ایرج زمانی فرد در خصوص سهم لاستیک های تولید داخل در تامین نیاز خودروسازان داخلی گفت: 100 درصد نیاز خودروسازان داخلی به لاستیک های سواری و 20 درصد نیاز خودروسازان تجاری به لاستیک های سنگین از طریق داخلی تامین می شود. تولید.” ”
وی درباره تامین مایحتاج خودروسازان داخلی به لاستیک های پرمصرف سایز 13 و 14 گفت: در حال حاضر تنها رینگ 13 برای محصول وانت گروه سایپا که به صورت ویژه در شرکت تایر سازی یزد تولید می شود استفاده می شود و کل سایز 14 است. همچنین توسط شرکت های سازنده لاستیک های محلی ارائه شده است.
مدیرعامل شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توقف خودروهای قدیمی برای خودروسازان باعث تغییر در تیراژ تولید لاستیک خودروهای مربوطه شده است، اظهار داشت: استاندارد تیراژ تولید تایرسازان میزان است. تقاضا در بازار و امروزه نیازهای پس از فروش لاستیک پراید بیشتر از زمان تولید این خودرو است، بنابراین با توجه به افزایش تقاضا در بازارهای فرعی، شرکت های تایرسازی تولید لاستیک خودرو را افزایش دادند تولید را متوقف کرد.
زمانی فرد در پایان به عدم پرداخت به موقع مطالبات تایرسازان از خودروسازان اشاره کرد و گفت: خودروسازان با تاخیر در پرداخت مطالبات تایرسازان به دلیل کمبود نقدینگی در لاستیک، فشار زیادی را بر تایرسازان وارد کرده اند. سال منتهی به تیر 1403 هجری قمری. متأسفانه مطالبات شرکت های تایرسازی که باید به صورت قراردادی 120 روزه پرداخت می شد، اکنون ظرف 250 تا 300 روز پرداخت می شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250436/%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86