کاهش درآمد سرانه ایرانیان در سالهای اخیر و عدم حمایت مصرفکننده باعث خروج بسیاری از متقاضیان از بازار خودرو شده است. قیمت بنزین ارزان و برق گران علاوه بر تحمل هزینه های بالای خرید، تعمیر و نگهداری خودروهای برقی، توجیهی برای مصرف کننده ایرانی در شرایط فعلی نیست.
در شرایطی که حجم سرمایه گذاری های اعلام شده در زمینه تحقیق، توسعه و تولید در حوزه خودروهای برقی توسط شرکت های بزرگ از مرز 1200 میلیارد دلار عبور کرده است، در صنعت خودروسازی ایران چندین میلیارد دلار به زیان انباشته خودرو اضافه می کنیم. صنعت هرساله است و نرخ تشکیل سرمایه سال هاست که ثابت کشور منفی یا نزدیک به صفر بوده است.
در این شرایط که فعالان صنعت خودرو نمی دانند چگونه سیاستمداران را متقاعد کنند که مدل توزیع رانت را کنار بگذارند، قطعا صحبت از توسعه و آینده با چنین دست مسلطی فایده ای ندارد.
سطح فناوری صنعت خودروهای برقی دنیا بسیار بالاست، بنابراین نمی توانیم بازیگر اصلی سطح اول رقابت در زمینه خودروهای برقی باشیم. اما به لطف زیرساخت های خودرویی ایران می توانیم پایگاه قوی منطقه ای در تولید باشیم. با توجه به اشتراکات خودروهای برقی و خودروهای احتراقی، زیرساخت های ما در ایران مزیت و نقطه قوت ماست.
ما به دنبال راهی برای تعریف برنامه بعدی برای قطعه سازان هستیم. شما باید به دنبال نقشه راه مناسب باشید.
با همکاری بیشتر نهادهای پژوهشی و کارشناسی که بازوی سیاست گذاران و مسئولان اجرایی کشور هستند، می توان زمینه ایجاد اسناد اولیه در حوزه خودروهای برقی را فراهم کرد. ما باید در این زمینه به اجماع برسیم و اسناد اولیه قابل اعتمادی ایجاد کنیم که بخشهای اقتصادی بتوانند در بلندمدت برنامهریزی کنند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249648/%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF