خرید و تامین اتوبوس برای پایتخت ایران به چالشی بزرگ برای شهرداری و شورای شهر تبدیل شده است. سال گذشته شهرداری از ورود قریب الوقوع ده ها اتوبوس برقی و دیزلی به پایتخت برای خدمت رسانی به شهروندان خبر داد اما با گذشت ماه ها از این وعده هنوز خبری از اتوبوس های جدید در پایتخت نیست. با اینکه تهران به هزاران اتوبوس نیاز دارد اما خبری جز وعده منتشر نشد. این در حالی است که شهرداری تهران قراردادی 1.6 میلیارد دلاری با چینی ها برای خرید اتوبوس و تاکسی برقی منعقد کرده است که ظاهرا با گذشت چندین ماه از این قرارداد، خبری از تولید آنها در چین و ارسال آنها به کشور نیست.
در این مدت شهرداری با برخی از شرکت های خودروسازی داخلی نیز قرارداد خرید اتوبوس منعقد کرد که برخی از این قراردادها به دلیل عدم توانایی تولیدکننده در تامین لغو شد. حال این سوال پیش می آید که چرا در شرایطی که بسیاری از اتوبوس سازان داخلی ظرفیت تولید سریع محصول و تحویل آن به شهرداری را دارند، از مشارکت و قرارداد خارج شدند؟
اساساً اصرار شهرداری بر انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی با شرکت هایی که تولید نمی کنند چیست؟ این عملیات در حالی انجام شد که تهران بیش از هر زمان دیگری به تجهیزات اتوبوس نیاز داشت. در این میان تامین اتوبوس های برقی به بزرگترین چالش شهرداری و شورای شهر تبدیل شده است.
قرارداد خرید 1500 اتوبوس با دو شرکت
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری قرارداد خرید هزار دستگاه اتوبوس تک کابین با شرکت آقابافشان و قرارداد خرید 500 دستگاه اتوبوس دیزلی را با شرکت اسنا منعقد کرده است، گفت: این قرارداد خرید 1000 دستگاه اتوبوس تک کابین با شرکت آقابافشان است. هیچ مانعی در این بخش وجود ندارد. زیرا اعتبارات تامین شده و امکان واردات و حتی تولید در کشور وجود دارد.
سید جعفر تشری هاشمی معتقد است مشکل عدم تامین اتوبوس به شهر تهران جای دیگری است.
وی ادامه داد: متاسفانه تا زمانی که مدیران به حوزه فعالیت خود تسلط پیدا نکنند آنها را جابجا می کنند و این تغییرات باعث می شود خدمات مطلوب به شهروندان سخت شود، مدیران باید تا زمانی که بیایند خداحافظی کنند تا اولویت ها را مشخص کنند و این یک مشکل است. ” او توضیح داد.
شکایات خودروسازان داخلی
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین به شکایات خودروسازان داخلی اشاره کرد و تاکید کرد: باید به صحبت های آنها گوش فرا دهیم و به شکایات آنها گوش کنیم چون مثلا می گویند شهرداری می خواهد به ما بدهد ملک به جای پول یا می گویند شهرداری هنوز کل مبلغ را پرداخت نکرده است.
اختلاف حقوقی بین شهرداری تهران و شرکت خودروساز
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با تایید قراردادهای خرید اتوبوس، گفت: شهرداری برای خرید 1000 دستگاه اتوبوس تک کابین و 500 دستگاه اتوبوس دیزلی قرارداد امضا کرده است مدارکی را از خودروسازان دریافت کنید که در جلسه شورای شهر ارائه خواهیم کرد.
تشری الهاشمی با اشاره به اختلاف حقوقی شهرداری و شرکت اتوبوسرانی گفت: شهرداری برای خرید اتوبوس برقی با یکی از شرکت ها قرارداد منعقد کرد که البته منتفی شد و البته اختلاف حقوقی نیز پیش آمد قیمت این اتوبوس ها غیرعادی بوده و شرکت مذکور ظرفیت تولید آنها را نداشته است.
وی افزود: شهرداری تهران نیز برای 1000 دستگاه اتوبوس با شرکتی وابسته به شرکت مپنا قرارداد بسته و هنوز اتوبوسی تحویل داده نشده است و در صورت واردات این شرکت می تواند به تعهدات خود عمل کند که البته خبر تامین آن را شنیده ایم. ” وی افزود: سازمان اتوبوسرانی با شرکت دیگری قرارداد بسته و تجهیزات برقی آن را نیز نصب خواهد کرد.
بی اطلاعی شورای شهر از قرارداد خارجی شهرداری برای خرید اتوبوس
یکی از اعضای شورای شهر تهران در خصوص قرارداد شهرداری های خارجی گفت: برای 2500 اتوبوس برقی چینی به طول 12 متر قرارداد بسته شد و گفتند 150 اتوبوس هم وارد کشور می شود. زمان اجرای این تعهدات بستگی به دو عنصر ظرفیت خودروساز و نحوه پرداخت شهرداری تهران دارد.
به نظر می رسد مشکل کمبود اتوبوس در تهران امسال و سال آینده نیز ادامه داشته باشد. زیرا نه از محتوای قرارداد خارجی اطلاعی در دست است و نه قراردادهای داخلی به نتیجه خوبی رسیده است. عدم شفافیت در این زمینه باعث شده است تا تولید و عرضه اتوبوس در پایتخت ایران با چالش گسترده ای مواجه شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250333/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86