در نهایت لیست وزیران دولت چهاردهم برای اخذ رای اعتماد به مجلس نمایندگان ارسال شد. طبق روال معمول، روند انتخاب وزرا زمان بر است. این در شرایطی است که روز بعد از رای اعتماد مجلس، وزیر با ویژگیهای بسیاری از تعهدات خودرویی مواجه است. تعهدات به ارث رسیده توسط مسئولان صنعت دولت چهاردهم در روزهای پایانی دولت سیزدهم.
ثبت نام از متقاضیان خودروهای وارداتی و برقی، ابلاغ دستورالعمل خودروهای فرسوده و در نهایت ثبت نام خودروهای بزرگ از جمله تعهداتی است که به صورت داوطلبانه یا غیرارادی بر دوش دولت چهاردهم گذاشته شده است. دولت سیزدهم وعده های زیادی برای بهبود وضعیت بازار و صنعت خودرو داد. اما به جز حذف قرعه کشی خودرو، سایر وعده ها عملی نشده و یا به صورت ناقص اجرا شده است. یک ماه پس از ثبت نام 140 هزار متقاضی خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو (تعداد خودروهای پذیرفته شده مشخص نیست)، نمایشگاه بزرگ خودرو نیز توسط گروه صنعتی ایران خودرو راه اندازی شد.
پس از دور اول فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش در اسفند 1401 هجری شمسی و پیش فروش میلیونی خودرو، به این معنی که تمامی محصولات موجود از خودروسازان برای سال 1402 هجری قمری به فروش رسید. اگرچه خودروسازان هنوز به طور کامل به تعهدات خود عمل نکرده اند. اما فروش دوم با مجوز وزارت حریم خصوصی صورت می گیرد. به این ترتیب با واریز 230 میلیون تومان متقاضیان ثبت نام خودرو، عمده ظرفیت تولید سال آینده پیش فروش می شود. نکته ای که مدیرعامل ایران خودرو در مجمع سالانه اخیر این شرکت از آن با عنوان «فروش آینده» یاد کرد.
واضح است که خودروسازان به شدت با طرح واحد عرضه خودرو که طرح فاطمی امین وزیر سابق همبستگی برای برخورد با تخلفات خودروسازان است، مخالفت کردند. سیاست گذار خودرو در آن زمان در سال 1401 به دنبال شفاف سازی روند عرضه خودرو بود.
بنابراین عرضه تمامی خودروها تنها از طریق سامانه یکپارچه خودرو انجام می شد. اما مشکل اصلی این روش فروش این بود که خودروسازان مجبور به عرضه خودرو حتی در صورت نداشتن ظرفیت بودند.
اکنون با فروش استثنایی و پیش فروش خودروسازان، کل سیستم یکپارچه منحل شده و خودروسازان به روش قبلی به فروش رسیده اند، یعنی ثبت نام در سایت این شرکت ها مجددا آغاز شده است.
حال سوال این است که تغییر روش عرضه خودرو در شرایط فعلی می تواند رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد؟ سوال دیگر این است که عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و زیر نظر وزارت حراست چه تفاوتی با فروش کلان به خودروسازان خارج از سامانه نیز دارد؟
البته سایپا هفته گذشته نیز طرح فروش یکی از محصولات خود را اجرا کرد. حال سوال اینجاست که چرا خودروسازان قبل از تعدیل قیمت خودرو و همچنین قبل از رای اعتماد مجلس به وزیر صمت همه محصولات خود را برای سال آینده فروختند؟
در این زمینه یکی از کارگران صنعت خودرو می گوید: شرکت های خودروسازی در تامین مالی با مشکلات زیادی مواجه هستند و طرح فروش خودروسازان از مدت ها قبل آماده شده است. اما به دلیل عدم تعدیل قیمت ها امکان اجرای آن وجود نداشت. او توضیح می دهد که خودروسازان مدت ها منتظر اصلاح قیمت از سوی دولت سیزدهم بودند اما این اتفاق نیفتاد. با توجه به این وضعیت، خودروسازان هم اکنون در تامین نقدینگی با مشکل مواجه شده اند.
با توجه به نظر این کارگر صنعت خودرو، می توان نتیجه گرفت که خودروسازان به دلیل مشکلاتی که در تامین نقدینگی لازم برای ادامه تولید داشتند، مجبور به پیش فروش بیشتر محصولات خود شدند.
قیمت هیوندای کونا 100 میلیون تومان کاهش یافت
خودروهای داخلی روز گذشته با افت قیمتی بین 2 تا 33 میلیون تومان مواجه شدند. موتور پژو 207 TU3 (85) (1403) 33 میلیون تومان کاهش 614 میلیون تومان، سورن پلاس دو موتوره (1403) 18 میلیون تومان کاهش 730 میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 LX (1403) 17. میلیون تومان کاهش 932 میلیون تومان، گیربکس هیدرولیک پژو 207 (مدل 85) (1403) 16 میلیون تومان کاهش 684 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) 12 میلیون تومان کاهش. میلیون تومان و سورین پلاس کامل (85 مدل) (1403 ) با افت 706 میلیون تومانی.
همچنین شاهد کاهش قیمت خودروهای مونتاژی از یک به 55 میلیون تومان بودیم. قیمت دیگنیتی پرستیژ (1402) با 55 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 145 میلیون تومان و قیمت فیدلیتی پرایم 5 نفره (حلقه 10 میله) (1403) با 50 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد رسید. 820 میلیون تومان فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 35 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 985 میلیون تومان، KMC J7 (1403) با کاهش 25 میلیون تومانی به یک میلیارد و 585 میلیون تومان، جک S5 نیو فیس (1403) رسید. 20 میلیون تومان تا یک میلیارد و 580 میلیون تومان.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش قیمت از 25 تا 100 میلیون تومان بودیم. ارزش هیوندای کونا (2024) با 100 میلیون کاهش به 4 میلیارد و 550 میلیون تومان، هوندا وزل (2023) با 50 میلیون کاهش به 4 میلیارد و 450 میلیون تومان و سوزوکی رسید. سیاز (2023) 50 میلیون تومان کاهش یافت. چانگان CS35 تیپ 3 (1402) به یک میلیارد و 800 میلیون تومان با 25 میلیون کاهش به یک میلیارد و 600 میلیون تومان رسید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250331/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%DB%B3%DB%B3-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF