پس از افتتاح ناوگان حمل و نقل مسافر بین شهری، برنامه ریزی ها و امکاناتی برای نوسازی این ناوگان در نظر گرفته شد. تا جایی که مدیرکل حمل و نقل مسافری شرکت حمل و نقل زمینی و زمینی کشور اعلام کرد، از 14 هزار و 200 دستگاه اتوبوس این ناوگان، تنها نیمی از آنها قادر به طی مسافت های متوسط و طولانی هستند.
در همین راستا به تازگی روند اجرای تبصره 18 قانون بودجه سال 1402 بازسازی ناوگان عمومی مسافربری بین شهری آغاز شده است. بر این اساس، بازپرداخت تسهیلات مذکور 5 سال با نرخ سود 15 درصد است و حداکثر مبلغ تسهیلات برای اتوبوس و اتوبوس های متوسط یک میلیارد تومان و برای اتوبوس های کوچک 400 میلیون تومان است.
در راستای حمایت از فعالان و تثبیت اشتغال شاغلین در بخش حمل و نقل عمومی مسافری و ارتقای بهره وری و کیفیت ناوگان مسافری فعال بین شهری، تسهیلات بانک برای بازسازی ناوگان مسافربری عمومی در سال جاری با تصویب مسیر و سازمان حمل و نقل زمینی و از سوی مراجع مالی ذیربط به متقاضیان پرداخت می شود تا امروز برخی از شهرهای کشور بر اساس بند «الف» تبصره 18 دعوت به دریافت تسهیلات دادند.
تسهیلات بازسازی به جای وام مرمتی!
با وجود صحبت های روزافزون درباره نوسازی ناوگان، خرید مدل های جدید و ارائه تسهیلات برای افزایش قدرت خرید دارندگان اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده، به نظر می رسد سیاست های عمومی نسبت به بازسازی این اتوبوس ها تغییر کرده است. خودروها و دوام آنها در ناوگان دولتی
بر این اساس، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری شرکت راهداری با اشاره به آغاز فرآیند اجرای پرداخت نوسازی ناوگان مسافربری عمومی، اظهار داشت: مالکان واجد شرایط اتوبوس های عمومی درون شهری، مینی بوس و اتوبوس های متوسط. ناوگان می توانند برای تمدید ناوگان خود از تاریخ 15 آذرماه سال جاری تا 30 آذرماه سال جاری به سایت t18.rmto.ir مراجعه و مراحل ثبت نام را تکمیل و مدارک خود را تکمیل کنند.
داریوش باگرجوان همچنین اظهار داشت: بر اساس بخشنامه ارسالی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل زمینی به مدیران کل راهداری و حمل و نقل زمینی استان های سراسر کشور، بررسی اولیه درخواست و مدارک متقاضیان ثبت نام در مطابق با شرایط عمومی و اختصاصی و ارائه شده به کمیته استانداری برای تصویب توسط ادارات کل راهداری و حمل و نقل زمینی در استانداری ها انجام می شود.
وی همچنین اظهار داشت: در مرحله بعدی متقاضیان تایید شده به صورت الکترونیکی به موسسات مالی معرفی خواهند شد.
35 درصد نقش ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی در جابجایی مسافر
هفته گذشته مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان حمل و نقل جاده ای و زمینی کشور درباره وضعیت این ناوگان گفت: میانگین سنی مینی بوس ها در کشور 28.5 سال و ناوگان اتوبوسرانی 15 سال است.
داریوش باگرجوان همچنین اظهار داشت: در سالهای اخیر بحث نوسازی ناوگان پیشرفت چندانی نداشته است و از مجموع 14200 ناوگان اتوبوسرانی که دارای کارت هوشمند فعال هستند، تنها 7000 ناوگان میتوانند مسافتهای متوسط و طولانی را طی کنند و 29000 دستگاه مینیبوس دارند که باید ظرفیت عملیاتی خود را در این زمینه افزایش دهیم».
وی به نقش 35 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی در جابجایی مسافر اشاره کرد و گفت: باید سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرها را به 70 درصد برسانیم و ظرفیت خود را از 14 هزار دستگاه به 20 هزار دستگاه برسانیم.
به گفته داریوش باگیرجوان، برای خروج ناوگان فرسوده سالانه باید به طور متوسط 2500 خودرو به ناوگان اضافه شود و هر سال که می گذرد هزار دستگاه خودرو به جای فرسوده جایگزین شود. ناوگان تا این ناوگان بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
شرایط لازم برای اخذ تسهیلات بازسازی چیست؟
پس از آغاز روند اعطای تسهیلات برای بازسازی ناوگان حمل و نقل مسافر بین شهری، بلافاصله برخی استان ها برای حضور در این طرح دعوت به همکاری کردند.
بر این اساس معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل زمینی استان فارس اعلام کرد: مالکان ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی می توانند جهت استفاده از تسهیلات بند الف – تبصره 18 از تاریخ 15 لغایت 30 آذرماه به محل مراجعه کنند. قانون بودجه 1402.
معاونان حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل زمینی استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، جمهحال، بختیاری، البرز، قزوین و خوزستان نیز با اعلام فراخوان های مشابه از متقاضیان این طرح خواستند در مهلت تعیین شده در سامانه ثبت نام کنند.
این در حالی است که گفته می شود این تسهیلات به منظور تقویت و توانمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی در قالب طرح نوسازی و تعمیر به سایر استان ها اختصاص یافته است.
بر این اساس شرایط سنی 18 تا 70 سال، نداشتن بدهی غیرجاری و ارائه کارت هوشمند ناوگان توسط صاحب ناوگان از جمله شرایط این احضارها است. همچنین ارائه عملکرد و فعالیت ناوگان (بر اساس گزارش وضعیت) در دو سال اخیر (ارائه حداقل 120 گزارش وضعیت از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 1402) و درخواست کتبی از مالک ناوگان جهت استفاده از این تسهیلات نیز از دیگر شرایط است.
نرخ سود تسهیلات اعطایی در این طرح 15.3 درصد و تسهیلات ارائه شده برای اتوبوس ها تقریباً 10 میلیارد ریال و برای اتوبوس های متوسط و اتوبوس های کوچک تقریباً 4 میلیارد ریال است. مدت مشارکت حداکثر 6 ماه، دوره تنفس حداکثر 4 ماه و مدت بازپرداخت تسهیلات سرمایه 5 سال است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251992/%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C