در دنیای امروز، با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و افزایش نگرانی های زیست محیطی، خودروهای پاک پای خود را در بازارهای جهانی باز کرده اند.
قیمت بالای سوخت و نیاز به کاهش وابستگی به نفت، کاهش آلودگی و جلوگیری از گرم شدن زمین از دلایل اصلی حرکت بازار به سمت خودروهای با سوخت پاک است.
در حال حاضر خودروهای تمام برقی، خودروهای هیبریدی و خودروهای هیبریدی پلاگین که با نام PHEV نیز شناخته می شوند، در بازارهای جهانی و البته ایران حضور دارند. از خودروهای برقی که بگذریم، آیا تا به حال با این سوال مواجه شده اید که تفاوت خودروهای هیبریدی با خودروهای هیبریدی پلاگین چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوال بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید.
خودروهای هیبریدی (HEV)
خودروهای الکتریکی هیبریدی برای اولین بار در دهه 2000 محبوب شدند و تویوتا با پریوس پیشگام این حرکت بود. خودروهای هیبریدی از یک موتور احتراق داخلی (بنزینی یا دیزلی) همراه با یک یا چند موتور الکتریکی و یک بسته باتری برای تامین نیروی مورد نیاز موتور الکتریکی استفاده می کنند. تکنولوژی خودروهای هیبریدی در سال های اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده و کارایی این نوع خودروها بهبود چشمگیری داشته است.
در خودروهای هیبریدی بار اولیه حرکت خودرو توسط موتور احتراق داخلی حمل می شود و موتور الکتریکی در نقش مکمل ظاهر می شود. خودروهای هیبریدی تنها می توانند در سرعت های پایین و با صلاحدید سیستم هیبریدی حرکت کنند و تنها به موتور الکتریکی تکیه کنند و راننده هیچ دخالتی در انتخاب نیروهای محرکه ندارد. همچنین موتور الکتریکی فقط از طریق موتور بنزینی شارژ می شود.
این خودروها مصرف سوخت بسیار کمی دارند و نگهداری آنها ناچیز است. یکی از معروف ترین نمونه های این مدل خودرو در ایران Lamari Ima HEV است که توسط شرکت آرین پارس موتور به بازار وارد می شود.
به عنوان مثال، Lamarai Hybrid به طور خودکار در سرعت های پایین به موتور الکتریکی سوئیچ می کند و موتور بنزینی را به طور کامل خاموش می کند تا مصرف سوخت کاهش یابد. با این حال، اگر راننده با فشار دادن پدال گاز به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد و باتری ها تمام شوند، موتور بنزینی بلافاصله برای پشتیبانی از موتور الکتریکی وارد عمل می شود. به لطف استفاده از گیربکس DHT، این خودرو می تواند با استفاده از انرژی جنبشی چرخ ها، باتری های خود را در شیب ها به خوبی شارژ کند، به طوری که شارژ باتری در رانندگی معمولی در اکثر موارد به بیش از 70 درصد می رسد و تقریباً می توان گفت که در در 90 درصد مواقع، خودرو بدون استفاده از موتور احتراق داخلی خود با سرعت کم حرکت می کند. مزیت دیگر استفاده از گیربکس DHT این است که در خودرویی مانند Lamari Emma HEV، در بیشتر موارد راننده متوجه گستردگی نیروهای محرکه می شود. کار نمی کند و می توان گفت تمامی عملیات سوئیچ خودرو بین موتور برقی و بنزینی به صورت نامحسوس انجام می شود…!
خودروهای هیبریدی به دلیل اختلاف وزن کمتر با نمونه های بنزینی و همچنین بهره مندی از گشتاور بالاتر موتور برق امروزی، عموما از قابلیت های رانندگی قابل قبولی برخوردارند! برای مثال حس شتاب با لاماری Imai HEV کاملا با مدل بنزینی این خودرو متفاوت است.
خودروهای هیبریدی پلاگین (PHEV)
خودروهای الکتریکی هیبریدی جدیدتر هستند و در مقایسه با خودروهای هیبریدی معمولی تفاوتهای ساختاری کمی دارند.
مانند HEV ها، خودروهای برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) از یک موتور احتراق داخلی همراه با یک یا چند موتور الکتریکی استفاده می کنند. اما برخلاف سیستم هیبریدی معمولی، در خودروهای الکتریکی هیبریدی، وظیفه اصلی حرکت خودرو موتور الکتریکی است و موتور بنزینی در نقش مکمل ظاهر می شود. خودروهای PHEV تنها با اتکا به موتور الکتریکی به انتخاب راننده و با فشار دادن یک سوئیچ از داخل کابین می توانند مسافتی را طی کنند (هرچقدر هم که کوتاه باشد)، موتور بنزینی برای شارژ مجدد باتری ها شروع به کار می کند. .
PHEV ها باتری های بزرگ تری نسبت به HEV دارند و همانطور که از نامشان پیداست می توان آنها را مستقیما با برق شهری شارژ کرد. یکی از محبوب ترین خودروهای هیبریدی در حال حاضر در بازار ایران، میتسوبیشی اوتلندر PHEV است که در دهه گذشته توسط آرین موتور بویا به بازار ایران معرفی شد. BMW i8 و Tigo 8 Pro E Plus از دیگر خودروهای هیبریدی محبوب در بازار هستند.
منبع: https://car.ir/articles/29204-difference-between-hev-and-phev-cars