خودروهای خودران؛ از قوانین صدور گواهینامه گرفته تا مقررات راهنمایی و رانندگی

با افزایش صحبت ها در مورد خودروهای خودران و شتاب گرفتن پیشرفت در این بخش، تهیه و تدوین مقررات خودروهای خودران در بسیاری از کشورها در سال 2022 جدی تر گرفته شد. مقررات مهم مربوط به سیستم های رانندگی پیشرفته. در همین حال، در کشور، تهیه و تدوین مقررات خودروهای متصل که می‌تواند استفاده از قابلیت‌های رانندگی خودران را تسهیل کند، همچنان به کندی و با علاقه فراوان در حال پیشرفت است.

در همین راستا و پس از انتصاب ایرانسل به عنوان اپراتور خودروهای متصل، دو مرجع مرتبط با این موضوع در کشور یعنی شورای عالی فضای مجازی و سازمان پدافند، ملاحظات امنیتی را در خصوص تعیین سطح دسترسی مطرح کردند. به اطلاعات ارسالی و دریافتی توسط خودرو که مشمول آیین نامه اجرایی مربوطه می باشد.

تایید نوع خودروهای خودران

پیش‌نویس مقررات اتحادیه اروپا شرایط فنی، ارزیابی و الزامات آزمایش را برای تأیید نوع خودروهای کاملاً خودمختار تعیین می‌کند و راه را برای استقرار کامل رباتاکسی، شاتل‌های خودران و وسایل نقلیه در شهرهای اروپایی هموار می‌کند. این اولین مقررات جامع در سراسر جهان است که نوع خودروهای خودران (سطح 4) را تایید می کند.

پیمایش بین خطوط خودروهای خودران

مقررات سازمان ملل همچنین حداکثر سرعت سیستم‌های نگهدارنده خط خودکار (ALKS) را در خودروهای سواری و وسایل نقلیه سبک به 130 کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌های دو طرفه که با موانع فیزیکی از هم جدا شده‌اند، افزایش داد و اجازه تغییر خطوط را برای خودروهای خودران داد. این مقررات که توسط سازمان ملل متحد در چارچوب خودروهای خودمختار کمیسیون اقتصادی اروپا تدوین شده است، گام مهمی در زمینه وسایل نقلیه خودران سطح 3 است که پس از تصمیم سازمان ملل متحد برای وسایل نقلیه سنگین از جمله کامیون و اتوبوس نیز تصویب شده است ملت ها تصمیم گرفتند… ALKS.

بخوانید:  طرح فروش نقدی محصولات بهمن دیزل

اعطای مجوز برای خودروهای خودران

مقررات تبلیغات اتحادیه اروپا، تولیدکنندگان را ملزم به ارائه انواع داده ها و اسناد، از جمله طیف وسیعی از شبیه سازی ها و آزمایش های انجام شده برای اطمینان از ایمنی می کند. در این راستا، اجماع گسترده ای بین ناظران و سازندگان درباره صدور گواهینامه خودروهای خودران وجود دارد که عمدتاً شامل آزمایش بر اساس سناریوهای احتمالی خواهد بود. یعنی واکنش خودروی خودران به انواع سناریوهای مورد انتظار که ممکن است در جاده با آن مواجه شود.

این آزمایش ها در برخی موارد می توانند فیزیکی باشند، اما اکثر آنها مبتنی بر شبیه سازی هستند. برای ایجاد یک محصول کاملا ایمن، شرکت ها باید کاربران را از قابلیت های سیستم آگاه کنند. در مورد وسایل نقلیه خودمختار، حوزه عملیاتی را می توان برای تعریف شرایطی استفاده کرد که تحت آن سیستم خودمختار می تواند کار کند.

یکی از مواردی که محدوده می تواند در نظارت مفید باشد، توانایی سیستم های خودمختار برای مدیریت شرایط مختلف آب و هوایی و بررسی عملکرد سیستم های مستقل در محیط های پیچیده شهری و تعاملات عابر پیاده و وسیله نقلیه است.

مقررات 155 سازمان ملل برای تضمین امنیت سایبری

از جولای 2024، مقررات 155 سازمان ملل در مورد امنیت سایبری، کل زنجیره ارزش خودرو، از OEM ها گرفته تا تامین کنندگان کلیدی و تامین کنندگان فرعی، را ملزم می کند که یک سیستم مدیریت امنیت سایبری را پیاده سازی کنند. در حالی که صنعت در حال حاضر می تواند به ISO/SAE 21434 مراجعه کرده و از آن استفاده کند، که چارچوبی برای توسعه محصول ایمن در صنعت خودرو فراهم می کند، این یک استاندارد است و الزام قانونی نیست.

بخوانید:  توپ خودرو های کارکرده به سمت مجلس افتاد

UN 155R یک مقررات قانونی الزام آور است که خودروسازان برای حضور در اتحادیه اروپا باید به آن پایبند باشند. این استاندارد جدید برای نرم‌افزار، سیستم‌ها، اجزا و مالکیت معنوی اعمال می‌شود و نیاز به همکاری بیشتر در کل زنجیره تامین خودرو دارد. بر این اساس، همه بازیگران صنعت خودرو باید برای پیشبرد مقررات آینده و برآورده کردن انتظارات مشتریان با یکدیگر همکاری کنند.

تلاش صنعت خودرو برای دستیابی به خودکفایی تراشه

همانطور که غول های فناوری مانند متا، اپل و آمازون تراشه هایی را برای خودروهای معمولی و خودران توسعه داده اند و سهم برون سپاری را کاهش داده اند، ما شاهد تغییر مشابهی در صنعت خودرو هستیم. هم خودروسازان سنتی و هم خودروسازان نسبتاً جدید مانند Rivian، BYD Auto و XPeng در حال ورود به بازار طراحی تراشه هستند و تیم های طراحی مهندسی مشترکی را برای افزایش سریع بهره وری در این زمینه تشکیل داده اند.

یک پلت فرم مشترک از ابزارهای طراحی اسلاید کار را ساده می کند، نتایج بهتری ارائه می دهد و در زمان صرفه جویی می کند. در کنار ابزارها، تخصص و مشاوره اضافی برای این شرکت ها مورد نیاز خواهد بود. زیرا هیچ یک از این شرکت های خودروسازی جدید، مهندسان طراحی تراشه با تجربه کافی در زمینه خودروسازی برای تکمیل یک بخش کامل بدون استخدام مشاور ندارند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251963/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B6%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B5%D8%AF%D9%88%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D8%AF