تعرفه گمرکی برخی قطعات در سال گذشته 10 برابر شد

بازار لوازم یدکی در سال جاری با چالش های زیادی مواجه شد. از مهم ترین این چالش ها می توان به مشکلات ناشی از قاچاق کالا، اثرات منفی سامانه شناسایی کالا و افزایش غیرمنطقی تعرفه های گمرکی اشاره کرد. سامانه شناسایی کالا که با هدف جلوگیری از ورود کالای قاچاق و افزایش شفافیت در بازار اجرا شد، نتوانست انتظارات را برآورده کند. این طرح به دلیل ضعف نظارت و اجرای صحیح، نه تنها نتوانسته قاچاق را کاهش دهد، بلکه با فراهم کردن بسترهای جدید برای کلاهبرداری و سوء استفاده، مشکلات بیشتری را ایجاد کرد. کالاهای تقلبی با شناسه های جعلی وارد بازار می شوند و مصرف کنندگانی که به دنبال خرید یک محصول باکیفیت و قابل اعتماد هستند اغلب با محصولاتی مواجه می شوند که کیفیت مورد انتظار را ندارند. علاوه بر این، افزایش ناگهانی تعرفه ها از دیگر مواردی است که بازار لوازم یدکی را تحت فشار قرار می دهد.

در برخی موارد تعرفه واردات لوازم یدکی از 5.5 درصد به 55 درصد افزایش یافت که تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی کالا داشت و فشار زیادی را بر مصرف کنندگان نهایی وارد کرد. در چنین شرایطی بازار رقابتی ناسالمی ایجاد شد که عده ای با استفاده از رانت، روابط خاص و فروش لوازم یدکی بی کیفیت و با قیمت های بالا توانستند بازار را در انحصار خود درآورند. این چالش ها نشان می دهد که اجرای سیاست ها بدون نظارت و شفافیت لازم نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نخواهد کرد، بلکه مشکلات جدیدی را نیز ایجاد خواهد کرد. در همین راستا با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات خودرو در تهران گفت وگویی انجام داده ایم.

بازار لوازم یدکی امسال چطور بود؟

متاسفانه به دلیل رکود شدیدی که در اقتصاد کشور رخ داد، بازار لوازم یدکی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. همچنین به دلیل تغییر ناگهانی دولت، رکود تشدید شده و در حال حاضر متاسفانه شرایط خوبی در بازار لوازم یدکی نداریم.

عمده ترین مشکلات در زمینه لوازم یدکی چیست؟

بزرگترین مشکل کشور تضاد منافع است. کسانی هستند که منافع جمعی و ملی را بهتر از منافع شخصی خود نمی بینند. این مهمترین مشکل و چالش در بخش خصوصی است. دومین چیزی که در بازار لوازم یدکی با آن مواجه هستیم، رقابت ناسالم با ارزهای نیمه ارزی است. متأسفانه این ارز به برخی از تولیدکنندگان و تاجران قلابی داده می شود که تولیدکننده و تاجر واقعی نیستند.

این افراد به دنبال رانت هایی هستند که فقط به نفع خودشان باشد و به نفع مصرف کننده نباشد. مشکل دیگری که داریم عدم کمک کارشناسان متخصص در رشته های تخصصی است. ما چندین بار در این مورد گزارش داده ایم. دولت باید دست از مسئولیت بردارد و به حوزه نظارتی خود بازگردد و بازار کار و فعالیت های اقتصادی را به متخصصان محول کند تا مشکلات و راهکارهای تخصصی را محاسبه و اجرا کنند و در حدود اختیاراتی که به دولت داده شده پاسخگو باشد. آنها

بخوانید:  معاون کیفیت شرکت زامیاد اعلام کرد: ارتقاء کم نظیر کیفیت وانت زامیاد

اگر این اتفاق نیفتد، شاهد شفافیت لازم در شرکت ها نخواهیم بود. امروزه متأسفانه تعدد سیستم ها و قبیله های منزوی از سوی سازمان ها و ارگان های مختلف باعث شده است که تنها شرکت های واقعی تحت فشار قرار گیرند و راه را برای شرکت های ناسالم باز کنند. سال هاست که مقام معظم رهبری بر بحث تولید تاکید دارند اما متاسفانه برای رسیدن به این موضوع و حمایت از تولید کار جدی نمی بینیم. امروز به بهانه حمایت از تولید، دست تولیدکنندگان واقعی را کوتاه می کنند و خلاء ایجاد می کنند. در نهایت اوقات فراغت و بازار با رانت خود تقاضای ایجاد شده توسط بازار کشور را تامین می کند.

در ارتباط با خودروسازان داخلی چه اتفاقی باید بیفتد؟

با 16 تهیه کننده واقعی کشور جلسه داشتیم. تنها تولیدکننده شیرآلات کشور که صادرکننده است و کالاهایی با استانداردهای اروپایی تولید می کند، این کالاها را با قیمتی 5 درصد کمتر از قیمت تولیدکننده لوازم یدکی چینی به خودروساز تحویل می دهد و از خودروساز درخواست می کند با این تولیدکننده داخلی برخورد کند. به عنوان سازنده چینی اما دستیابی به شعار سال تنها به چند بیلبورد در کشور محدود می شود. سازنده واقعی از خودروسازان می خواهد که او را به چشم خارجی ها نگاه کنند. این قطعات کیفیت بالاتری دارند و 5 درصد قیمت کمتری دارند. تعداد کمی از تولیدکنندگان داخلی هستند که به دلیل فساد و افتادن بازار به دست عده ای، بازار را خالی کرده اند. این یک فاجعه است. ما به سازمان ها و نهادهای نظارتی اعلام کرده ایم که آمادگی داریم در جلساتی با حضور خودروسازان، دبیران و رگولاتوری ها بحث و مناظره کنیم و همه حرف های خود را مستند داریم.

آیا این وضعیت از نظر قیمت و کیفیت بر بازار تاثیر گذاشته است؟

اگرچه مابه التفاوت ارزی پرداخت می شود اما این تفاوت به سفره مردم نمی رود و تنها بازار رقابتی نابرابر ایجاد می کند. عده ای دلبسته رانت هستند و بدون سنجش ظرفیت و نیاز کشور از واردات جلوگیری می کنند و بازار انحصاری برای خود ایجاد می کنند.

این افراد قطعات تولیدی خود را با پایین ترین کیفیت و بالاترین قیمت به فروش می رسانند. چون هیچ رقیبی ندارند. به عنوان مثال؛ ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص شناسایی و قابلیت ردیابی کالا به صراحت می گوید: «کالاهای وارداتی باید از مبدأ دارای سند باشند».

بخوانید:  مدیران خودرو از دو محصول جدید برند Extreme رونمایی کردند!

اما در حال حاضر اجناس برندهای معروف اروپایی (شمع خودروهای برند بوش آلمان) به کشور وارد می شود در حالی که سال هاست شمع خودروهای برند بوش در آلمان تولید نمی شود. قبل از جنگ روسیه و اوکراین در روسیه تولید می شد، پس از آن به چین تحویل داده می شد و اکنون در هند تولید می شود.

شمع های تقلبی از چین به عنوان محصولات آلمانی از آلمان وارد می شوند و شناسه محصول و کد رهگیری دریافت می کنند. وقتی از آن بازدید می کنیم متوجه می شویم که وزارت اقتصاد فقط اصالت اسناد را در گمرک بررسی می کند و بررسی اصالت کالا بر عهده وزارت امنیت است. یعنی به جای جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی در مبادی ورودی، آنها را در سطح کشور و در بازار عرضه جستجو کنیم که غیرمنطقی است.

آیا این قطعات جدا از قطعاتی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شود؟

در کل در بازار لوازم یدکی که بسیار محدود است کالای قاچاق نداریم. به دلیل سنگینی قطعات یدکی و تعرفه های گمرکی مناسب، واردات قطعات خودرو به صورت قاچاق مقرون به صرفه نیست. ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد. این قاچاق در برخی مناطق مانند پوشاک مقرون به صرفه است. لباس ها نه به اندازه قطعات یدکی شلخته هستند و نه سنگین و گران هستند.

طرح هویت در این دو سه سال چقدر موثر خواهد بود؟

این طرح نمی تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد، زیرا در واقع این شناسه های کالا از چرخه حذف نمی شوند و کلاهبرداری می شوند و کارتن ها تحویل می شود. همه این هزینه ها و بودجه ها تاثیر مثبت مورد انتظار را ندارند.

تاثیر مورد انتظار از این طرح چیست؟

یک مورد هم برای جلوگیری از قاچاق بود. ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد بازرسی کالا صحبت می کند و اعلام می کند که کالا باید از نظر کیفی بازرسی شود و دارای استاندارد باشد و در صورت نیاز به استاندارد اجباری باید تأییدیه و تأیید اسناد و مدارک را دریافت کند. اصالت کالا

زمانی که به محصولی شناسه کالا و کد شناسایی اختصاص داده می شود و آن کالا به بازار می رسد، در مقابل مصرف کننده ای قرار می گیرد که در همه زمینه ها متخصص نیست. بنابراین، زمانی که مصرف کننده شناسه محصول را اسکن می کند و در مورد محصول پرس و جو می کند، اطلاعات باید به خریدار کمک کند تا بداند محصول در کدام کشور تولید می شود و کیفیت آن در چه سطحی است و این بررسی باید انجام شود تا مصرف کننده بتواند آن را خریداری کند. محصول یک محصول چینی بخرید و آن را با خیال راحت از طریق پرداخت برای یک محصول اروپایی دریافت نکنید. اما امروزه در عمل با وجود هزینه های انجام شده این تاثیر را نمی بینیم.

بخوانید:  خودروهای خارجی در محموله‌ های کوچک وارد می‌ شوند

آیا آمار خاصی از مبدا واردات قطعات یدکی به کشور وجود دارد؟

آمار دقیقی در این زمینه نمی توان اعلام کرد، اما به دلیل تحریم ها و محاصره بازار جهانی توسط چین، بسیاری از کالاها و مواد اولیه ما از چین و هند وارد می شود. این مشکلی نیست، بلکه مشکل عدم کنترل و ورود کالاهای باکیفیت است. چین، هند و سایر کشورها برای معتبرترین برندهای دنیا اعم از اروپایی و آمریکایی کالا تولید می کنند اما با کیفیت و نظارت بالا. مشکل ما عدم کنترل کیفیت است. با نظارت، می توانید کالاهای با کیفیت را از چین تولید کنید.

مشکل واردات لوازم یدکی بی کیفیت از چین از کجا می آید؟

هر دو مشکل ناشی از برخی از تاجران یا تولیدکنندگانی است که CKD را از چین می آورند و به نام تولید داخلی می فروشند و مربوط به عدم نظارتی است که به صورت شفاف و یکپارچه وجود ندارد.

آیا راهی برای محاسبه قیمت اولیه محصول، سود آن و در نهایت قیمت نهایی وجود دارد؟

بله؛ وجود دارد، اما چالش پیش روی ما این است که بسیاری از موضوعات را بومی سازی نمی کنیم و اصرار داریم که چیزی را که قرن ها پیش در جهان اختراع شده دوباره اختراع کنیم. در حالی که شرکت هایی مانند دیجی کالا و اسنپ که ارزش مالکیت آنها چندین همات ارزش دارد، کپی هایی از نمونه های خارجی و داخلی هستند.

ما می توانیم این کار را در زمینه های دیگر انجام دهیم و سخت نیست. اگر نظارت ها یکپارچه شود و فعالان بخش خصوصی، اتحادیه ها، کمیته تخصصی تجهیزات برق خودرو و اتاق بازرگانی ایران در این زمینه مسئولیت داشته باشند و کار در دست آنها باشد، شفافیت ایجاد می شود، سازمان نظارتی یکپارچه ایجاد می شود. تخلفات به حداقل خواهد رسید. اگر ارزی برای قطعات یدکی تخصیص داده می شد، دولت می توانست ردیابی کند که چه کالاهایی با آن ارز وارد کشور شده و آن ارز به چه کسانی تخصیص داده شده است و راستی آزمایی با سهولت بیشتری انجام می شود.

تعرفه ها از ابتدای سال تاکنون چقدر افزایش یافته است؟

تعرفه ها در سال جدید اضافه نشد. اما در سال گذشته تعرفه گمرکی برخی از قطعات خودرو مانند مونتاژ کلاچ از 5.5 درصد به 55 درصد بدون دلیل و مدرک رسید و این افزایش 10 برابری چالش هایی را ایجاد کرده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250652/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%DB%B1%DB%B0-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D8%AF