قیمت گذاری اجباری صنعت خودرو را به سمت ورشکستگی سوق داده است و زنجیره تامین قطعات خطوط تولید نزدیک به صد ادعای معوق از خودروسازان دارد. سازندگان قطعات یدکی که همیشه تمام تلاش خود را برای تامین نیاز خودروسازان انجام داده اند، از تعدیل نشدن قیمت محصولات شکایت دارند زیرا آنها به دنبال وصول مطالبات معوق خود هستند. مشکل تامین نقدینگی از یک سو و عدم تعدیل قیمت ها از سوی دیگر کارخانه ها را با مشکلات زیادی مواجه کرد.
در همین زمینه، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان و مونتاژکنندگان خودرو در گفت و گو با «دنیای خودرو» اذعان داشت: تولید در سه ماه اخیر کاهش یافته است، هرچند برخی از مسئولان دولتی این موضوع را به مسئولان نسبت می دهند. واقعیت این است که قطعی برق «سال گذشته با وجود همین مشکل برق، وضعیت تولید بهتر بود».
وی مهمترین مشکل پیش روی صنعت خودرو را تعدیل نشدن قیمت ها در سال گذشته دانست و گفت: رکودی که در نیمه اول امسال رخ داد ناشی از اتفاقات و تحولاتی بود که در صحنه سیاسی کشور شاهد بودیم. بیگلو تصریح کرد: متاسفانه وضعیت نامطلوب ابتدای سال 1403 ادامه داشت و قطعه سازان همچنان محصولات خود را با قیمت 1402 به خودروسازان عرضه می کنند.
همانطور که قبلا ذکر شد، سازندگان قطعات بدون تعدیل قیمت ها به کار خود ادامه می دهند. انتظار دارید چند درصد قیمت محصولات قطعه سازان مطابق با برآوردهای جدید تعدیل شود؟
برآورد شرکت های قطعه سازی برای تعدیل قیمت ها بر اساس افزایش هزینه های تولید بین 15 تا 30 درصد است. بر اساس پیشبینیها و تحلیلهای بهدستآمده، هزینههای سربار تولید و نیروی کار در سال جاری 30 درصد افزایش یافت که نشاندهنده 9 درصد موثر در تولید قطعات است. همچنین اگر مواد اولیه تولید را متغیری در نظر بگیریم که 70 درصد بر قیمت نهایی تأثیر دارد، طی سال جاری اصلاح 30 درصدی در قیمت این محصولات رخ داده که منجر به افزایش 21 درصدی قیمت نهایی شده است. . قیمت محصولات قطعه سازان.
مجموع مطالبات وارده از سوی قطعه سازان طی شش ماه گذشته سال جاری چقدر بوده است؟
البته شرایط شرکت ها متفاوت است اما متاسفانه دریافت ها روند نامطلوبی را طی کرده است و در حال حاضر مجموع سفارشات قطعه سازان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده است که پیش از این نیز آثار سوئی در معاملات داشته است. توسط این شرکت ها تولید می شود.
خودروسازان برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای تسویه حساب های دریافتنی خود چه تعداد محصول باید تولید و عرضه کنند؟
50 درصد هزینه تولید هر خودرو صرف تامین مواد اولیه فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی و 30 درصد نیز صرف هزینه های ساخت قطعات یدکی می شود. 20 درصد به دستمزد کارگران خط تولید اختصاص می یابد. با گنجاندن این هزینه ها می توان شرایط سختی را که خودروسازان برای تامین نقدینگی لازم برای جبران بدهی های معوق خود با آن مواجه هستند، بهتر درک کرد. متاسفانه قیمت ها در این حوزه اصلاح نشده و فعالان این حوزه با همان شرایط قبلی به فعالیت خود ادامه می دهند.
با توجه به صحبت هایی که در مورد تغییر روش قیمت گذاری شد، آیا تغییر قیمت رخ می دهد یا خیر؟ همچنین با احتساب تخصیص یک میلیارد دلار ارز به واردات خودرو، آیا انتظار داریم تا پایان سال جاری خودروها از کالاهای انحصاری خارج شده و قیمت آن آزاد شود یا این صنعت همچنان به مشارکت خود ادامه می دهد. مشکلات و رنج های گذشته؟
در اظهارات مسئولان در این زمینه تناقضاتی وجود دارد که باید برطرف شود. انتظارات و برآوردهای آماری کارشناسان دولتی بر این اساس است که در سال گذشته بیش از 200 هزار خودرو در شرکت های مونتاژ تولید شده و قرار است تا پایان سال این خودروسازان بتوانند 300 هزار دستگاه خودرو را در اختیار بازارهای مصرف قرار دهند. حجم تولید را در نظر بگیرید. تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو نباید در بحث انحصاری تغییر موضع داد از مدیران وقتی دولت از تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خبر می دهد، یعنی واردات آزاد شده و فضا رقابتی است، دیگر مفهوم قیمت گذاری دستوری وجود ندارد و حداقل تجربه بازار در سگمنت بالاست. صلح آمیز هستند اما با شرایط کنونی که ارز به صورت قطره ای برای نیازهای اساسی و تولید در کشور تخصیص می یابد، تخصیص ارز به واردات خودرو بعید به نظر می رسد و این خبر طی چند سال گذشته قدیمی و تکراری شده است. .
با توجه به مشکلات موجود و شبهه هایی که در چند سال گذشته نسبت به اجرای وعده های دولت به وجود آمده است، به نظر شما آیا می توان به واردات عمده خودرو امیدوار بود؟
افراد مرتبط با صنعت خودرو طی چند سال گذشته با این خبر مواجه بوده اند اما در عمل تغییری در وضعیت بازار حاصل نشده است. در حال حاضر فعالان صنعت خودرو و بازار، اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو را وعده دولت می دانند و منتظرند تا رویه در دولت چهاردهم تغییر کند. من به شخصه خیلی خوشبین نیستم که یک میلیارد دلار ارز وجود داشته باشد که دولت بخواهد برای واردات خودرو اختصاص دهد.
آمارها حاکی از آن است که در ماه های نخست امسال 4 میلیارد دلار به صنعت حمل و نقل اختصاص یافته است. قطعه سازان در این مدت چقدر ارز درآمد داشتند؟
سامانه ثبت سفارش تا مرداد ماه بسته بود و به همین دلیل قطعه سازان ثبت سفارش نداشتند. از آن زمان تاکنون این اتفاق به میزان محدودی رخ داده است، اما مشکلات در این زمینه همچنان پابرجاست. بسیاری از قطعه سازان به دلایل فنی نتوانستند آمار تولید را ثبت کنند و در آیین نامه تخصیص ارز قطعه سازان بسیاری از جنبه های فنی لحاظ نشده است. با توجه به این مشکلات، وضعیت تولید در قطعه سازی به نقطه هشدار رسیده است و در ماه های آینده شاهد کاهش تیراژ تولید خواهیم بود. زیرا با توجه به محدودیت های واردات، قطعه سازان مواد اولیه تولید قبلی را خرج کرده اند و برای تامین نیاز قطعات یدکی خطوط تولید خودروسازان، مجبور به خرید مواد به صورت پروازی هستند که این امر مستلزم هزینه های بیشتر و در نهایت هزینه های بیشتر است. قیمت نهایی محصولات را افزایش می دهد. طبیعتا زیان این امر متوجه سهامداران و مصرف کنندگان نهایی خواهد شد.
این مشکلات تا چه حد بر معاملات خودروسازان تاثیر خواهد گذاشت؟
قطعه سازان به مدت چهار ماه از سفارش نیازهای تولید خود محروم بودند که این امر تأثیرات منفی بر تیراژ تولید خواهد داشت. اگر تغییرات به موقع انجام نمی شد، شاهد کاهش چشمگیر تولید خودرو بودیم زیرا قطعه سازان برای واردات قطعات مورد نیاز تولید خود با مشکل مواجه بودند. اما نمی توان آمار یا پیش بینی دقیقی در خصوص میزان کاهش تولید ارائه داد. زیرا همانطور که اشاره کردیم قطعه سازان برای تهیه مواد اولیه تولید خود از حمل و نقل هوایی استفاده می کردند، جدا از تحمیل هزینه های بیشتر به این گروه ها، باید دانست محصول مورد نیاز آنها چه زمانی به خطوط می رسد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250799/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF