نکته مثبت این است که ساده ترین گزینه موجود یعنی افزایش قیمت با افزایش مصرف سوخت در دستور کار نیست. اما هنگام استفاده از روش های دیگر پچ، باید به آسیب پذیری های احتمالی توجه کرد و برای رفع آنها چاره اندیشی کرد. کارشناسان همچنین بر این باورند که علاوه بر مشکلات فراوان مربوط به مصرف سوخت در خودروهای تولید داخل، عوامل موثر دیگری نیز در افزایش مصرف سوخت وجود دارد که سیاست گذاران انرژی باید به بررسی آنها بپردازند.
18 درصد سهم CNG در خودروهای سبک
مدیرعامل انجمن سوخت های جایگزین و خدمات وابسته در نشست خبری همایش ملی رفاه سبز، نوآوری انرژی و پاک گفت: یکی از مهمترین چالش های امروز چالش انرژی است و چیزی فراتر از یک چالش است. حمل و نقل “بحران اقتصادی باید در نظر گرفته شود.”
علی محمودیان ادامه داد: بررسی بحران انرژی کنونی نشان میدهد که اگرچه تولید بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر است، اما مصرف آن به ۱۳۵ میلیون لیتر رسیده است که نشاندهنده فاصله ۲۰ میلیون لیتری است. در صورت ادامه این روند مصرف تا سال 1408 به 250 میلیون لیتر می رسد.
به گفته محمودیان، ضایعات گازوئیل بیش از 10 درصد است که سالانه حدود 15 میلیارد دلار برآورد می شود. وی بیان کرد: بر اساس گزارش ها روزانه 10 میلیون لیتر بنزین و 8 میلیون لیتر گازوئیل معادل 6 میلیارد دلار سالانه قاچاق می شود. دلیل آن جذابیت قیمت انرژی در کشورهای همسایه است. همچنین سالانه 60 درصد منابع انرژی به دلیل پرداخت یارانه هدر می رود.
یکی از اعضای فدراسیون ملی سوخت های جایگزین گفت: اتکای کشور به سوخت های فسیلی و سهم اندک انرژی های تجدیدپذیر با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد به طوری که این شاخص در ایران به 3 درصد و در جهان به 26 درصد رسیده است. محمودیان افزود: سهم فعلی گاز طبیعی فشرده در خودروهای سبک 18 درصد است در حالی که می تواند تا 35 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کند. در صورت اجرایی شدن این امر سالانه 4 میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.
وی ادامه داد: در مورد گاز مایع نیز تا ابتدای سال 1402 هجری شمسی روزانه 7 میلیون لیتر تامین می شد اما با افزایش 10 برابری از چرخه مصرف خارج شد که پیشنهاد می کند دوباره وارد سوخت شود. سبد به دلیل عدم تعادل موجود. محمودیان افزود: ایران یکی از ده کشور جهان است که بیشترین میزان آلودگی هوا را دارد. سالانه هزاران مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را متحمل می شویم که تأثیر آن بر سیستم بهداشتی بیش از 8 میلیارد دلار است.
نیاز به تغییر پیکربندی سبد سوخت
یکی از اعضای سندیکای ملی سوخت های جایگزین ادامه داد: بیش از 3 سال است که بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت گاز طبیعی فشرده پرداخت نشده و این صنعت با چالش مواجه است. P&B قصد دارد این حجم از مطالبات معوق را بپردازد، اما قادر به پرداخت نیست.
مدیرعامل اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به اینکه ال پی جی موتورسیکلت ها می تواند به عنوان سوخت جایگزین در نیروگاه ها مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در بودجه سال 1404 بیش از 70 درصد منابع صرف هزینه های جاری شده است بنابراین نمی توان انتظار داشت. توسعه زیرساخت ها از بودجه، اما دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند. در این راستا می توان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه های مردم به پروژه ها با سهامدار ساختن مردم در پروژه های سودآور و توجیه اقتصادی اقدام کرد.
وی افزود: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم نمی توان اقدامات غلط گذشته را اصلاح کرد و برنامه های لازم برای اصلاح امور را اجرا کرد. محمودیان همچنین به پیشنهاد خود برای توزیع بنزین اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که برای هر ایرانی بالای 18 سال 20 لیتر بنزین با قیمت یارانه ای ارائه شود.
افرادی که خودرو ندارند نیز می توانند سهم خود را در بورس انرژی بفروشند. وی همچنین پیشنهاد افزایش تدریجی قیمت بنزین مازاد را داد تا مازاد مصرف تا 60 لیتر با قیمت 5000 تومان یا بیشتر در فوب فروخته شود. وی افزود: با افزایش بهره وری در بخش های مختلف از جمله تاسیسات خانگی و خودرو می توان بیش از 20 درصد از مصرف انرژی کشور را کاهش داد.
یکی از اعضای سندیکای ملی سوخت های جایگزین نیز از سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت گاز طبیعی فشرده خبر داد و گفت: در دو سال گذشته، بخش خصوصی معادل 40 میلیون دلار در این صنعت سرمایه گذاری کرده است. در ادامه این جلسه مشاور اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین گفت: بدترین گزینه در بین گزینه های مربوط به صرفه جویی در مصرف بنزین افزایش قیمت سوخت است زیرا طبق تجربه افزایش منابع حاصله هیچ ارتباطی ندارد. به مسائل زیرساختی
شهرام افکار ادامه داد: با افزایش قیمت ها، نرخ تورم نیز افزایش می یابد. عقاد گفت: افزایش قیمت انرژی یک گزینه است و بر تنوع بخشیدن به سبد سوخت تمرکز داریم. به گفته این مقام صنفی باید اقدامی انجام شود که تاثیر عمیق و جدی داشته باشد. تغییر ترکیب سبد سوخت و تغییر تخصیص منابع یکی از راهکارهای مناسبی است که به زندگی مردم فشار نمی آورد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251951/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B8-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DB%B2%DB%B5%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%84%DB%8C%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF