هیئت وزیران این آیین نامه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد. و به سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه شورای عالی، مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام شد.
متن آیین نامه واردات خودروهای فرسوده
هیأت وزیران در جلسه 22 تیر 1403 هجری شمسی بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و به استناد تبصره «2» ماده «11» الحاقیه قانون تنظیم صنعت خودرو مصوب 1402، طبق آیین نامه اجرایی فوق الذکر. مقاله همانطور که در زیر نشان داده شده است.
آیین نامه اجرایی ماده 11 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو
ماده 1 - عبارات زیر در این سامانه با توجه به معانی اختصاص یافته به کار می رود:
1- وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت
2- مقررات: حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
3- وسیله نقلیه: انواع خودرو اعم از مینی ون، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیون و تریلر.
ماده 2 - به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید در کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور حسب ضرورت و بر اساس آن. . با نیازسنجی بازار خودرو کشور، سقف سالانه تعداد و ارزش خودروهای فرسوده وارداتی تعیین می شود.
تبصره - کارگروه فوق موظف است در خصوص خودروهایی که بازار آنها توسط شورای رقابت انحصاری تشخیص داده شده است و خودروهای عمومی در و خارج از شهر
ماده 3 - منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با در نظر گرفتن ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل مبادله ارز حاصل از صادرات اعم از کالاها و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی با تایید خارج از کشور. مقررات سرمایه گذاری و سایر منابع مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با مبدا خارجی.
تبصره 1- ثبت درخواست با ثبت آماری صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص از گمرک فاقد اعتبار است.
تبصره 2- تخلیه وسیله نقلیه بدون ثبت سفارش ثبت آماری در گمرکات کشور ممنوع است. در صورت تخلیه ماشین ظرف یک ماه پس داده می شود.
ماده 4- شرایط فنی واردات خودرو به شرح زیر می باشد.
الف- خودرو با توجه به درج سال مدل خودرو در شماره شناسایی خودرو (VIN) هنگام ورود به کشور باید بیش از سه سال و کمتر از پنج سال عمر داشته باشد.
ب- رعایت استانداردهای ایمنی بر اساس رعایت استانداردهای مصوب سازمان ملی استاندارد ایران و برخورداری از یکی از شرایط زیر:
1- مشخصات خودرو باید در لیست خودروهای نوع تایید شده باشد.
2- خودرو باید دارای تاییدیه عمومی نوع خودرو (WVTA) در پلاک شناسایی باشد.
3- خودرو باید دارای گواهی سازنده باشد که تایید کننده انطباق خودرو با Imark (CoC) باشد.
4- خودرو باید دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از موسسه استاندارد خلیج عربی (GSO) باشد.
5- خودرو باید از ویجند (مارک های معروف کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی) باشد.
تبصره - موارد فوق استانداردهای کشور مبدا محسوب می شود و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک توام با معاینه فیزیکی و بر اساس دستورالعمل های مربوطه صادره از سوی سازمان ملی استاندارد ایران. ، جایگزین استانداردهای ملی مربوطه می شود.
ج- رعایت استانداردهای آلایندگی بر اساس رعایت استانداردهای مصوب سازمان حفاظت محیط زیست به شرح جدول پیوست.
ت- ثبت درخواست یا ثبت آماری خودروهای موضوع این سامانه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت می باشد.
د- کلیه مسئولیت های قانونی مربوط به اصالت و مطابقت قطعات اصلی خودرو با مدارک پشتوانه سوابق اعلام شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده وارد کننده می باشد.
ج- واردات خودروهای سواری با حجم موتور بیش از 2500 سی سی ممنوع است.
ج- واردات خودروهای فرمان راست ممنوع است.
تبصره - وزارت متعهد است در راستای رعایت حقوق مصرف کنندگان، فهرست اسامی تجاری قابل قبول خودرو و مشخصات فنی را با در نظر گرفتن مصرف سوخت و سهولت دسترسی عموم به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش اعلام کند.
ماده 5 – اشخاص ذیل می توانند در چارچوب این سامانه و ضوابط مربوط به افتتاح و میانگین حساب های ارزی اعلام شده از سوی بانک مرکزی و به شرط اخذ گواهی عدم سرقت خودرو از نیروی انتظامی اقدام به واردات خودرو نمایند. کشور مبدا
الف- شرکت های واردکننده: شرکت هایی که دارای گواهی خدمات پس از فروش مورد تایید وزارت می باشند به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی می توانند درخواست ثبت کنند.
ب- شرکت های حمل ونقل: شرکت های مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان حمل ونقل زمینی و جاده ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) صرفاً به منظور تأمین وسایل نقلیه مورد نیاز کشور. شبکه حمل و نقل عمومی (داخل و برون شهری) می تواند از ارز حاصل از خدمات صادراتی برای ثبت سفارش استفاده کند.
تبصره - خودروهای وارد شده به این روش تا 10 سال امکان تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند.
ب- اشخاص حقیقی: اشخاص حقیقی با در نظر گرفتن عدم امکان تحویل وسیله نقلیه وارداتی به مدت حداکثر پنج سال از طریق ثبت آماری و با در نظر گرفتن سایر استانداردهای تعیین شده می توانند وسیله نقلیه را فقط برای استفاده شخصی وارد کنند.
ماده 6 - مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس اصلاحیه تبصره «6» ماده واحده قانون نحوه محاسبه و وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر انواع. خودروهای وارداتی، ماشین آلات راهسازی، ترکیب داخلی و قطعات آنها مصوب 1371 هجری شمسی (موضوع ماده 12 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم صنعت خودرو مصوب 1402 ه.
تبصره 1 - پیشنهاد درصد سود بازرگانی خودروهای فرسوده وارداتی توسط کمیته موضوع ماده «1» آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1373 و اصلاحات بعدی آن به شورا ارائه خواهد شد. وزیران تا با کاهش قیمت خودروهای مذکور از ایجاد هرگونه امتیاز اقتصادی به ویژه برای واردکنندگان جلوگیری کند
تبصره 2- سود بازرگانی وسایل نقلیه عمومی 50 درصد تعیین می شود.
ماده 7 - ترخیص خودرو با رعایت ماده 10 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات آن منوط به ارائه گواهی اسقاط می باشد.
ماده 8 - واردات خودروهای موضوع این سامانه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مفاد این سامانه بلامانع است.
ماده 9 - خودروهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری و صنعتی که به طور قانونی از مبادی گمرکی وارد شده و تاریخ ساخت آنها کمتر از پنج سال قبل از صدور این سامانه مطابق مقررات جاری بوده و در حال حاضر مجاز به تردد در مناطق آزاد می باشند. مناطق تجاری و صنعتی مشمول پرداخت کلیه عوارض و بدهی های مربوط به آنها از جمله حقوق گمرکی، سود کسب و کار مصوب و سایر ضوابط و مقررات مربوطه بوده و مجاز به داشتن پلاک ملی و تردد در سرزمین اصلی با آمار است. ثبت. خودروهای مستثنی شده از بند «1» تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی، ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره 1400/10/1430 مورخ 10/3/1400 مشمول مقررات مفاد این ماده
تبصره - مبنای تعیین ارزش خودرو و عوارض واردات موضوع این ماده به تشریفات مقرر در ماده (4) این قانون بستگی دارد.
ماده 10 - به استناد ماده «29» آیین نامه اجرایی سامانه حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره 7415/ت 1381 هجری شمسی مورخ 28/1/1395 شمسی، سازمان موظف به رسیدگی است. با گلایه های مربوط به نحوه عرضه خودرو و قیمت آنها.