از آنجایی که آب متراکم تر است، در ته مخزن می نشیند و مشکلاتی را ایجاد می کند. گازوئیل یا سوخت دیزل نیز دارای خواص رطوبتی مشابه روغن ترمز است که رطوبت را از اتمسفر جذب می کند و امکان افزایش مقدار آب داخل باک را افزایش می دهد. این مشکل حتی بیشتر در مورد سوخت دیزل مبتنی بر اتانول صدق می کند، زیرا استرمتل مانند یک اسفنج آب را جذب می کند.
آب می تواند از طریق نشتی در باک یا لوله های سوخت وارد باک سوخت خودروهای دیزلی شود که ممکن است به دلیل آب و هوای بد یا درپوش باک به درستی کار نکند. آب اضافی در مخزن می تواند گازوئیل باقی مانده در مخزن را آلوده کند.
در این صورت متوجه خوردگی و زنگ زدگی باک سوخت خواهید شد که می تواند منجر به گرفتگی فیلترهای بنزین، انژکتورهای آسیب دیده و غیره شود. همچنین باکتری ها، جلبک ها و سایر میکروارگانیسم ها در داخل باک رشد کرده و اسیدهای مضر یا زیست توده تولید می کنند که به شدت کیفیت سوخت را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد فیلترها، انژکتورها و سایر قسمت های سیستم سوخت را با مشکل مواجه می کند.
در مورد وجود آب در باک بنزین خودروهای دیزلی می توان گفت اولین علامت کارکرد چراغ هشدار است. این چراغ معمولا قرمز است، اما بسته به ماشین متفاوت است. روشن کردن این چراغ هنگام رانندگی خبر بدی خواهد بود زیرا سنسورها آب را در دیزل تشخیص دادند.
سایر نشانه های وجود آب در باک عبارتند از: عملکرد ضعیف موتور، دور آرام، سرعت کم و خشن موتور، دود سیاه یا سفید ناشی از اگزوز.
اگر چراغ هشدار پس از سوخت گیری روشن شد، بلافاصله خودرو را متوقف کرده و موتور را خاموش کنید. خودروهای دیزلی مدرن از جمله نمونه های سواری که در اروپا به فروش می رسند، نیازمند دانش و ابزار کافی برای حذف آب از سیستم سوخت هستند و برای رفع این مشکل باید به مکانیک مراجعه کرد. البته روند حذف آب در برخی از کامیون ها چندان پیچیده نیست. شاید برای شما سوال شده باشد که چگونه آب را از فیلترهای سوخت دیزل پاک کنیم؟
باید بدانیم که موتورهای توربو دیزل امروزی دارای فیلترهای پارچه ای سوخت هستند. فیلتر اصلی در نزدیکی مخزن سوخت نصب می شود در حالی که فیلتر دوم به موتور خودرو یا کامیون نزدیک تر است.
هر دو فیلتر به محافظت از انژکتورهای حساس، مخزن سوخت و لوله در برابر هرگونه آلودگی، ذرات و آب اضافی کمک می کنند. سنسور موجود در فیلتر اصلی به احتمال زیاد باعث روشن شدن چراغ هشدار سوخت می شود. برای تخلیه آب از فیلتر، باید شیر تخلیه سوخت را باز کنید و از بطری آب تمیز برای خارج کردن سوخت استفاده کنید.
در برخی موارد، ممکن است لازم باشد برای رسیدن به این سوپاپ، زیر کامیون بروید، اما هدف این است که ابتدا مقداری از سوخت را تخلیه کنید و ببینید چه مقدار آب وارد باک شده است.
اگر دیدید که آب و گازوئیل در بطری از یکدیگر جدا شده اند، تخلیه سوخت را ادامه دهید تا جایی که دیگر آبی در بطری مشاهده نکنید. برای اینکه فرآیند خروج آب از باک بهتر انجام شود، سوئیچ را در وضعیت روشن قرار دهید تا سوخت بیشتری از فیلتر خارج شود.
سپس 10 تا 20 ثانیه صبر کنید و کلید را خاموش کنید. پس از بررسی کامل سوخت، بهتر است فیلتر اصلی را تعویض کنید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250606/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%A2%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA