تکرار تجربه مسکن مهر، این بار برای ماشین!

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

پروژه ساخت مسکن مهر که در کشور آغاز شد، بسیاری از کارشناسان این حوزه ساخت خانه در مکان هایی را که زیرساختی برای زندگی در آن وجود ندارد اشتباه دانستند زیرا ممکن است زندگی سختی را برای ساکنان این مناطق به دنبال داشته باشد. طبیعتاً دولت بیشتر به فکر خانه دار شدن مردم بود و با سرعت زیاد شروع به ساخت مسکن در مناطقی که زیرساخت های معیشتی کمی داشتند، مانند برق، آب، گاز، مدارس، مراکز درمانی و … را آغاز کرد.

و اکنون این اتفاق در حوزه خودرو رخ می دهد. با توجه به شرایطی که عدم تعادل انرژی در کشور به معضلی بزرگ تبدیل شده و دولت حتی در فصل زمستان نیز در تامین برق خانگی و صنعتی با مشکل مواجه است، تصمیم گیران صنعت خودرو بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی متمرکز شده اند.

اگر کمبود برق در کشور را نادیده بگیریم به کمبود ایستگاه های شارژ در شهرها و جاده ها می رسیم. در تهران به عنوان پایتخت هنوز تعداد جایگاه های شارژ خودروهای برقی به دو انگشت دست هم نرسیده است، اما مسئولان به جای حل مشکل بازار خودرو به روش های معمول، به طور خاص روی واردات خودروهای برقی حتی کارکرده و کارکرده تمرکز کرده اند.

آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده در شرایطی که در ماه های پایانی سال اعمال می شود ابلاغ شد که در آن فقط خودروهای برقی و هیبریدی مجاز به واردات هستند و قرار است کمبود قطعات یدکی فرسوده را برطرف کند. ماشین ها خودروهای مونتاژی و وارداتی در بازار لوازم یدکی، از این پس صاحبان این خودروها مجبورند برای شارژ خودرو خود به دنبال پریز برق بگردند و برای واردات قطعات خودرویی که هنوز برای ارائه خدمات پس از فروش ایجاد نشده اند، هزینه های بالایی بپردازند. .

بخوانید:  نگاهی به غرفه خودروسازی رسا در نمایشگاه خودرو مشهد 1403

از سوی دیگر، علیرغم تاکید دولت مبنی بر وجود باتری با ظرفیت 75 درصد در این خودروها برای ورود به کشور، باید به گرانی باتری های استفاده شده در این خودروها و کاهش بخشی از ظرفیت آنها اشاره کرد. قبل از ورود به بازار کشور می توان تمایل مصرف کنندگان را برای کاهش خرید این گونه خودروها کاهش داد. زیرا مصرف کننده به خوبی می داند که پس از چند سال باید مبالغ هنگفتی را برای تعویض باتری خودرو خود بپردازد.

در این شرایط به نظر می رسد تصمیم گیران حوزه خودرو توجه نکرده اند که تصمیم برای واردات خودروهای فرسوده به کشور برای تنظیم قیمت خودروهایی است که عموم مردم قصد و توانایی خرید آن را دارند و نه خودرو. که طی چند سال هزینه زیادی برای نگهداری آن پرداخت خواهد کرد.

با این تفاصیل، اگر قصد دولت رقابتی واقعی کردن بازار و دستیابی به ثبات قیمت است، باید تاکید کرد خودروهایی که بتوانند نیاز خریداران خودروی ایرانی را تامین کنند وارد کشور شوند. از سوی دیگر، نبود زیرساخت های تامین برق خودروهای برقی، هر خریداری را که برای ماندن در جاده مجبور به حمل یک دستگاه محرک الکتریکی در صندوق عقب خودرویش باشد، نگران می کند!

در اینجا لازم به یادآوری است که برای ورود فناوری جدید به کشور ابتدا باید زیرساخت های آن فراهم شود و سپس حتی برخلاف میل بازار و مردم وارد کشور شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251975/%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88