حق انتقال برق؛ چالش جدید شرکت های صنعتی
انتشار: آذر 26، 1403
بروزرسانی: 23 خرداد 1404

حق انتقال برق؛ چالش جدید شرکت های صنعتی



ریشه های قطعی برق صنعتی چیست؟

در حالی که رئیس جمهور مدتی پیش دستور توقف سوخت در نیروگاه ها برای کاهش آلودگی هوا را صادر کرد، اما این امر به دلیل کاهش فشار گاز به دلیل افزایش همزمان مصرف، کاهش تولید برق در نیروگاه ها و قطعی برق بود دوباره شروع شد البته با سرمای شدید در برخی مناطق کشور واحدهای صنعتی با قطعی برق و توقف تولید مواجه می شوند. ضمناً طبق روال زمستانی هر ساله قطعی گاز خواهیم داشت.

آیا مشکل دیگری در این زمینه وجود دارد؟

بله، مشکل صنایع فقط محدود به قطعی برق نیست مجلس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت حق انتقال برق را از شرکت ها دریافت می کند، بلکه این حق ترانزیت همیشه از شرکت هایی گرفته می شد که از بورس انرژی برق می خرند. هزینه ترانزیت برای واحدهای صنعتی که بیش از یک مگاوات برق مصرف می کنند رقم چندانی نیست، اما اکنون واحدهای کوچک و متوسط \u200b\u200bدر سراسر کشور که کمتر از یک مگاوات برق مصرف می کنند نیز ملزم به پرداخت هزینه ترانزیت هستند که با پرداخت این رقم برای این واحدها انجام می شود. منطقی نیست، زیرا هزینه های ترانزیت آنها گاهی دو تا سه برابر هزینه برق مصرفی است و این هزینه های ترانزیت به هزینه برق مصرفی اضافه می شود.

این چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

وزارت نیرو حق گذر را به ماسبق محاسبه می کند و به ازای هر میزان برق مصرفی واحدهای کوچک و متوسط \u200b\u200bاز فروردین ماه، حق عبور محاسبه و به برق مصرفی آنها اضافه می شود و فقط این امتیاز را اعطا کرده است که اینها. واحدها می توانند به صورت اقساطی پرداخت کنند.

شرکت های کوچک و متوسط \u200b\u200bبرق را از بورس انرژی خریداری نمی کنند و ترانزیت نمی شوند، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه ترانزیت نیست. همچنین بنگاه های کوچک و متوسطی که از ابتدای سال باید هزینه ترانزیت را پرداخت کنند، این رقم را به قیمت نهایی محصولات خود اضافه نکرده اند و اکنون باید این رقم را از جیب خود پرداخت کنند.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252247/%D8%AD%D9%82-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C