ثبت سفارش و تخصیص ارز;  دو عامل باعث اختلال در واردات خودرو می شود
انتشار: اسفند 02، 1402
بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1404

ثبت سفارش و تخصیص ارز; دو عامل باعث اختلال در واردات خودرو می شود



واردات خودرو به سردرگمی در وزارت صمت تبدیل شده است. با وجود اینکه طی روزهای اخیر تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به صفر رسیده است که از سوی دولت اقدام خوبی محسوب می شود، اما همچنان شرایط واردات محقق نشده است. بیش از دو سال از بحث واردات خودرو می گذرد و فقط شعارهایی در این مورد شنیدیم و از واردات 100 هزار خودرو در سه ماه به 5 هزار خودرو در 24 ماه رسیدیم! در بحث واردات خودرو اختلاف نظر وجود دارد و مشخص نیست در واردات به دنبال چه چیزی باشیم. آیا خلاء موجود در بازار را پر خواهیم کرد یا به دنبال ایجاد رقابت در بازار و آزادسازی قیمت خودروهای تولیدی با واردات و تسهیل آن هستیم؟ زیرا خودروهایی که تاکنون وارد شده اند به دلیل گرانی چندین برابر قیمت اصلی خود هستند. در بازار قیمت ها بسیار بالاتر از قیمت فروش است. با فرهاد احتشام زاد، فعال و کارشناس خودرو درباره موضوع واردات خودرو و اینکه چرا واردات تا این حد سخت شده گفت وگویی انجام داده ایم.

بیش از دو سال از بحث واردات خودرو می گذرد. ارزیابی شما در این زمینه چیست؟ روند واردات چگونه ادامه خواهد داشت؟

واقعیت این است که پس از تصمیم ممنوعیت واردات در سال 1396، شکافی 5 ساله بین عرضه و تقاضا ایجاد شد که هرگز برطرف نشد. در حالی که در سال های قبل از ممنوعیت واردات، خودروهای وارداتی همیشه مسئول شکاف تولید و تقاضا بودند و اجازه انباشته شدن تقاضا را نمی دادند. اما از آنجایی که تولید ما در سال های گذشته به هدف سالانه نرسیده بود، همیشه تقاضای متوقف شده بود. پس از صدور فرمان هشت ماده ای ریاست جمهوری در اسفند 1400 و مشخصاً در اردیبهشت 1401 که بحث واردات مطرح شد و در دو سال اخیر اگرچه مجلس قوانین لازم را تصویب کرد، اما دولت نتوانست چارچوبی را برای این امر فراهم کند. اجرای واردات با نیروی کار این روند در نهایت باعث شد؛ در آخرین ماه سال جاری تعداد خودروهای ترخیص شده به 5000 دستگاه می رسد که با برنامه های راه اندازی شده تفاوت دارد و جزو آن برنامه ها به حساب نمی آید. از آنجایی که این خودروها در درجه اول تجاری هستند، برخی از آنها مربوط به آمبولانس و املاک است و لزوماً همه آنها مربوط به خودروهای جدید وارداتی نیستند.

به نظر شما چرا روند واردات کند شده است؟ آیا فرآیند واردات سخت است یا شرکت ها ظرفیت کافی ندارند؟

در گذشته چندین بازیگر اصلی در این بازار داشته ایم که بازار را به خوبی می شناسند و واردات را به خوبی مدیریت می کنند. واردکنندگان قبلی بدون هیچ مشکلی برای مشتریان بالاترین امتیاز سازمان بازرسی را در قسمت رضایت مشتری در فروش و خدمات پس از فروش کسب کرده اند. در آن زمان تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال پول وجود داشت اما این شرکت ها عملکرد خوبی داشتند. اما اتفاقی که در سال ۱۳۹۶ افتاد و تصمیم ممنوعیت واردات خودرو یک شبه گرفته شد، بسیاری از بازیگران اصلی که در این بازار حضور داشتند با مشکل مواجه شدند. زیرا با تعداد زیادی کارمند و مشتریانی مواجه بودند که نیاز به خدمات پس از فروش و شبکه گسترده ای متکی بر فروش مستمر داشتند. همین مشکل باعث شد تا نام بسیاری از شرکت هایی که در آن زمان در بازار حضور داشتند، بی سابقه شود. برخی از این شرکت ها آسیب دیدند و از بازار حذف شدند.

یکی دیگر از دلایل کندی واردات، نگرانی بخش خصوصی از تصمیمات دولت است. دولت زمانی نشان داد که بدون هیچ دغدغه ای برای سرمایه و انرژی بخش خصوصی، می تواند یک شبه تصمیم بگیرد و عملکرد این شرکت ها را مختل کند. بنابراین، بیش از یک عنصر وجود دارد که فرآیند واردات در حال حاضر انجام نمی شود و بخش بزرگی از آن به این دلیل است که تصمیم گیری در مورد واردات پشت درهای بسته و با حضور تعداد کمی از دوستان انجام می شود. . مایه تاسف است که بدنه تخصصی گروه های تصمیم گیری از دانش و اطلاعات کافی در زمینه فضای بین المللی و فضای رقابتی خودرو برخوردار نیستند.

به همین دلیل می بینیم که تصمیماتی گرفته می شود که یا بسیار سخت گیرانه است یا شرایط آنقدر سخت است که شاید استانداردها زیر سوال رفته و همه کارها و فرآیندهایی که کنار هم گذاشته شده و مورد انتقاد قرار گرفته اند، با دنیای دیگری روبرو هستند. اما نه این شدت و نه شدت سختگیری بیش از حد کار نمی کند و نه جای زیادی می گذارد.

در میان این دلایل، دلیل اصلی توقف روند واردات خودرو چیست؟

دو دلیل اصلی برای وقفه در روند واردات وجود دارد. یکی از آنها کلاس ثبت سفارش است که در گذشته وجود داشت. در سال 96 برای اولین بار یک شبه تصمیم گرفته شد که ثبت درخواست بسته شود و این کار در سال 97 تکرار شد، یعنی با وجود اینکه وزارت حریم خصوصی اجازه نداد، اما این تصمیم گرفته شد و می توانیم مجدداً آن را اجرا کنیم. سختی و با پیگیری زیاد اکنون دسته دیگری به نام تخصیص ارز اضافه شده است. در واقع این دو عامل شیرهای کنترل واردات هستند. بازرگانان ما به خوبی می دانند که چگونه در شرایط تحریم های بین المللی مبادلات مالی و مذاکرات خرید انجام دهند. این تحریم ها به دلیل اینکه در حوزه اختیارات نیستند، ضرر هنگفتی را برای واردکنندگان به همراه دارد که مستقیماً به مصرف کننده منتقل می شود. اما این فرآیند امکان پذیر است و با وجود تمام محدودیت ها، کارآفرینان بخش خصوصی همچنان می دانند که چگونه در این بازار کار کنند.

آیا می توان گفت شرکت های واردکننده جدید دست به دست هم می دهند؟

واقعیت این است که ما باید شرایط بین المللی را در نظر بگیریم. در آغاز سال جدید و آستانه سال نو شمسی هستیم و همه تولیدکنندگان جهانی برنامه های خود را بر اساس تغییر سال انجام می دهند. از آنجایی که موج جدیدی از تغییرات سال مدل رخ می دهد و همزمان تغییرات زیادی در بحث تخصیص ارز ایجاد می شود و الزامات و استانداردهای انتقال فناوری نیز مطرح می شود، شرکت هایی که قصد ثبت سفارش را دارند با چالش های زیادی مواجه خواهند شد. در حال حاضر برندها و مراکز خدماتی زیادی هستند که مجوز نمایندگی گرفته اند و شروع به فعالیت خواهند کرد. در تعداد و قدرت آنها نمی توان شک کرد اما مدیریت آنها که نگران کننده است باید حرفه ای تر انجام شود. برندها در سال های گذشته در ایران خودرو روانه بازار کرده اند و اکنون مشتریان آنها جایی برای خدمات پس از فروش ندارند. این ممکن است دوباره اتفاق بیفتد، این بار با قدرت بیشتر.

آیا واردات خودرو تماماً در اختیار دولت است و آیا باید واردات را امری دولتی دانست؟

دو مکانیسم کنترلی برای ثبت تقاضا و تخصیص ارز در اختیار دولت است و عملکرد واردکنندگان تحت تاثیر روند باز و بسته شدن این شیرهای کنترلی توسط دولت است. از سوی دیگر، فرآیندهای اداری و بوروکراتیک مربوط به در نظر گرفتن نمایندگی ها و تغییر سیستم های خدمات پس از فروش و گارانتی تحت نظارت دولت است و از آنجایی که بخش بزرگی از بازار ما در اختیار خودروسازان نیمه دولتی است، تضاد نقشی برای دولت بوجود می آید زیرا واردات از یک سو قابل رقابت با تولید است و از سوی دیگر دولت نیز مسئول تولید است.

مدیریت این تناقض در عمل از دیگر مشکلاتی است که امیدواریم دستگاه اجرایی دولت توان رسیدگی به آن را داشته باشد. به دلیل وعده های فراوان در دو سال و انتظارات مردم در هر ماه، مدت هاست و این بی اعتمادی رفته رفته جای اعتماد به سخنان مسئولان این حوزه را می گیرد و این اتفاق خوبی نیست.

معاون وزیر از واردات خودرو به حدی خبر داد که فضای کافی برای پارکینگ گمرک وجود نخواهد داشت. این ادعا چقدر صحت دارد؟

سعی می کنیم با لبخند به این حدیث نگاه کنیم، چون باورش خیلی سخت است.

مراحل ثبت سفارش و واردات چقدر طول می کشد و مدت زمان لازم برای ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

در روال عادی، این روند مشکلی ندارد. تمامی خودروهای ورودی به کشور با واسطه انجام می شود و عمده این واردات ربطی به شرکت مادر ندارد. زمانی که خودرو به صورت غیر مستقیم عرضه شود، هر نوع استانداردی قابل قبول است، بنابراین تمامی خودروهای مناطق مختلف می توانند وارد ایران شوند. کافی است استاندارد Euro6 را رعایت کنید که عملاً باعث وقفه در عرضه نمی شود. فقط مراحل ثبت سفارش و تخصیص ارز زمان زیادی می برد.

واردات خودروهای دست دوم را چگونه می بینید؟ آیا امکان پذیر و مناسب است؟

ما در دهه نود تجربه مشابهی در زمینه خودروهای مختلف در مناطق آزاد داشتیم. در آن زمان خودروهای آمریکایی زیادی وارد مناطق آزاد شمال کشور شدند که گاهاً به دلیل اینکه با کمبود قطعات یدکی برای سرویس های اولیه و دوره ای مواجه بودند، مشکل بزرگی بود. این موضوع در خودروهای دست دوم بیشتر مشهود است. بحث های زیادی در مورد خودروهای دست دوم و اصالت آنها وجود دارد. از جمله کنترل سوابق خودرو و تفاوت بین استاندارد خودرو و آنچه در حال حاضر وجود دارد، که ممکن است بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. روند واردات خودروهای فرسوده بسیار پیچیده است و اگر در واردات خودروهای نو با مشکل مواجه شویم، در واردات خودروهای فرسوده با بحران بزرگی مواجه خواهیم شد. من شخصا واردات خودروهای دست دوم را دور از ذهن می دانم.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248219/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88%D9%82%D9%81%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88