیفرنیا و تگزاس راه اندازی خواهند شد.
او ادعا می کند که تسلا آزمایش این سرویس را با کارمندان خود در منطقه خلیج سانفرانسیسکو آغاز کرده است. اظهارات ماسک در خصوص تاکسی روباتیک تولید شده توسط تسلا که به Cybercube نیز معروف است، فراتر از وعده هایی است که چندی پیش در مراسم رونمایی از این محصول داده بود. میلیونر معروف در این مراسم قول داد که دارندگان مدل 3 و مدل Y می توانند از نرم افزار کاملا خودران (FSD) تسلا در کالیفرنیا و تگزاس استفاده کنند.
شورش های خیابانی ایمن علیه تاکسی ها
البته استفاده از ربات ها مخالفانی سرسخت دارد. برخی از فعالان در سانفرانسیسکو در این زمینه گروهی به نام “شورشیان خیابان های امن” تشکیل داده اند. آنها مخالفت خود را با توقف تاکسی های خودکار با قرار دادن مخروط های ترافیکی روی کاپوت این خودروها اعلام می کنند.
این جنبش بیانیه مطالبات خود را تهیه کرده است. در واقع خواسته اصلی آنها شفافیت در گزارش خطاها و ایرادات این سامانه است. آنها می گویند تصادف ربات را نمی توان به پلیس نسبت داد و شرکت های مسئول اطلاعاتی در مورد تعداد خطاها منتشر نمی کنند.
آنها همچنین استدلال می کنند که جابجایی کارمندان از پشت فرمان ماشین ها به موقعیت های نامرئی در مراکز تماس و پشتیبانی، بهره برداری از آنها را آسان تر می کند و تلاش های اتحادیه را خنثی می کند. این شرکت ها همچنین ممکن است با پلیس همکاری کنند و به عنوان ابزار نظارت انبوه عمل کنند.
آنها صدا و تصویر مسافران را بدون رضایت آنها ضبط می کنند و این نقض حریم خصوصی افراد است. داشتن یک شبکه تلفن همراه و در سطح شهر برای نظارت و تجزیه و تحلیل همه چیز با یک جامعه دموکراتیک ناسازگار است. آنها همچنین از عدم ارائه خدمات ویژه برای معلولان توسط ربات ها علیرغم وعده های داده شده انتقاد می کنند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252191/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B8%D8%A8%DB%8C-%D9%87%D9%85-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF