"تسلا"؛ دلیل اصلی کاهش فروش لوازم برقی در اروپا
انتشار: دی 03، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

"تسلا"؛ دلیل اصلی کاهش فروش لوازم برقی در اروپا



علاقه مصرف کنندگان به خودروهای تمام الکتریکی در ایالات متحده و اروپا کاهش یافته است، در حالی که موجی از علاقه به خودروهای برقی در بین مصرف کنندگان چینی مشاهده شده است و تقریباً به طور کامل توسط سازندگان داخلی جذب شده است، یا حداقل این روایتی است که تاکنون دیده ایم. . اما اکنون با اطلاعات جدیدی که توسط انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) منتشر شده است، واضح است که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در اروپا ممکن است چندان ناامیدکننده نباشد. در سراسر اروپا، تعداد خودروهای الکتریکی جدید ثبت شده در سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 1.4 درصد کاهش یافته است. اما تجزیه و تحلیل Autoblog نشان می دهد که این کاهش ظاهری آنقدر که قبلا تصور می شد گسترده نیست.

مورد استثنایی تسلا در آمار فروش اروپا

فروش ضعیف تسلا در سراسر اروپا به تنهایی رشد کلی خودروهای الکتریکی را در سال جاری به محدوده منفی سوق داده است. در ماه نوامبر، این خودروساز 283000 خودرو در اروپا فروخت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش شدید 13.7 درصدی را نشان می دهد. بدون احتساب تسلا از کل فروش خودروهای برقی در اروپا، داده های ACEA نشان می دهد که ثبت نام خودروهای برقی در سال جاری 1.3 درصد رشد داشته است که بیش از دو برابر میانگین کلی بازار 0.6 درصد است.

این یک نشانه امیدوارکننده برای اکثر خودروسازان است، اما برای تسلا نگران کننده است. برای معکوس کردن این روند، تسلا شروع به ارائه تخفیف های مستقیم بیشتری به مشتریان در سراسر اروپا کرده است، از جمله یک سال شارژ رایگان از ایستگاه های سوپرشارژ برای هر کسی که در اروپا قبل از پایان فصل تسلا خریداری کند. در آلمان، جایی که فروش خودروهای الکتریکی به شدت ضربه خورده است، این خودروساز برای خودروهای مدل Y جدید 6000 یورو (6234 دلار) تخفیف ارائه می دهد.

جایی که خودروهای الکتریکی در اروپا برنده و بازنده می شوند

اگرچه فروش خودروهای الکتریکی امسال در سراسر اروپا نسبتاً خوب است، اما وضعیت دقیقاً از کشوری به کشور دیگر یکسان نیست. در میان کشورهایی که فروش خودروهای برقی در آن ها در سال جاری افزایش یافته است، بریتانیا و دانمارک بیش از نیمی از حدود 150000 خودروی برقی اضافی را که در سال 2024 به ثبت خواهند رسید، تشکیل می دهند. با این حال، حتی در این کشورهای پیشرو، تسلا در جذب فروش با چالش مواجه است و طبق داده های موسسه خودروهای الکتریکی اتحادیه اروپا، امسال شاهد کاهش 14 درصدی هستیم. وضعیت در آلمان بسیار بدتر است.

فروش خودروهای الکتریکی در بزرگترین اقتصاد اروپا در سال جاری بیش از یک چهارم کاهش یافته است. عملکرد ضعیف تسلا در آلمان (با در نظر گرفتن گزارش افت 47 درصدی فروش) قطعاً بر این عدد تأثیر منفی داشت، اما کاهش تقاضا بر سایر خودروسازان نیز تأثیر گذاشت. حتی فولکس واگن، بزرگترین تولیدکننده خودرو در آلمان، امسال با کاهش بیش از 20 درصدی فروش خودروهای برقی در کشورش مواجه شد.

یک مشکل بزرگ فقط بزرگتر شده است

به نظر نمی رسد مشکلات تسلا تمام شده باشد. ماه گذشته، این خودروساز گزارش داد که فروش آن در اروپا نسبت به نوامبر گذشته 28 درصد کاهش یافته است که نشان می دهد شکاف فروش این شرکت از سال 2023 بدتر شده است. مدل های قدیمی تر مانند مدل 3 و مدل Y برای رقابت با رقبای جدیدتر و پیشرفته تر تلاش کرده اند. حتی رفرش مدل 3 2023 نیز نمی تواند این واقعیت را پنهان کند که طراحی آن به سال 2017 بازمی گردد.

رقابت همچنین با برندهای لوکس آلمانی و خودروسازان چینی که به طور جدی در اروپا نفوذ می کنند، داغ شده است. در همین حال، کاهش قیمت تسلا، که قبلا محرک اصلی فروش بود، تاثیر خود را از دست داده است. زیرا گزینه های خودروهای برقی بیشتری وارد بازار می شوند.

بدون مدل های جدیدتر، تسلا در خطر از دست دادن جایگاه خود در کشورهای صنعتی به سرعت در حال توسعه است. کاهش فروش تسلا در اروپا یادآور این است که تسلط بر بازار هرگز تضمین نمی شود، به ویژه در صنعتی که به دلیل گزینه های الکتریکی بسیار نوسان است. در حالی که فروش کلی خودروهای الکتریکی در اروپا نشانه هایی از مقاومت را نشان می دهد، مشکلات تسلا به وضوح نشان می دهد که فناوری های روزمره می توانند به سرعت در بازار محبوب شوند. مدل های قدیمی و رقابت شدید برندهای معتبر و همچنین شرکت های جدید به شدت موقعیت قبلی تسلا را تضعیف کرده است. با این حال، رشد انفجاری در فروش خودروهای الکتریکی (به استثنای تسلا) نگاهی اجمالی به پتانسیل این بخش ارائه می دهد.

به نظر می رسد خودروسازانی که در عرضه محصولات متنوع و قیمت های رقابتی سرمایه گذاری می کنند، حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز مورد توجه مصرف کنندگان اروپایی قرار گرفته اند. برای تسلا، راه پیش رو به چیزی بیش از تخفیف و طراحی جدید نیاز دارد. این شرکت برای حفظ تسلط خود در بازاری که قبلاً بر آن تسلط داشت، به استراتژی ها و محصولات جدید جسورانه نیاز دارد.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252348/%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7