تفاوت قیمت جدید و قبلی کارگران بیماری مزمن کلیه در حساب دولت است

طی هفته‌های اخیر قیمت‌های جدید محصولات خودروسازان بخش خصوصی به صورت فهرستی یا بر اساس اعلام برنامه‌های فروش فوری اعم از نقدی یا اقساطی اعلام شد. این در حالی است که مدت هاست قیمت محصولات این شرکت ها افزایش نیافته است. اما از ابتدای سال جاری، خودروسازان بخش خصوصی، عمدتاً خودروهای CKD، به دلیل مواجهه با بدهی های دولتی و عوارض گمرکی، قیمت های خود را افزایش داده اند. این در حالی است که برخی از اهالی فضای مجازی و برخی رسانه ها این تغییرات قیمتی را به موضوعاتی از جمله ورود ارز به کانال 60 هزار تومانی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و فضای ایجاد شده در اواخر دولت فعلی و فعلی مرتبط می دانند. دولت. روی کار آمدن دولت رئیس جمهور منتخب در حالی است که این تغییرات قیمت ربطی به اتفاقات اخیر ندارد و صرفاً ناشی از هزینه هایی است که باید از مصرف کننده وصول و در قالب بدهی و کارمزد به حساب دولت واریز شود.

4 برابر هزینه اسقاط خودرو

به طور کلی شرکت های خودروسازی در بخش خصوصی مانند گروه بهمن، کرمان موتور، خودرو مدیریت و سایر شرکت های فعال مانند آرین موتور، واردا موتور، مموت خودرو، سانیار موتور و غیره در زمینه تولید خودرو در کشور فعال هستند. . شکل مونتاژ قطعات جدا (CKD کار) با نرخ های درون نگری متفاوت مانند ایران خودرو و سایپا هر سال در بهار یا تابستان هر سال قیمت محصولات خود را افزایش می دهد که این امر به دلیل تغییر قیمت نهاده های تولید اتفاق می افتد. (مواد اولیه فلزی، پلیمری و غیره و انواع قطعات) و افزایش دستمزد کارگران، افزایش میزان بدهی دولت از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده از 9 به 10 درصد است. هزینه شماره گذاری، بیمه شخص ثالث، هوشمندسازی خدمات و غیره.

بخوانید:  آیا ولوو کراس ارزش خرید دارد؟

اما امسال باید به مجموع این هزینه ها هم اضافه کنیم که عوارض اسقاط خودرو را چهار برابر کنیم که به ازای هر مونتاژ هر خودرو 1.5 گواهی اسقاط بالغ بر بیش از 15 هزار دلار معادل 52 میلیون تومان بوده است. و 500 هزار تومان. در حالی که قبلاً هر چهار خودرو جمع آوری شده صرف تهیه گواهی اسقاط خودرو می شد.

تاثیر 35 درصدی تعرفه های جدید بر رشد قیمت خودرو

مورد بعدی هزینه های مربوط به حقوق گمرکی و سود بازرگانی است که دولت با رویکرد حمایت از توسعه ساخت داخل بر روی هر خودرو بر اساس درصد داخلی سازی آن را افزایش داد.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در 24 ژانویه سال گذشته، خودروهای مونتاژ شده با حجم موتور کمتر از 1500 سی سی به سه گروه مختلف تقسیم شدند. گروه اول خودروهایی هستند که میزان داخلی سازی آنها کمتر از 20 درصد است و تعرفه گمرکی واردات قطعات یدکی آنها از 28 درصد به 51 درصد افزایش یافته است.

گروه بعدی خودروهایی با عمق جذب 20 تا 50 درصد هستند که تعرفه واردات قطعات برای آنها به 28 درصد رسیده است. این در حالی است که پیش از این تعرفه واردات این لوازم یدکی خودرو 6، 11 و 16 درصد بود.

گروه سوم خودروهایی با عمق جذب بیش از 50 درصد هستند که قبلاً تعرفه آنها 1 تا 6 درصد در نظر گرفته می شد. اما به عنوان انگیزه ای برای توسعه تولید داخلی، این رقم در یک درصد ثابت ماند.

خودروهای با حجم موتور بین 1500 تا 2000 سی سی نیز به دو گروه تقسیم می شوند. اول خودروهای مونتاژ شده با نرخ داخلی سازی کمتر از 20 درصد که تعرفه واردات قطعات آنها از 16 درصد به 51 درصد افزایش یافت و دوم اینکه خودروهایی با عمق داخلی سازی بین 20 تا 50 درصد که تعرفه آنها به 28 درصد رسید. این در حالی است که تعرفه قسمت های آخر گروه قبل از آن 1، 6 و 11 درصد بود.

بخوانید:  بازگشت خودرو ها به بورس کالا

شایان ذکر است اعمال تعرفه 51 درصدی معادل 1.5 برابر قیمت نهایی خودرو بوده و تا 35 درصد بر قیمت فروش تأثیر می گذارد. این در حالی است که تعرفه قبلی 15 درصد بر رشد قیمت ها تأثیر داشت. در این زمینه، تغییرات در تعرفه واردات CKD باعث افزایش قیمت تمام شده بین 120 تا 130 میلیون دلار برای هر خودرو شد.

تاثیر همزمان افزایش نرخ ارز و تورم خرد و عمومی بر صنعت خودرو

آنچه به طور کلی بیان شد منجر به افزایش قیمت خودروهای مونتاژی نسبت به سال گذشته و افزایش تورم در بخش خودرو شد. به همه این عوامل باید تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم عمومی در کشور را نیز اضافه کرد. این در حالی است که دولت امسال هنوز به تعهدات ارزی خود در قبال خودروسازان عمل نکرده است و آنها هم اکنون ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می کنند.

از سوی دیگر، افزایش بدهی‌ها و تعرفه‌های دولت از سال گذشته تا کنون قابل توجه بوده است. اما خودروسازان خصوصی قیمت خود را افزایش ندادند. تغییرات قیمت محصولات سی کی دی کاران در سال جاری نیز به تایید هیات رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسیده است.

اما تحقیقات انجام شده بر روی برخی از شرکت های خودروسازی نشان می دهد که این شرکت ها برای کنترل و مدیریت هزینه های فزاینده برخی از اقلام مذکور از جمله برخی مالیات ها را از سود خود پوشش داده و تا آخرین تغییر قیمت به قیمت نهایی اضافه نکرده اند. سال سال نو، بنابراین می توان آن را در دوره محدودتری مدیریت کرد.

بخوانید:  رشد فناوری در مسیر گذر از تاریخ و تجربه

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249919/%D9%85%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%82%D8%A8%D9%84%DB%8C-%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA