سعید موتمانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، درباره وضعیت اخیر بازار خودرو گفت: در یک ماه گذشته در بازار خودرو اتفاق قابل توجهی ندیده ایم و بازار همچنان در وضعیت نامناسبی قرار دارد. رکود به دلیل عرضه ضعیف.» در این ماه قیمت خودروهای خارجی بین 10 تا 12 درصد کاهش یافت و قیمت خودروهای داخلی نیز کاهش یافت.
وی افزود: تب انتخاباتی به رکود بازار دامن زد و مردم را نسبت به معاملات محتاط کرد و همه منتظر مشخص شدن جایگاه ریاست جمهوری هستند.
متمانی گفت: خودروهای پلاک شده اعم از خارجی، داخلی و مونتاژی تاثیری در تعادل بازار ندارند. زیرا 60 تا 70 درصد ارزانتر از قیمت خودروهای مشابه در بازار است و تقاضا برای آن کاذب است. زیرا متقاضیان این خودروها را به منظور مصرف ثبت نام نمی کنند. تعداد خودروهایی که به این روش عرضه می شوند در مقایسه با تقاضا برای آنها کم است.
رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو در تهران خاطرنشان کرد: این ضعف عرضه در بازار خودرو باعث افزایش فاصله قیمت خودروهای ثبت نامی با خودروهای موجود در بازار و افزایش شکاف قیمتی بین آنها شد. اگر تفاوت قیمت خودروهای ثبت نامی و قیمت خودروهای موجود در بازار حدود 10 درصد بود، «کسی به قصد سرمایه گذاری وارد این خودروها نمی شود و فقط مصرف کنندگان واقعی برای خرید آن ثبت نام می کنند».
وی تصریح کرد: دولت محترم در سال 1402 به مردم قول واردات 100 هزار دستگاه خودرو را داده بود که اگر نیمی از این تعداد خودرو وارد و به بازار عرضه می شد، اکنون بازار متعادل تری داشتیم. در عین حال، علاوه بر بحث واردات، تولید پاسخگوی نیاز بازار نیست.»
از سوی دیگر بازار خودرو شاهد رکود است و دلالان در انتظار برگزاری دور دوم انتخابات هستند. با این حال، فعالان بازار بر این باورند که مهم نیست کدام نامزد در انتخابات بعدی پیروز می شود، چند ماه طول می کشد تا سیاست های خودرویی او تاثیر واقعی خود را بر بازار نشان دهد. بنابراین از نظر آنها عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار خودرو در کوتاه مدت، اتفاقات بازار موازی به ویژه روند دلار در بازار است. در چند سال گذشته بازار خودرو به بازاری آتشین با نوسانات فراوان تبدیل شده است. تقریباً هر چیزی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیمات اقتصادی، قیمت خودرو را در بازار آزاد تغییر می دهد.
فعالان بازار خودرو معتقدند با وجود هوای سخت این روزها، بازار خودرو سردترین روزهای خود را تجربه می کند. اما برخی گمانه زنی ها حاکی از خروج بازار از رکود و افزایش مجدد قیمت خودرو پس از انتخابات ریاست جمهوری است.
کاهش قیمت 300 میلیون تومانی لکسوس RX200 fsport توربو
خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افزایش قیمت از یک تا 16 میلیون تومان بودند. تارا اتوماتیک V4 LX (1402) با 1.36 میلیون تومان افزایش 16 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک (مدل 85) (1403) با افزایش 14 میلیون تومانی به 930 میلیون تومان، Kwik GXH (1403) با افزایش 14 میلیون تومانی به قیمت 14 میلیون تومان رسید. 1 میلیون تومان شاهین اتوماتیک (1403) با افزایش 834 میلیون تومانی با 11 میلیون تومان، پارس سال (شیر برقی) (1403) با افزایش 699 میلیون تومانی با 10 میلیون تومان و پارس سال سفارشی ELX (شیر برقی) ) (1403) با 9 میلیون تومان افزایش و 741 میلیون تومان.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 60 میلیون تومان بودیم. قیمت KMC J7 (1403) با 60 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 800 میلیون تومان، قیمت فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با افزایش 40 میلیون تومانی به یک میلیارد و 650 میلیون تومان رسید و قیمت چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با افزایش 30 میلیون تومانی به یک میلیارد و 685 میلیون تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره (حلقه 10 دستی) (1403) با افزایش 20 میلیون تومانی به یک میلیارد و 970 میلیون تومان رسید. هایما S5 جدید (1403) 10 میلیون افزایش یافت. تومان تا یک میلیارد و 520 میلیون تومان.
همین افزایش و کاهش قیمت را در بین خودروهای پریمیوم خارجی نیز به میزان 50 میلیون تومان شاهد بودیم. کیا سنتی (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 3150 میلیون تومان و کیا K5 (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 4850 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر، تویوتا کرولا - 1200 سی سی (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 100 میلیون تومان و هیوندای سانتافه با 50 میلیون کاهش به 5 میلیارد و 850 میلیون تومان رسید. .
در گروه خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد کاهش قیمت از 100 تا 300 میلیون تومان بودیم. ارزش لکسوس RX200 fsport توربو به 18 میلیارد تومان معادل 300 میلیون تومان کاهش یافت