خوش تیپ رومانیایی به جای “206”

در طی این دو دهه، به دلیل تشدید قوانین ایمنی و آلایندگی، صنعت خودرو دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است که بر تقاضا تأثیر گذاشته است، اما سلیقه و نیاز خریداران نیز دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. یک روش خوب برای بررسی این تغییرات، مقایسه خودروهای پرفروش بازار اروپا در نیمه اول سال 2004 با شش ماهه اول سال جاری است.

پرفروش ترین بخش

در نیمه اول سال 2004، نیمی از فروش بازار اروپا به خودروهای کوچک اختصاص یافت. در آن سال ها کراس اوورها هنوز فراگیر نشده بودند و به همین دلیل بیشتر مردم به خودروهای سنتی در سگمنت های B و C یعنی پژو 206 کلاس و فولکس واگن گلف روی آوردند. ده خودروی پرفروش بازار اروپا در آن سال همگی هاچ بک بودند و پرفروش ترین SUV بازار یعنی تویوتا RAV4 در رتبه 42 قرار گرفت.

پرفروش ترین خودروی اروپا در نیمه اول سال 2004، پژو 206 بود. امروزه در بین 10 خودروی پرفروش اروپا، چهار مدل کراس اوور وجود دارد و فولکس واگن T-Roc جایگاه چهارم را به عنوان پرفروش ترین خودرو در اختیار دارد. SUV. در همین زمان هاچ بک های کوچک سهم قابل توجهی از بازار اروپا را از دست دادند. سهم بازار این خودروها از 50.4 درصد در نیمه اول سال 2004 به 29.7 درصد در نیمه اول سال جاری کاهش یافته است. یکی از دلایل این مشکل کاهش تعداد خودروهای این رده با پایان تولید مدل هایی مانند فورد فیستا است.

یکی دیگر از دلایل کاهش فروش هاچ بک های کوچک، محبوبیت روزافزون کراس اوورها است. در حالی که بیست سال پیش تنها در شش ماهه بیست سال پیش 458 هزار و 400 خودروی چهارچرخ محرک معادل 5.5 درصد کل بازار در اروپا فروخته شد، فروش این خودروها در شش ماهه نخست سال جاری به 3.58 میلیون دستگاه معادل 52 درصد رسید. از کل بازار. بازار .

بخوانید:  پیش فروش مرحله چهارم اولویت بندی فروش ایران خودرو

کراس اوورهای کوچکی مانند فولکس واگن تی کراس یا فورد پوما نیز جایگزین هاچ بک های کوچک شده اند. سایر قربانیان محبوبیت SUV ها مینی ون ها (کاهش سهم بازار از 15.2 به 3.2٪)، استیشن (کاهش سهم بازار از 12.2 به 8.8٪)، سدان ها (از 10.5 به 3.7٪) و خودروهای اسپرت (از 15.2 به 3.2٪). 4.5 تا 1.4 درصد. درصد).

آمار فروش از دیدگاه برندهای خودرو

نکته جالب دیگر این است که برخلاف امروز، بیست سال پیش، این فولکس واگن نبود که در صدر پرفروش ترین برند بازار اروپا قرار داشت، بلکه این عنوان با فروش بیش از 852000 دستگاه در نیمه اول سال در اختیار رنو بود. 2019. 2004. با این حال، در نیمه اول سال 2024، این برند آلمانی با فروش 706700 دستگاه، رهبر بازار اروپا می شود، اگرچه فروش کمتر از 20 سال پیش است. سهم بازار فولکس واگن نیز از 9.5 درصد در نیمه اول سال 2004 به 10.3 درصد در شش ماهه اول سال جاری رسیده است.

در بین گروه های خودرویی، پیشتاز بازار اروپا، گروه فولکس واگن با سهم بازار 18 درصد بود که امروز به 26 درصد رسیده است و پس از آن پژو سیتروئن با سهم 14 درصدی قرار دارد که با احتساب DS اکنون به 8.6 درصد رسیده است. ٪.

فروش فورد در اروپا نیز کاهش قابل توجهی داشت، زیرا سهم بازار این برند آمریکایی در نیمه اول سال 2004 به 11.3 درصد و در شش ماهه اول سال جاری به 3.6 درصد رسید. جالب است در این میان به جایگاه گروه جیلی نیز اشاره کنیم که با مجموع فروش 212000 دستگاهی سالانه حتی بالاتر از نیسان در رتبه نهم پس از فورد قرار دارد.

بخوانید:  چرا خودروسازان هزاران میلیارد تومان ضرر کردند؟

انواع مدل های پرفروش در قاره سبز

طی 20 سال گذشته، فولکس واگن و سه برند لوکس بی ام و، مرسدس، آئودی، اشکودا، هیوندای، کیا، داچیا، تسلا و ام جی بیشترین سهم بازار را در اروپا به دست آورده اند. رشد این برندها به قیمت فروش رنو، پژو، فورد، اوپل، سیتروئن و فیات تمام شد.

در حالی که در سال 2004 پژو 206 پرفروش ترین خودرو در اروپا بود، جانشین آن 208 اکنون پنجمین خودروی پرفروش اروپا است. اما فولکس واگن گلف در سال 2004 و 2024 دوم شد. رنو کلیو همچنین در سال 2004 رتبه چهارم و امسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد، اما فورد، فیات و اوپل دیگر در بین 10 خودروی پرفروش اروپا حضور ندارند و خودروهای جدیدی مانند داچیا ساندرو، اشکودا اکتاویا و … جایگزین شده‌اند. تسلا. مدل Y و تویوتا یاریس کراس.

در واقع، بدون توجه به هجوم خودروسازان آسیایی، می توان به این نکته اشاره کرد که خریداران اروپایی برای انتخاب گزینه آمریکایی به جای فورد به محصولات الکتریکی تسلا روی آوردند.

از نظر فنی، زمانی که دو خودروی پرفروش هر دوره را بررسی کردیم، طیف گسترده ای از موتورهای بنزینی و دیزلی را برای پژو 206 مشاهده کردیم که شامل انواع 1 لیتری تا 2 لیتری بود که نسخه قدرتمند اکثر آنها به گونه ای طراحی شده بود. شتاب 7 ثانیه ای با 177 اسب بخار را فراهم می کند. اما در مورد داچیا ساندرو، صرف نظر از تنوع موتور کمتر، هر چهار گزینه 3 سیلندر موجود محدودیت حجمی کمتر از یک لیتر دارند و در نهایت نسخه 100 اسب بخاری نسخه توربوشارژ توانایی ثبت 11 را دارد. -شتاب دوم؛ به راحتی می توان فهمید که در طول این دو دهه، خریداران اروپایی مصرف سوخت کمتر را به شتاب و قدرت بیشتر موتور ترجیح می دادند.

بخوانید:  عدم قطعیت ارز برای واردات خودروهای دست دوم

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250624/%D8%AE%D9%88%D8%B4-%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B6