در بخش فنی، مهندسان لکسوس دو پیشرانه پرتوان برای IS جدید تدارک دیده اند. یکی پیشرانه چهار سیلندر خطی دولیتری توربوشارژ و دیگری یک موتور شش سیلندر با آرایش وی شکل به حجم ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی. در نسخه IS۳۰۰ موتور چهار سیلندر دولیتری توربوشارژ قوای محرکه این سدان اسپرت را تشکیل می دهد که باتوجه به سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ ها VVTi-W و سیکل اتکینسون و پاشش مستقیم سوخت این پیشرانه حداکثر ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.
دو احتمال در این زمینه وجود دارد. نخست افت فروش شدید این خودرو و دوم رضایت کامل مشتریان از طراحی داخلی. البته به احتمال زیاد افت فروش سنگین، همان پارامتری است که لکسوس را وادار به انجام این کار کرده است تا با پرداخت هزینه سنگین و سرسام آوری برای باز طراحی کلی بدنه، چراغ ها، جزئیات ، تریم ها و... خودرو متفاوت تری را راهی بازار کند.
فضای داخلی متفاوت اما مدرن
این خودروها جلوپنجره ای در ارتفاع پایین و ستون C فست بک مانند دارند که فرم کوپه به خودرو می بخشد. اما درباره طراحی چراغ ها نیز باید اشاره کرد که باندری ساده تر و صریح تر به دلیل صراحت بیشتر در طراحی فیس لیفت IS نسبت به مدل قبلی است. خطوط برجسته و درشت تری در طراحی بدنه این خودرو وجود دارد. در بخش صندوق، قسمتی پایین چراغ وجود دارد که محل نصب پلاک و سایر متعلقات است.
طراحی جذاب و خاص
این خودرو طراحی خارجی بسیار آوانگاردی دارد و از فضای داخلی کلاسیکی نیز بهره می برد. در یک جمع بندی، می توان گفت لکسوس IS جدید یک سدان اسپرت ژاپنی است که از مدرن ترین سبک طراحی خارجی و کلاسیک ترین سبک طراحی داخلی لکسوس تشکیل شده است.
ایجاد تغییرات در پروگرامینگ ECU و بهینه سازی در تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ ها قدرت این پیشرانه را به ۳۱۱ اسب بخار و گشتاور آن را به ۳۷۹ نیوتون متر می رساند. گیربکس هشت سرعته و شش سرعته برای دو نسخه محور محرک عقب RWD و چهارچرخ محرک AWD قابل نصب است.
بخش بالایی این قسمت که چراغ های عقب طراحی شده اند، انگار به صورت یک تکه جداگانه طراحی شده که منجر به ایجاد صراحت حجمی بیشتری نسبت به IS قبلی می شود.
علاوه بر این موارد با توجه به این که لکسوس در چند سال اخیر کانسپت های جدیدی را معرفی کرده، می توان گفت IS جدید خیلی صریح تر و روک تر طراحی شده است که از ارائه ساخت و سازهای زائد روی بدنه نیز اجتناب شده است. در طراحی این خودرو از پارامترهایی که صراحت ندارد، استفاده نشده است؛ هرچند که در این بخش صراحت در طراحی مانند فولکس واگن و آئودی نیست.
همچنین نسخه قدرتمند این خودرو با نام IS۵۰۰ اف-اسپرت پرفورمنس شناخته می شود که دارای موتور هشت سیلندر با آرایش وی شکل تنفس طبیعی ۴۹۶۹ سی سی موسوم به ۲UR-GSE است. این پیشرانه حداکثر ۴۷۹ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.
با این وجود ۱۶ ژوئن سال ۲۰۲۰ شاهد معرفی رسمی لکسوس از نسخه فیس لیفت IS بودیم. تغییرات درطراحی این سدان به حدی چشمگیر و تاثیرگذار است که اکثر نشریات اروپایی این محصول جدید برند لوکس تویوتا را برگ برنده این خودروساز در بازار سدان های کامپکت سال آینده می دانند. با این مقدمه اجمالی در ادامه به نقد طراحی IS ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.
آمار فروش ۵۱ هزار و ۳۵۸ دستگاهی از این سدان در سال ۲۰۱۴ در بازار ایالات متحده مهر تاییدی بر جذابیت و محبوبیت این خودرو است. البته کاهش حدود ۳۰ هزار دستگاهی فروش این خودرو در سال ۲۰۱۸ و فروش تنها ۲۲ هزار و ۹۲۷ دستگاه از این سدان کامپکت در بازار آمریکا و درنهایت فروش ۱۴ هزار و ۹۲۰ دستگاهی از این خودرو تا سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ گویای این موضوع است که IS از نظر استایل دیگر گزینه مناسب و قابل قبولی نیست.
به رغم این که بسیاری IS جدید را نیز سدانی به فرم کوپه می دانند، باید گفت اغلب سدان های اسپرت جدید به فرم کوپه طراحی می شوند.
نمایشگر ۸ اینچی به صورت استاندارد و ۱۰.۳ اینچی به صورت آپشنال روی این خودرو قابل نصب است که قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی را دارد. علاوه بر این موارد سیستم دستیار آمازون الکسا نیز دردسترس است و سیستم صوتی پریمیوم Mark Levinson با ۱۷ بلندگو و توان ۱۸۰۰واتی نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
همچنین با توجه به این که طراحی خارجی کانسپت های لکسوس بسیار پیشرفته تر از طراحی داخلی آن هاست، این موضوع سبب شد دیدگاه بازار نسبت به طراحی محصولات این برند لوکس تویوتا تغییر کند. از طرفی عرضه مدل های تولید انبوه جدید از سوی لکسوس، سبب شده است IS در این میان عقب بماند و کلاسی از خودروهای تولیدی لکسوس باشد که نیاز به یک فیس لیفت ماجرو (Major) و ایجاد تغییرات بزرگ داشته باشد. اما اگر بخواهیم نگاه تیزبینانه تری به جزئیات طراحی IS جدید داشته باشیم، می توان گفت چراغ های این سدان اسپرت ساده تر طراحی شده است.
زمانی که نسل سوم IS به بازار عرضه شده بود، لکسوس توانست تغییراتی را ایجاد کند تا بتواند مسیر خود را با توجه به ایده های پرفروش بازار پیدا کند. با توجه به این که حدود هفت سال از عرضه نسل سوم IS موسوم به XE۳۰ تا معرفی این فیس لیفت می گذرد، کمپانی لکسوس چکیده ای از تمام کانسپت های خود را جمع آوری و از این اطلاعات ارزشمند بهره گرفته از کانسپت هایش، در طراحی IS جدید استفاده کرده است.
کمپانی لکسوس نسخه خاص و قدرتمند این خودرو یعنی IS۵۰۰ اف-اسپرت پرفورمنس را با قیمت ۵۷ هزار و ۹۲۵ دلار به بازار عرضه کرده است.