روز یکشنبه در همین صفحه و از قول برخی منابع، اعلام شد سازمان استاندارد مانع از ورود برخی خودروهای وارداتی بهکشور شده است؛ اما روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد درپاسخ به اینکه آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده یا خیر؟ گفت: «تا امروز واردات هیچ برندی از خودروهای وارداتی بهدلیل عدمتایید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است.»
همچنین درمیان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰ میلیونتومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیونتومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان خریدوفروش شدند.
صحبتهای این نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد درحالی روز گذشته منتشر شد که بازار خودرو در دومین روز مردادماه با افزایش قیمت در اغلب مدلهای داخلی و برخی خودروهای چینی همراه بود.
همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیونتومان و افزایش قیمت ۱۰ و ۳۰ میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۵۶۵ میلیونتومان ارزشگذاری شدند. از طرفی بهای هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۸۷۰ میلیونتومان و امویام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و ۳۲۰ میلیونتومان رسید.
در این رابطه جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورایاسلامی گفته است احتکار خودرو بازی برخی مونتاژکاران برای افزایش قیمتها بوده است. این نماینده بیان کرد پیشتر عنوان کرده بودیم که برخی خودروسازان بهمنظور افزایش قیمتها و برای اینکه بتوانند بازار را بهنفع خودشان کنترل کنند، بهبهانههای مختلف خودرو وارد بازار نمیکردند یا قطرهچکانی عرضه میکردند که این مساله موجب افزایش قیمتها در بازار آزاد میشد. همین بالا رفتن قیمتها سبب میشد برخی از این خودروسازان در ادامه شاکی شوند که اختلاف قیمت تولیداتشان با بازار آزاد زیاد است!
همچنین مهدی اسلامپناه درباره محمولهای از خودروهای یک برند خارجی که بهدلیل مشکلات مربوط بهاستاندارد مجوز ورود بهکشور را دریافت نکرده است، گفت: «این خبر در ذات نادرست است. بهنظر من برخی دنبال حواشی هستند.»
همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیونتومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش بامو ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیونتومان کاهش به ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان، مرسدسبنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیونتومان کاهش به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیونتومان کاهش به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان و بامو X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیونتومان کاهش به ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان رسید.