خودروسازان امیدوارند در سال 2025 آن را بفروشند
انتشار: دی 01، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

خودروسازان امیدوارند در سال 2025 آن را بفروشند



با نزدیک شدن به سال 2025، صنعت خودرو در یک دوراهی قرار دارد. کارشناسان صنعت انتظار دارند فروش خودرو به خوبی بهبود یابد، اما عدم قطعیت اقتصادی و تغییرات بالقوه سیاست، ابهامات زیادی را برای صنعتی که در تلاش برای فروش موجودی خود در سال جاری است، ایجاد می کند.

نگاهی به سال 2024

بر اساس گزارشی از Edmunds، سال تقویمی 2024 شاهد فروش حدود 15.98 میلیون خودروی جدید در ایالات متحده بود که در سه ماهه چهارم سال کمی بهبود یافت. در ماه نوامبر، میانگین قیمت تراکنش برای خودروهای جدید به نزدیک به 49000 دلار افزایش یافت که نسبت به سال گذشته 1.5 درصد افزایش داشت.

قیمت های بالا موجودی مدل های جدید را به بالاترین سطح خود از سال 2020 (معادل بیش از سه میلیون دستگاه در انبار در سراسر ایالات متحده) رساند. مقرون به صرفه بودن در بازار خودروهای جدید موضوعی تکراری در سال 2024 بود.

جسی کالدول، تحلیلگر ارشد Edmunds می گوید: «مصرف کنندگان هنوز فشار را احساس می کنند، اما بازار نسبت به ابتدای سال نسبت به خریداران خودرو دوستانه تر است. محرک پایان سال، نرخ بهره اندکی پایین تر و بهبود احساسات مصرف کننده به افزایش فروش در هفته های اخیر کمک کرده است. اگر حجم فروش نوامبر نشانه ای باشد، ما معتقدیم که سال 2024 با یک یادداشت مثبت برای تجارت خودرو به پایان خواهد رسید.

ارین کیتینگ، تحلیلگر اجرایی در Cox Automotive می گوید: «بله، قیمت ها نسبت به سال گذشته در حال افزایش است، اما مشوق ها و تخفیف ها خریداران بیشتری را جذب می کنند.

گزینه های خودروسازان برای سال 2025

تحلیلگران صنعت از Edmonds و Cox Automotive انتظار دارند فروش خودروهای جدید در سال 2025 بین 16.2 تا 16.3 میلیون باشد که نشان دهنده افزایش 1.4 تا 2 درصدی نسبت به سال 2024 و شاید بالاترین میزان فروش سالانه از سال 2019 باشد. اما سؤالات زیادی در مورد اینکه آیا این مقدار ناچیز بوده است وجود دارد. رشد نشان دهنده یک نقطه عطف واقعی یا یک افزایش موقت است؟ سه روند کلیدی به شکل دادن به منظره خودرو در سال 2025 کمک می کند:

خوش بینی مصرف کننده و حرکت اقتصادی

تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره برای سومین بار متوالی در اواخر سال 2024، فضای مطلوبی را برای خریداران ایجاد کرده است. نرخ های پایین تر منجر به پرداخت های ماهانه خودرو کمتر می شود و ممکن است مصرف کنندگان بیشتری را به خرید تشویق کند. تحلیلگران Edmunds همچنین به پتانسیل افزایش اعتماد مصرف کننده در دولت جدید اشاره می کنند.

کالدول گفت: «مصرف کنندگانی که در زمان دولت بعدی کنترل انرژی دارند، ممکن است انگیزه خرید داشته باشند. با این حال، عدم اطمینان در مورد سیاست های جدید ممکن است دیگران را وادار کند که تصمیمات خرید را به تاخیر بیاندازند.

تغییرات سیاست چاباد بر دسترسی به خدمات مالی تأثیر می گذارد

سیاست های پیشنهادی فدرال، از جمله تعرفه ها و حذف احتمالی اعتبارات مالیاتی برای وسایل نقلیه الکتریکی، می تواند به طور چشمگیری بازار را تغییر دهد. تعرفه ها ممکن است هزینه های خودرو را افزایش دهد، در حالی که از دست دادن مشوق های خودروهای برقی ممکن است منجر به افزایش موقت فروش خودروهای برقی شود که سپس کاهش می یابد. ممکن است خودروسازان برای رویارویی با این چالش ها نیاز به خلاقیت داشته باشند. شاید این روند با ارائه اجاره نامه های بیشتر یا بررسی مدل های اشتراک دنبال شود.

کالدول گفت: «تعرفه های پیشنهادی رئیس جمهور بعدی ممکن است کمی بیشتر از تاکتیک های مذاکره باشد، اما اگر اجرا شوند، احتمالاً بر هزینه های تقریباً همه کالاها و خدمات تأثیر خواهند گذاشت.» و این فقط قیمت خودرو نیست. مصرف کنندگان درآمد خالص کمتری خواهند داشت و خودروسازان احتمالاً فقط برای فروش خودرو نیاز به افزایش مخارج محرک خواهند داشت.

تغییرات پویا در بازار خودروهای دست دوم

انتظار می رود شکاف بین قیمت خودروهای نو و کارکرده بیشتر شود و خریدارانی را که از بودجه آگاه هستند به سمت گزینه های دست دوم سوق دهد. در حالی که حجم اجاره و فروش خودروهای جدید در سال 2022 عرضه خودروهای دست دوم تقریباً جدید را محدود کرده است، خودروهای قدیمی می توانند به کاهش کمبود و تثبیت قیمت ها کمک کنند. با این حال، جذب خریداران بیشتر به بازار خودروهای دست دوم ممکن است آسان نباشد. تحقیقات نشان می دهد که اکثر خریداران خودرو می گویند که می خواهند یک خودروی جدید بخرند، اما بسیاری حاضر نیستند هزینه های مربوط به میانگین خودروی جدید را متقبل شوند.

کاهش تاثیر نرخ بهره

پیام فدرال رزرو در این هفته مبنی بر اینکه کاهش کمتر و کمتری نرخ بهره در افق سیاست این بانک است، بازارهای مالی را شوکه کرده است. اما تحلیلگران کاکس به خودروسازان گفتند که سیاست های فدرال در سال 2025 نقش کمتری نسبت به سال های اخیر ایفا خواهند کرد. در حالی که کاهش بیشتر نرخ بهره انتظار می رود، عوامل دیگری مانند تعرفه ها و تغییرات نظارتی می توانند تأثیر بیشتری بر قیمت خودرو و نرخ بهره وام داشته باشند.

نرخ وام خودرو از اوایل سال 2024 از بالاترین حد در 24 سال گذشته کاهش یافت که منجر به بهبود جزئی در مقرون به صرفه شد. اگر وام دهندگان نسبت به اقتصاد اطمینان بیشتری پیدا کنند، ممکن است اسپرد بهره را کاهش دهند و هزینه های استقراض را برای مصرف کنندگان بیشتر کاهش دهند.

برای کسانی که قصد خرید خودرو در سال 2025 را دارند، زمان بندی ممکن است بسیار مهم باشد. تحلیلگران توصیه می کنند برای جلوگیری از افزایش احتمالی قیمت ها به دلیل سیاست های جدید، خرید را زودتر انجام دهید. اگر تعرفه های پیشنهادی ترامپ، همان طور که برخی تحلیل گران رد کرده اند، صرفاً به عنوان ابزاری برای معامله باشد، ممکن است قیمت های بالاتر هرگز محقق نشود. اما یک زمینه وجود دارد که ما تقریباً در مورد آن مطمئن هستیم: قیمت خودروهای الکتریکی افزایش خواهد یافت.

خریداران احتمالی خودروهای برقی تشویق می شوند که در اطراف خرید کنند، زیرا اعتبار 7500 دلاری برق فدرال (که دولت جدید قصد حذف آن را دارد) هنوز در دسترس است. اگر به تحلیلگران باور داشته باشیم، در سال 2025 باید شاهد بهبود چشمگیر بازار خودرو نسبت به سال 2024 باشیم.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252331/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B5