خط مقدم روزنامه نگاری در رسوایی های بزرگ!

بسیاری از رسوایی های بزرگ خودرو به دلایل واضح رخ داده است، اما برخی ممکن است نیاز به تحقیقات بیشتری داشته باشند زیرا، علی رغم علاقه شدید عمومی، این رسوایی ها ناشی از مشکلات کوچکی بود که از کنترل خارج شد. این مشکل معمولاً نتیجه آزمایش‌های نادرست و ناقص، خطای راننده و در برخی موارد مانورهای رسانه‌ای است که خودرو را آنقدر خطرناک جلوه می‌دهد که حتی خریدار جرأت نمی‌کند برف پاک‌کن‌ها را کار کند. البته این بدان معنا نیست که مسافران در تصادفات مشابه آسیبی نبینند، بلکه به نظر می رسد دلایل رسوایی های مذکور آنچنان که تصور می شد روشن و واضح نبوده است.

“آئودی” و شتاب ناخواسته

قبل از اینکه ماشین های خودران رواج پیدا کنند، ماشینی که می توانست شتاب بگیرد عجیب بود. این مورد در یک بخش از برنامه تلویزیونی 60 دقیقه در سال 1986 بود که شامل مصاحبه با صاحبان آئودی بود.

مالکان خودرو اعلام کردند که خودروی آنها بدون اخطار شروع به شتاب گیری کرده و تصادف با وجود ترمزگیری رخ داده است. طبیعتا برای بررسی این مشکل نیاز به نمایشگر بود و در اخبار مربوط به این حوادث یک دستگاه آئودی بدون فشار دادن پایش به پدال گاز در حال حرکت رو به جلو نشان داده شد. این مشکل در واقع ناشی از سوراخ شدن گیربکس و پمپاژ هوا به داخل کمپرسور بود که منجر به شتاب ناخواسته شد و آن را به منبع اخبار هیجان انگیز تبدیل کرد.

اگرچه از جلوه های ویژه برای افزایش سرعت خودروهای آئودی نیز استفاده می شود، اما یک مشکل واقعی وجود دارد. NHTSA اعلام کرده است که سیستم‌های کروز کنترل بی‌کار آئودی دارای مشکلاتی هستند، اما ممکن است خطای راننده نیز در این تصادفات دخیل باشد. سازمان ایمنی اعلام کرد که برخی از نسخه های سیستم کنترل دور آرام معیوب هستند که ممکن است باعث افزایش دور دور موتور و شتاب گیری کوتاه و ناخواسته شود.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 2053

البته این سیستم ها تنها دلیل شتاب گرفتن خودروها نبودند و ممکن است عوامل دیگری نیز در این رابطه وجود داشته باشد. اما آئودی علت این مشکل را فاصله کم پدال گاز و ترمز اعلام کرد و اعلام کرد که رانندگان قبل از وقوع تصادف پدال را اشتباه فشار داده اند که منجر به عدم استفاده از ترمز شده است.

برای حل این مشکل، آلمانی ها محل قرارگیری پدال ترمز را تغییر دادند و 32000 قفل داخلی برای جلوگیری از خروج گیربکس اتوماتیک از حالت پارک تا فشار دادن پدال ترمز نصب کردند چندین دهه طول کشید تا احیا شود این یک برند آلمانی است.

“Suzuki Samurai” SUV در گزارش کاربران

گاهی اوقات یک رسوایی خودرو ممکن است تنها با چند کلمه در یک گزارش اتفاق بیفتد. اینگونه بود که سوزوکی سامورایی 1988 چهار چرخ متحرک به وجود آمد، زمانی که Consumer Reports گفت خودرو به سادگی از پیچ ها خارج شد. این موضوع تاثیر زیادی روی سوزوکی گذاشت. ژاپنی ها تا زمان انتشار این گزارش حدود 120 هزار خودرو سامورایی فروخته بودند اما پس از آن فروش خودرو حدود 70 درصد کاهش یافت.

بدیهی است که مشتریان نمی‌خواستند خودرویی را که به نظر می‌رسید به چپ می‌پیچد برانند. مشکل این بود که سامورایی ها به راحتی می توانستند روی هر چهار چرخ بایستند. سوزوکی به Consumer Reports گفت که آنها تمام تلاش خود را کردند تا ماشین را به چپ بپیچند و سامورایی را قبل از اینکه در نهایت به چپ بپیچد، تحت آزمایشات پوچ قرار دادند. این اتفاقات در حالی رخ داد که مجله Consumer Reports در گزارش خود عنوان کرده بود که خودرو در شرایط عادی رانندگی به راحتی به چپ می پیچد.

بخوانید:  مشکلات ارزی مانع قیمت گذاری مونتاژی ها

ژاپنی ها به این امر اعتراض کردند و حمایت NHTSA را به دست آوردند. این موسسه به همراه سایر سازمان های بین المللی، آزمایش های باقی مانده توسط Consumer Reports را رد کرد. اما Consumer Reports موفق شد زیرا شهرت و شماره فروش سامورایی به شدت آسیب دیده بود. سوزوکی سعی کرد داستان را فراموش کند، اما آنچه دوباره اتفاق افتاد همان گزارش Consumer Reports در سال 1996 بود.

وکیل سوزوکی در آن زمان به واشنگتن پست گفت که این شرکت در مورد داستان خود دروغ گفته است. متعاقباً شکایتی ثبت و حل شد، اگرچه Consumer Reports در دفاع از خود گفت که اسناد داخلی نشان می‌دهد سوزوکی از مشکل فرمان چپ خودرو آگاه بوده است. این مؤسسه از روش‌های آزمایش خود دفاع کرد، اما تصریح کرد که هرگز به دنبال تأیید این نبود که سامورایی‌ها می‌توانند به راحتی در شرایط عادی به چپ بپیچند. با این حال به جرات می توان گفت که مانور رسانه ای تاثیر مخربی بر محصول سوزوکی داشت.

مشکل جنرال موتورز با جریان هوای کرایسلر

گاهی اوقات، این گزارش رسانه ای نیست که باعث می شود یک برند به طور ناعادلانه آسیب ببیند. رقبا نیز می توانند این کار را انجام دهند. کرایسلر ایرفلو 1934 یک طراحی خودروی متمایز بود که کرایسلر را به یکی از اولین خودروسازانی تبدیل کرد که مقاومت باد را هنگام طراحی بدنه خودرو در نظر گرفت. مهندسان این خودروساز اولین تونل باد با اندازه کامل را بر اساس دستگاه پیشرفته و معروف Orville Wright توسعه دادند و متوجه شدند که هنگام حرکت خودرو به عقب، مقاومت کمتری در برابر باد وجود خواهد داشت.

بخوانید:  گسترش مزایای کیفیت از تولید به واردات خودرو

از آنجایی که در جاده نمی‌توان آن را به عقب برگرداند، بدنه‌ای مستقیم با طراحی قطره‌ای شکل طراحی کردند که جلوتر از زمان خود بود. عموم ظاهر خودرو را دوست نداشتند و Airflow فروش خوبی نداشت، اما چیزی که بیشتر به وجهه کرایسلر لطمه زد، کمپین جنرال موتورز علیه Airflow بود.

این خودروساز که طراحی پیشرفته Airflow را یک تهدید می دانست، در تبلیغات خود مدعی شد که Airflow از طرح فوق سری جنرال موتورز کپی شده است. حتی جنرال موتورز نیز ادعا کرد که رانندگی با این خودرو ایمن نیست. هیچ کدام از این ادعاها درست نبود، اما باعث شد فروش محصولات کرایسلر به صفر برسد و این خودرو از خط تولید خداحافظی کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250455/%D8%AA%DB%8C%D8%BA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF