به گزارش « اخبار خودرو »، یکی از اعضای تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:
بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این عقیده اند که لغو قیمت گذاری دستوری نقطه پایانی برای زیان انباشته خودروسازان و بدهی آنها به قطعه سازان و بانک ها و در عین حال نقطه شروع بازار است. سازماندهی و بازکردن دست خودروساز برای ارتقای کمی و کیفی تولید و تنوع بخشی به آن ضمن سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه.
این ادعا مبتنی بر تجربه صنعت و بازار خودرو در دهه 1970 است. یک دهه حرکت به سمت ساخت خودروی ملی در آن حس خوبی را در بین فعالان این صنعت ایجاد کرد اما شکاف قیمتی کارخانه و بازار روز به روز بیشتر می شد.
بنابراین شورای اقتصاد به خودروساز اجازه داد تا محصول خود را در کنار بازار بفروشد و از این طریق توانست قیمت خودرو را کنترل کند. زیرا انگیزه دلالان از بین رفت و تیراژ تولید و عرضه خودرو افزایش یافت که منجر به شکسته شدن قیمت ها و تنظیم بازار شد.
سرانجام، این تجارت در سال های اولیه دهه 1980 به پایان رسید، زیرا فروش خودرو توسط خودروسازان و همچنین شرکت های لیزینگ تسهیل شد. اما در دولت نهم که در سال 2004 قدرت را در دست گرفت، این استراتژی ها کنار گذاشته شد.
حال سوال این است که آیا با لغو قیمت گذاری دستوری همه مشکلات صنعت خودرو و بازار حل می شود؟ شکی نیست که فروش خودرو به قیمت کمتر از قیمت تمام شده آن یک اشتباه محض است و در دنیا سابقه نداشته است. اما قیمت گذاری تنها یکی از عوامل موثر بر وضعیت صنعت خودرو است و راه حل همه مشکلات آن نیست. این را هم باید در نظر بگیریم که شرایط دهه 70 با شرایط امروز بسیار متفاوت بود. به عنوان مثال؛ متوسط نرخ تورم در دوره 8 ساله 1376 تا 1384 معادل 15.7 درصد بوده است و این در مقایسه با نرخ هدف 15.9 درصدی برنامه سوم توسعه است که نشان دهنده موفقیت دولت وقت در کنترل این موضوع است. متغیر مهم اقتصادی این در حالی است که طی سه سال متوالی نرخ تورم از مرز 40 درصد عبور کرده است که به نوعی به معنای سود برای دلال در بازار خودرو حتی در صورت دستیابی به قیمت کارخانه است.
بخشی از این تورم ناشی از تحریم هایی است که در دهه 70 وجود نداشت و مانع از رونق تولید و صادرات نفتی و غیرنفتی کشور نشد. بخشی دیگر به مشکلات داخلی برمی گردد که علاوه بر تحریم های خارجی، هزینه تولید و مبادله را بالا برد.
بحث هزینه های بالا در صنعت خودرو از این هم جدی تر است. آنقدر که مدیرعامل ایران خودرو در مجمع عمومی امسال این شرکت اعلام کرد: حداقل 30 درصد از زیان انباشته ایران خودرو به دلیل هزینه بالای تولید محصولات است.
در چنین شرایطی و با توجه به تصویر منفی ای که خودروسازی داخلی در اذهان مردم ایجاد می کند، بهتر است برخی از فعالان این صنعت به جای درخواست فروش به قیمت بازار، تقاضای فروش به قیمت معقول را داشته باشند. قیمت (یعنی قیمت تمام شده به اضافه سود سنتی) برای پاسخ به این، از آنها نیز خواسته می شود که متعهد به کاهش هزینه تولید و افزایش تیراژ شوند، به عنوان مثال؛ در ازای هر گونه حمایت – از دستیابی به قیمت ها تا تامین ارز کافی، اعطای تسهیلات برای پرداخت معوقات به قطعه سازان و … – تا چه اندازه باعث افزایش کمی و کیفی تولید می شوند؟
اما در نهایت باید این نکته را نیز پذیرفت که با آزادسازی همزمان «قیمت کارخانه» و «واردات خودرو» و مثلاً حذف خودروها از فهرست کالاهای انحصاری مشمول قیمتگذاری، مشکلات صنعت و بازار آن به طور نسبی و فقط تا حدودی حل خواهد شد. زیرا در این صورت تورم «چرخه تولید، واردات، عرضه و تقاضا» را مختل خواهد کرد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250408/%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88