فهرست بهای جدید خودروهای داخلی مدتها پیش و بر اساس صورتهای مالی خودروسازان (تا پایان اسفند 1402 هجری قمری) توسط سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است. اما به دلیل عدم تایید وزارت صمت، ابلاغ و اجرا نشد.
پس از آنکه شورای رقابت در دی ماه سال گذشته سازمان قیمت گذاری خودرو (طبق دستورالعمل این شورا) را به وزارت خودگردان واگذار کرد، این وزارتخانه عملاً مسئول تعیین قیمت خودروهای داخلی شد. گمان بر این بود که وزارت دفاع پس از بر عهده گرفتن این مسئولیت و با در نظر گرفتن وضعیت مالی خودروسازان و چالش کمبود نقدینگی در برابر رشد تولید، قیمت را تعیین می کند. اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.
بنابراین خودروسازان منتظر هستند تا معاون اول دولت جدید مشخص شود و با وی اصلاح قیمت انجام شود. به این ترتیب پس از انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت جدید، خودروسازان برای تعدیل قیمت خودرو با وی تماس گرفتند تا مجوز لازم را کسب کنند.
یک منبع آگاه می گوید خودروسازان برای اصلاح قیمت محصولات خود به معاونت ارشد رئیس جمهور نامه نوشتند و درخواست کردند مجوز لازم برای افزایش قیمت کارخانه ای محصولاتشان صادر شود.
وی همچنین گفت: خودروسازان به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند که عدم تعدیل قیمت ها (از فروردین ماه سال جاری تاکنون) مغایر با دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر تعدیل قیمت خودرو بر اساس صورت های مالی است. این منبع آگاه تایید کرد: معاون اول رئیس جمهور موضوع مطرح شده از سوی خودروسازان را برای بررسی و اعلام نتیجه به کمیته اقتصادی دولت ارجاع داد.
بنابراین سرنوشت قیمت جدید خودروهای داخلی به هر نحوی در دست معاون اول رئیس جمهور است. اگر عارف امضای خود را در صورت جلسه کمیته اقتصادی دولت امضا کند، خودروسازان می توانند قیمت های جدید را اعمال کنند.
فعالان صنعت خودرو می گویند بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی باید براساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده آنها که به بورس ارائه شده است، بازنگری شود و وزارت امنیت (یا شورای رقابت) قیمت های جدید را اعلام کند.
قیمت کارخانه خودرو در سال گذشته زمانی که قیمت گذاری در اختیار شورای رقابت بود در اواخر فروردین ماه گذشته تعدیل شد و طبق صورت های مالی قرار بود هر 3 یا 6 ماه یکبار تغییر کند.
اما دولت در سال گذشته پس از اصلاحی که در پایان فروردین ماه انجام شد، تغییری در قیمت ها ایجاد نکرد (البته خودروسازان توانستند در مهرماه سال گذشته با استفاده از روش معرفی محصولات مجهز به استانداردها و تجهیزات جدید، اصلاح قیمتی نسبی انجام دهند).
امسال اگرچه قرار بود دولت مجوز تعدیل قیمت ها را به خودروسازان بدهد، اما این اتفاق نیفتاد، بنابراین تعدیل قیمت ها به دست دولت جدید افتاد. اکنون این دولت چهاردهم است که باید برای اصلاح قیمت خودروهای داخلی تصمیم گیری کند و از معاون اول رئیس جمهور نیز خواسته شده تا این کار را پیگیری کند.
علاوه بر موضوع «تعدیل قیمت»، دولت چهاردهم باید در مورد لیست قیمت دیگری نیز تصمیم گیری کند که مربوط به خودروهای مجهز به استانداردهای جدید است.
چندی پیش ایران خودرو به بورس اعلام کرد که وزارت ایمنی مجوز اجرای قیمت خودروهای مجهز مرحله دوم استانداردهای 85 گانه را صادر کرده است. اما وزارت حریم خصوصی اعلام کرد که این قیمت ها باید توسط شورای رقابت اعلام شود.
از آنجایی که شورای رقابت قیمت گذاری خودروها را به وزارت حراست تفویض کرده است، معتقد است ابلاغ قیمت در صلاحیت این وزارتخانه است.
اما این لیست قیمت در حال حاضر بین وزارت حریم خصوصی و شورای رقابت در حال مبادله است و چون هنوز به صورت رسمی اعلام نشده، قابل اجرا نیست.
30 میلیون کاهش قیمت برای Phoenix Tigo 7 Pro Premium
خودروهای داخلی روز گذشته با افت قیمتی بین 1 تا 12 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که تارا اتوماتیک (مدل 85) (1403) 12 میلیون تومان کاهش 900 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما اتوماتیک (مدل 85) (1403) 10 میلیون تومان کاهش 995 میلیون تومان، سورین پلاس با موتور XU7P (1403) 8 است. میلیون ها تومان با 600 میلیون تومان کاهش، رانا پلاس (85 دستگاه) (1403) با 7 میلیون تومان کاهش به 605 میلیون تومان، شاهین اتومات (1403) با 6 میلیون تومان کاهش به 805 میلیون تومان، و پادرا پلاس دوبل (1403) با 5 میلیون تومان کاهش به 775 میلیون تومان.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 30 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 30 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 980 میلیون تومان، ام وی ام X55 پرو (1403) با 30 میلیون کاهش به یک میلیارد و 460 میلیون تومان رسید. تیگارد یک میلیارد و 360 تومان با 10 میلیون تومان، هایما S5 جدید (1403) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 480 میلیون تومان و JAC S3 (1403) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد رسید. و 160 میلیون تومان
در بین خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش قیمت بین 50 تا 100 میلیون تومانی بودیم. ارزش هیوندای کونا (2024) با 100 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 650 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبریدی (2023) با 50 میلیون کاهش به 3 میلیارد و 400 میلیون تومان رسید و ارزش هیوندای النترا (2023) 50 میلیون کاهش یافت. هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 50 میلیون تومان به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250313/%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D9%A1%D9%A0%D9%A0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF