رئیس جمهور سابق آمریکا در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان اظهارات شگفت انگیزی درباره علائم تجاری چین بیان کرد. مخالفت دونالد ترامپ با خودروهای الکتریکی چیز جدیدی نیست. نامزد رسمی جمهوری خواهان و معاون او، جی دی ونس، جنگی را علیه خودروهای برقی به راه انداخته اند.
طبق این دو نظر، خودروهای برقی برد کافی ندارند و گران هستند. ترامپ اخیراً به بلومبرگ گفته است که در صورت عدم انتخاب مجدد، صنعت خودروسازی با “حمام خون” رقابت چینی روبرو خواهد شد. اما در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در میلواکی این هفته، ترامپ به طرز شگفت انگیزی چشم خود را بر روی خودروسازان چینی که در ایالات متحده کارخانه می ساختند، بست.
ترامپ گفت: «در حالی که ما صحبت می کنیم، کارخانه های عظیم در سراسر مرز مکزیک ساخته می شوند.
وی افزود: این نیروگاه ها در آمریکا ساخته می شود و مردم ما رونق این نیروگاه ها را فراهم می کنند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، طراحی و تولید خودروهای الکتریکی در ایالات متحده به شدت سیاسی شده است. خودروهای برقی موضوع داغ انتخابات ریاست جمهوری آینده است. دولت بایدن صدها میلیارد دلار برای تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی هزینه کرده است. اما ترامپ می خواهد «به طراحی و تولید خودروهای الکتریکی پایان دهد». در حالی که چیزی برای شروع وجود ندارد.
این اظهارات گروه های بی شماری را شگفت زده می کند. از مقامات صنعت خودروی ایالات متحده که از رقابت خودروهای الکتریکی پیشرفته چین می ترسند تا قانونگذاران جمهوری خواه که نسبت به این کشور و دولت حاکم چین سختگیر بوده اند.
او گفت که توافقنامه تجارت آزاد ایالات متحده، مکزیک و کانادا (USMCA) را اصلاح خواهد کرد و برای جلوگیری از ورود آنها به ایالات متحده، تعرفه هایی تا 200 درصد بر خودروهای ساخت مکزیک وضع خواهد کرد.
البته، با توجه به تعداد خودروهای موجود در بازار ایالات متحده – برقی و غیره – که در مکزیک توسط جنرال موتورز، فورد، مزدا، نیسان، بیامو و تعداد بیشماری دیگر ساخته شدهاند، این تغییر بزرگی برای کل صنعت خودرو است.
دولت بایدن قبلاً تعرفه 100 درصدی سنگینی را بر واردات خودروهای چینی اعمال کرده است و عملاً از فروش آنها در ایالات متحده با قیمت های ارزان جلوگیری می کند. اما بسیاری از مدل های فروخته شده در ایالات متحده در آن سوی مرز در مکزیک تولید می شوند. این شامل مدلهای جدید Chevy Blazer EV و Equinox EV میشود که در کارخانه راموز آریزپ جنرال موتورز ساخته شدهاند.
BYD و تسلا هر دو برنامه هایی برای ساخت کارخانه در مکزیک دارند. همچنین ممکن است کیا EV3 در آنجا تولید شود. اما ترامپ در ساخت این خودروها در مکزیک مشکل دارد.
خودروسازان چینی ممکن است از اظهارات ترامپ خوشحال شوند. زیرا با توجه به هجوم خودروسازان ژاپنی به بازار خودروهای آمریکا با ساخت کارخانه های داخلی در دهه 1980، پیامدها و مزایای احتمالی این سیاست برای چینی ها چشمگیر و قابل توجه است.
اولین هوندا، تویوتا و نیسان ساخت ایالات متحده چندین دهه پیش عرضه شدند، پس از آن فرآیندهای تولید به طور کلی بسیار کارآمد شدند و به همین ترتیب، در حالی که خطاها در خطوط مونتاژ کاهش یافت، کیفیت محصول به شدت افزایش یافت. این مدل های خودروهای ژاپنی هنوز در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرند.
بر این اساس، تویوتا در چندین مدل به یکی از پرفروشترین برندهای آمریکایی تبدیل شده است و تقریباً تمام خودروهای هوندا که در ایالات متحده فروخته میشوند نیز ساخت این کشور هستند.
در تئوری، خودروسازان چینی نیز تجربه قابل توجهی در تولید خودروهای الکتریکی در خاک آمریکا خواهند داشت. به هر حال، سازندگان خودرو و باتری چینی بهتر از هر کشور دیگری توانسته اند خودروهای الکتریکی را به بازار عرضه کنند. آنها در کارخانههای پردازش و پالایش باتری چنگ میزنند و برخی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری در جهان از چین هستند.
اما ترامپ در همان سخنرانی متعهد شد که در صورت انتخاب مجدد، در روز اول به «طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی» پایان دهد. در حالی که واقعیت این است که “اجباری” وجود ندارد، او به استانداردهای انتشار چند آلاینده EPA اشاره کرد که اوایل امسال نهایی شد. مقررات EPA خودروسازان را ملزم می کند تا مدل های پلاگین بیشتری را برای دستیابی به اهداف اجتناب از میلیاردها تن آلایندگی بفروشند.
با تمام این اوصاف می توان به جرات گفت که خودروسازان آمریکایی از گروه قدرتمندی از لابی ها سود می برند و اگر ترامپ به خودروسازان چینی چراغ سبز نشان دهد، برندهای داخلی سکوت نمی کنند. آنها احتمالاً هر کاری که می توانند برای جلوگیری از این اتفاق انجام خواهند داد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250159/%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%BA-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%A8%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7