خط رنگ شرکت کرمان موتور با ظرفیت 100000 دستگاه در سال رسما به بهره برداری رسید. مراسم راه اندازی خط رنگ آمیزی تمام اتوماتیک شرکت کرمان موتور با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاج صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امامی جمعه بام و پروات مدیر عامل شرکت کرمان موتور برگزار شد. ارگ جدید منطقه ویژه اقتصادی و فرماندار بم در منطقه ویژه اقتصادی قلعه نویی. در این مراسم از شرکت های ارگ کریمان، کرمان خودرو موتورز، کرمان موتور و بام موتورز بازدید و از فعالیت های جاری و برنامه های توسعه این شرکت ها مطلع شد.
میهمانان منطقه ویژه اقتصادی قلعه جدید کریمان همچنین از خط پرس قطعات بدنه و در شرکت خودروسازی کرمان خودرو از خط تولید سیلندر، سرسیلندر، گیربکس CVT و موتور TGDI بازدید کردند. حضور در خطوط بدنه، دکوراسیون و رنگ آمیزی شرکت کارمان موتور بخشی دیگر از بازدید بازدیدکنندگان بود. در نهایت نماینده ولی فقیه سپاه ضمن حضور در پام خدروزسازان، سوئیچ راه اندازی خط رنگ آمیزی تمام اتوماتیک شرکت کرمان موتور را با ظرفیت کامل چرخاند.
مهمترین ویژگی ها و مزایای خط خودکار نقاشی کرمان موتور
خط خودکار رنگ کرمان موتور ظرفیت تولید 18 خودرو در ساعت و 100 هزار دستگاه در سال را دارد. این خط 21 ساعت در روز به مدت 265 روز در سال کار خواهد کرد. از جمله مهم ترین ویژگی ها و مزایای خط خودکار رنگ آمیزی کرمان موتور می توان به رعایت الزامات کنترلی، کنترل انرژی و صرفه جویی در مصرف مواد، اتوماسیون بالا، جلوگیری از صدمات کارکنان، تولید با حداقل انحراف و بهترین سیستم تولید با حداقل آلودگی هوا اشاره کرد. وی بالاترین راندمان تجهیزات و تولید، سیستم تولید انعطاف پذیر برای مدل های مختلف، کاهش چشمگیر پساب و خنثی سازی مواد زائد مضر را برشمرد.
هدف ما تولید 10 محصول داخلی با سه نوع موتور بنزینی، هیبریدی و تمام برقی است
شرکت کرمان موتور تنها شرکت خودروسازی داخلی است که در حال حاضر بر روی سه پلتفرم انحصاری با هدف تولید محصولات متنوع داخلی تمرکز دارد. پلتفرم PS1 که اولین پلتفرم خودرویی این شرکت است، سه محصول در سه دسته مختلف روی این پلتفرم تولید خواهد کرد.
شرکت کرمان موتور همچنین دو سکوی عظیم خودروهای سواری کوچک و متوسط را هدف قرار داد، KP1 و مگا پلت فرم KP2 که یک خودروی سواری بزرگ است. بر اساس اعلام قبلی معاونت توسعه محصول کرمان موتور، هر یک از این پلتفرم ها برای 15 سال فعالیت در نظر گرفته شده است و محصولات عرضه شده بر روی این پلت فرم ها با طول عمر پنج ساله طراحی و تولید خواهند شد. در همین راستا پلتفرم PS1 در سه تیپ بدنه سدان، هاچ بک و SUV در دو تیپ استاندارد و فول آپشن عرضه خواهد شد که به سه گزینه برای موتورهای بنزینی، هیبریدی و فول برقی مجهز می شود.
کرمان موتور برای پلت فرم KP1 چهار تیپ بدنه سدان، هاچ بک، کوپه و SUV را در نظر گرفته است. این شرکت همچنین سه نوع سدان، SUV و MPV را بر روی پلت فرم KP2 هدف قرار داده است که هم چهار چرخ متحرک و هم دو چرخ متحرک خواهند بود. از نظر موتور، برای پلت فرم عظیم KP2، چهار گزینه بنزینی PHEV، EV و REV در نظر گرفته شد.
سهم 80 درصدی خودروهای داخلی از محدوده محصولات کرمان موتور تا سال 1407
سطح هدف ساخت داخل اعلام شده برای طیف محصولات کرمان موتور به گونه ای است که در زنجیره تامین تا 30 درصد قطعات وارداتی و 70 درصد قطعات نیز داخلی سازی می شود. در حال حاضر کرمان موتور دارای میانگین جذب تقریباً 40 درصدی است و بر روی پلت فرم PS1 طبق آخرین بروشور جذب 68 درصد جذب ثبت شده است و به زودی این رقم به 70 درصد خواهد رسید.
از سوی دیگر با توجه به سهم محصولات داخلی، مونتاژی و وارداتی در سبد محصولات شرکت کرمان موتور، هدف این است که 80 درصد محصولات این شرکت را محصولات داخلی و ایرانی و 20 درصد را محصولات مونتاژی تشکیل دهند. از نظر پیشرانه، کرمان موتور 10 درصد برقی، 30 درصد هیبریدی و 60 درصد بنزینی را هدف قرار داده است.
پیش بینی می شود این اهداف تا پایان برنامه هفتم توسعه (1407 هجری قمری) محقق شود. بر این اساس، تیراژ تولید شرکت کرمان موتور تا پایان سال 1407 هجری شمسی به 500 هزار دستگاه خواهد رسید. بومی سازی بر روی سه سکوی ذکر شده در سه نوع نیروی محرکه، برقی، هیبریدی و بنزینی کارآمد خواهد بود. به این ترتیب شرکت کرمان موتور علاوه بر ارتقای خود، تولید ناخالص داخلی کشور را نیز 05 درصد افزایش خواهد داد.
اهداف شرکت کرمان موتور در بخش تولید برق
شرکت کرمان موتور بهعنوان بزرگترین خودروساز بخش خصوصی کشور، تولید موتور 1500 سیسی با مصرف 70 درصد و حجم تولید سالانه 250 هزار دستگاه را هدفگذاری کرده است که مصرف سوخت را تا 20 درصد کاهش میدهد.
سهم این موتور بنزینی در کل سبد محصولات کرمان موتور 60 درصد خواهد بود. پیشرانه برقی محصولات این شرکت شامل کاهش 100 درصدی مصرف سوخت خواهد بود که 70 درصد آن در داخل تولید می شود و حجم تولید سالانه در این بخش به 25 هزار دستگاه می رسد.
سهم تولیدات داخلی شرکت کرمان موتور در بخش نیروگاه برق نیز 10 درصد خواهد بود. این شرکت همچنین کاهش 35 درصدی مصرف سوخت را در موتورهای هیبریدی هدف گذاری کرده است که 70 درصد جذب می شود و گردش مالی سالانه تولید در این بخش به 125 هزار دستگاه و سهم محصولات هیبریدی در تولید داخلی کرمان موتور خواهد رسید. نمونه کارها 30 درصد خواهد بود.
از دومین خودروی ملی شرکت کرمان موتور تا آغاز توسعه اولین محصول SUV
کرمان موتور کل محصول بنزینی ایگل را بر روی پلتفرم PS1 به عنوان اولین محصول داخلی خود توسعه داد و به فروش رساند. در ضمن این شرکت یک محصول PS12 بر روی پلتفرم PS1 دارد که به صورت Shadow ارائه خواهد شد. این پروژه از نظر نمونه های ساخت بیش از 75 درصد پیشرفت داشته است و نمونه های تولید آزمایشی در اسفند 1403 هجری شمسی تولید خواهد شد. محصول PS12 برای ورود به بازار آماده می شود و در سپتامبر سال آینده با فرض تست و عملیات مربوطه وارد بازار می شود.
علاوه بر این، شرکت کرمان موتور نیز یک محصول برقی اورجینال بر روی پلت فرم PS1 تهیه کرده و با حمایت معاونت علمی و کمک شرکت های ایرانی در حال توسعه آن است. در عین حال این شرکت محصول هیبریدی به نام Eagle Hybrid را نیز برای پلتفرم PS1 تولید کرده است که مصرف سوخت را تا 35 درصد کاهش می دهد و تا پایان سال آینده تجاری سازی و وارد بازار می شود. گام بزرگ بعدی کرمان موتور شروع به توسعه اولین محصول SUV بر روی پلت فرم KP2 با کد KP21 است.
دایره گسترده همکاری داخلی و خارجی کرمان موتور
در حوزه اکوسیستم فناوری نیز شرکت کرمان موتور اقداماتی از جمله تشکیل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انعقاد قرارداد تحقیقاتی با دانشگاه ها و ایجاد دفاتر فناوری در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از جمله خودروسازی را انجام داد. مرکز توسعه نرم افزار در دانشگاه شریف که در 2 آبان ماه گذشته با نام “متا” در محل این دانشگاه افتتاح شد.
بر این اساس، شرکت کرمان موتور آماده تعامل با شرکت های دانش، فناوری و تولیدی کشور است که می توانند در زمینه برق، الکترونیک، حسگرها، گروه های دیجیتال، کنترل دستگاه ها و همکاری در زمینه توسعه شبکه های برق، الکترونیک و سیستم های کمکی فعالیت کنند. این شرکت همچنین با کمک خودروسازان خارجی و قطعات یدکی معتبر، انتقال فناوری را برنامه ریزی کرد و در این راستا اقدام به خرید پلت فرم های سفارشی و انتقال فناوری های مورد نیاز، توسعه پلت فرم های جدید و سیستم های انتقال برق DHT کرد. ترکیب قدرت دو موتور بنزینی و برقی) با کمک شرکای خارجی.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251997/%D8%AE%D8%B7-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF