خبر خوش برای سهامداران گروه خودرو

به گزارش « اخبار خودرو »، یکی از اعضای تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

انتشار اخباری مبنی بر افزایش زیان انباشته خودروسازان در ماه‌های اخیر و مخالفت‌های مکرر برخی از دولتمردان و نمایندگان مجلس با توقف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، نگرانی واقعی بسیاری را برانگیخته است. سهامداران شرکت های گروه خودرو پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. اما در هفته های اخیر اظهارات مدیران عامل سایپا و ایران خودرو مبنی بر تغییر این وضعیت و تا حدودی سخنان روز گذشته وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش اشتغال دولت در سال آینده، سهامداران این شرکت را به نجات شرکت های خودروسازی بورسی امیدوار کرده است. خودروسازان از وضعیت فعلی

بر اساس اطلاعات ارائه شده در کدال، سایپا به سمت سودآوری حرکت کرده و با وجود قیمت گذاری اجباری، زیان شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل ایران خودرو در تماس آنلاین با سهامداران این شرکت اعلام کرد که تولید ایران خودرو در سال آینده بر روی محصولات به روز با قیمت های به روز متمرکز خواهد شد تا زیان این شرکت کاهش یافته و محصولات سودآور باشند. وی تاکید کرد: محصول جدید این شرکت (ررا) نه تنها سودی ندارد، بلکه بخشی از زیان های ناشی از سایر محصولات را نیز از بین خواهد برد.

علاوه بر این، این دو خودروساز برای رفع ضرر به مونتاژ و محصولات وارداتی نیز متکی بودند. آنها به سهامداران خود قول دادند که زیان های بیشتری را نسبت به سال های گذشته با قیمت های منصفانه جبران کنند.

بخوانید:  بزرگ شدن و ورود به عرصه ابررایانه ها: آیا رقابت بزرگی در آینده وجود دارد؟

مدیرعامل ایران خودرو در این خصوص با بیان اینکه «هم شورای رقابت، هم وزیر حراست و هم سایر نهادهای نظارتی متقاعد شده اند که قیمت یافا به نفع خودروسازان است»، گفت: «این مراجع به اصلاح قیمت ها کمک کرده اند. از هشت محصول توسعه یافته.» دوم سال جاری، ایران خودرو از زیان تولید این محصولات معاف شد.

موضوع امیدوارکننده دیگر سهامداران، بحث خروج ایران خودرو و سایپا از فهرست ماده 141 قانون تجارت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی هاست که سایه اعلام ورشکستگی یا انحلال بر اساس این قانون را از بین می برد. . مطلبی از سران این دو خودروساز.

در این زمینه مکاتبات متعددی با فرماندهان نیرو، وزیر امنیت و وزیر اقتصاد صورت گرفت و به نتیجه رسید. اما به هر حال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مشکل خودروسازان را حل نمی کند مگر روی کاغذ و صرفاً برای خارج شدن از شمول اصل 141 و برای اینکه شاهد تغییر اساسی در بحث سود و زیان باشیم. برای خودروسازان، ما به تمام برنامه هایی که به سهامداران وعده داده شده است نیاز داریم. به ویژه توقف قیمت گذاری اجباری، کاهش مالکیت دولت، افزایش قابل توجه سهم محصولات بهبود یافته و جدید در گردش تولید، افزایش قابل اطمینان بهره وری و کاهش قابل توجه هزینه های سربار آماده بهره برداری و اجراست.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248367/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C