قیمت گذاری رقابتی روشی سنتی برای تعیین قیمت یک محصول یا خدمات است که با بررسی قیمت محصولات و خدمات رقبا در بازار با هدف به حداکثر رساندن سود شرکت و حفظ بازار رقابتی انجام می شود. در تجارت برای جذب مشتری و توسعه بازار باید قیمتی برای محصول انتخاب کرد که کمی کمتر یا بیشتر از قیمت محصولات رقبا باشد، بنابراین تعیین قیمت رقابتی محصول حائز اهمیت است. یک تکنیک کاربردی برای شرکت هایی که به دنبال افزایش سهم بازار و رضایت مشتری هستند و استاندارد است. البته برند در تصمیم گیری مشتریان برای خرید کالا و خدمات مهم بوده و دارایی و سرمایه اصلی شرکت ها می باشد. امروزه رقابت قیمت یکی از مشکلات عمده ای است که شرکت ها در زمان های مختلف با آن مواجه هستند. در بین عناصر اساسی بازاریابی، تنها عاملی که باعث درآمدزایی می شود، نرخ است. «قیمت» بهعنوان منعطفترین عامل در هنر بازاریابی شناخته میشود، زیرا میتوان آن را به سرعت تغییر داد مطابق با بیشترین سود مورد انتظار است و حیات و بقای شرکت را تضمین می کند.
قیمتگذاری فرآیندی مستمر و مستمر است که باید در زمانهای مختلف تکرار شود، طبیعتا تداوم قیمتگذاری به دلیل تغییرات محیطی و بیثباتی شرایط بازار است که تعدیل نرخ، ارائه کالا و خدمات با کیفیت بهتر را نسبت به سایر موارد ضروری میسازد. رقبا و استفاده از اصول صحیح در انتخاب استراتژی برای دستیابی به موقعیت مطلوب در مقابل رقبا یکی از اصول مهم دستیابی به سودآوری در مدل کسب و کار است، بنابراین موسسات اقتصادی و تولیدکنندگان کالا و خدمات باید بتوانند قیمت گذاری کنند. محصولات خود را به گونه ای که آنها را قادر می سازد درآمدی متناسب با ارزش ارائه شده به مشتری داشته باشند و از این طریق موقعیت خود را در رابطه با مشتریان، محصولات مکمل یا مشابه و رقبا حفظ کنند.
قیمت گذاری مهمترین بخش مدل کسب و کار است و تصمیمات منطقی قیمت گذاری باعث سوددهی شرکت ها می شود صاحبان مشاغل، تعیین قیمت مناسب و جذاب برای محصولات و خدمات، با کیفیت برابر با محصولات شرکت های مختلف و تشدید رقابت، به یکی از مهم ترین عوامل موثر بر حفظ و جذب تبدیل شده است. مشتریان، وفاداری و رضایت آنها.
نام برند نیز در تصمیم گیری مشتریان برای خرید کالا و خدمات بسیار حائز اهمیت است، به گونه ای که خاستگاه شرکت و سرمایه آن محسوب می شود، امروزه رقابت قیمت یکی از مشکلات اصلی شرکت ها در زمان های مختلف اما بسیار زیاد است شرکت ها در عرصه رقابت، با قیمت و یا عدم استراتژی مناسب مواجه هستند و بنابراین نمی توانند ارزش واقعی نام و برند خود را در جامعه، در تجارت و بازار ارائه دهند، عواملی مانند کیفیت، شهرت، اعتبار محصول، انعطاف پذیری، استفاده از محصول، تحویل به موقع، خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایات مشتریان تاثیر بسزایی در تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان دارد.
در برخی موارد، مدیران استراتژی قیمت گذاری مشخصی ندارند و از اهمیت و تأثیری که قیمت گذاری می تواند در ذهن مشتریان بالقوه و دائمی ایجاد کند، بی اطلاع هستند، بنابراین هنگام تعیین استراتژی قیمت گذاری برای یک محصول یا خدمات، هزینه های غیرمستقیم رقابتی است چشم انداز و نیازمندی های متنوع باید هدایت شود و مولفه های بازار در نظر گرفته شود تا مناسب ترین و بهترین قیمت برای محصولات و خدمات به دست آید.
قیمت گذاری بر اساس هزینه ها و حاشیه سود در عمل با تنگناها و شرایط بازار، قیمت های رقابتی، جایگزین های موجود و نرخ آنها، تفاوت در محصولات و خدمات، نرخ رشد بازار، تورم، ظرفیت خرید بازار، تغییرات صنعت و واکنش رقبا به آن مواجه است. تعیین و تغییر قیمت ها عامل موثری در قیمت گذاری نیست رقابت مهم ترین عاملی است که شرکت ها باید در برنامه ها و عملیات خود به آن توجه کنند. تحقیقات بازاریابی نشان می دهد که برای بسیاری از محصولات، حتی اگر قیمت ها به صورت سیستمی و اساسی تعیین شود، باز هم در حوزه رقابت در معرض تعدیل خواهند بود. اگر این قیمتها رقابتی باشد، محصولات یا خدمات به فروش میرسند و اگر نتوانند رقابت کنند، برای فروش با مشکل مواجه خواهند شد. مسئولیت قیمت کالاها و خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان بر عهده نهادهای اقتصادی و تولیدکنندگان است. این قیمت ها ممکن است در قالب مفاهیم مختلفی از جمله شهریه، آبونمان، حق امتیاز، اجاره و غیره به مشتری اعلام شود.
نکته مهم این است که استراتژی های قیمت گذاری محصولات و خدمات نهایی و دائمی نیست و باید به طور مستمر نظارت و ارزیابی شود تا در صورت لزوم در روش قیمت گذاری با توجه به بازار تغییراتی در جهت دستیابی به اهداف شرکت و جلب رضایت ایجاد شود. مشتری
* شهرام شیرکوند، رتبه سی و سوم جشنواره های بین المللی و ملی روزنامه نگاری و خبرگزاری های کشور
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250542/%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1