در این برنامه پیشنهادی، مهمت اتابک بخشی را به کالاهای بادوام مانند “خودرو” اختصاص داد که بر موضوعاتی مانند قیمت گذاری، واردات، مشارکت خارجی و البته ادغام تمرکز داشت.
اوست که باید برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان شورای اسلامی به صحن علنی مجلس برود و در برنامه های خود به حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت پرداخته است. اما به نظر می رسد خودرو به تنهایی می تواند نقش مهمی در جلب اعتماد اتابگ از مجلس داشته باشد.
از جمله بخش های برنامه پیشنهادی وی «تنظیم بازار کالاهای بادوام از جمله خودرو» بود که در 8 بند مورد توجه قرار گرفت.
این اقلام شامل قیمت گذاری، واردات، تولید اقتصادی، مشارکت خارجی، استقرار و توسعه پروژه های بزرگ، کاهش قیمت نهایی، نظارت هوشمند بر بازار و یکپارچگی است. در همین حال، موضوعی که برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودرو بسیار نگران کننده است، قیمت گذاری است. قیمت گذاری اجباری یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی صنعت خودروی کشور محسوب می شود که در این سال ها همچنان به عنوان یک معضل لاینحل باقی مانده است.
وزیر صامت پیشنهادی در برنامه ارائه شده به مجلس بر لغو تدریجی قیمت گذاری اجباری تاکید کرد. در بند اول بند «تنظیم بازار کالاهای بادوام از جمله خودرو»، اصلاح نظام قیمتگذاری و حذف تدریجی قیمت تکلیفی از جمله طرحهای پیشنهادی وزیر اعلام شده است.
اما ایجاد بازار رقابتی از طریق مدیریت هدفمند واردات برای بهبود کیفیت و کنترل قیمت ها از دیگر برنامه های پیشنهادی وزیر صامت خودرو است. اگرچه واردات خودرو به کشور از دو سال پیش آزاد شد، اما روند واردات خودرو به کندی پیش می رود و نتوانسته به تنظیم بازار کمک کند.
برنامه پیشنهادی اتابک نشان می دهد که مخالف واردات نیست و آن را راهی برای ارتقای کیفیت و کنترل قیمت ها می داند. البته تسریع در واردات خودرو به ویژه با توجه به وضعیت ارزی کشور کار ساده ای نیست، اما به نظر می رسد با مدیریت بهتر منابع ارزی تخصیص یافته به وزارت امنیت می توان روند واردات را بهبود بخشید.
علاوه بر این موارد، حمایت از تولید در مقیاس بزرگ و اقتصادی از دیگر برنامه های پیشنهادی وزیر صمت است. او همچنین در مورد ادغام عمودی و افقی صحبت کرد. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا پروژه ادغام خودروسازان مجددا اجرایی می شود؟
برخی بر این باورند که با ادغام خودروسازان میتوانند هزینههای خود را کاهش دهند و از تواناییهای یکدیگر استفاده کنند. درست مثل نمونه های خارجی. اما در خصوص هدفی که وزیر صامت در خصوص تولید اقتصادی و در مقیاس بالا مطرح کرده است، این سوال مطرح می شود که موضع اتابک در خصوص مونتاژ خودرو در کشور چیست؟ در سال گذشته تعداد خودروهای تولید شده توسط بخش خصوصی (مونتاژکاران) از 300 هزار دستگاه گذشت که به معنای رشد سهم آنها در بازار است. حالا باید منتظر ماند و دید اگر اتابک در وزارت امنیت حضور داشته باشد، روند مونتاژ سرعت می گیرد یا کند می شود؟
از دیگر اهداف پیشنهادی وزیر، بهبود زنجیره تامین و کاهش قیمت نهایی محصولات نیز حائز اهمیت است. این هدف در وزارت صمت دولت سیزدهم نیز دنبال شد. اما آماری وجود ندارد که میزان اجرای آن را نشان دهد.
در نهایت یکی دیگر از اهداف مهم پیشنهادی وزیر صامت در حوزه خودرو، توسعه تولید خودرو از طریق مشارکت با برندهای خارجی در فضای رقابتی است. مشارکت خارجی قطعا نقش مهمی در توسعه صنعت خودروسازی کشور دارد و این امر به ویژه در مورد قرارداد تندر 90 مشهود بود اما مشکل اینجاست که به دلیل محاصره امکان همکاری با خودروسازان بزرگ دنیا بسیار زیاد است محدود است. اگر صنعت خودروی ایران بتواند فصلی از همکاری فشرده با شرکت های مطرح چینی را باز کند، قطعا این موضوع به توسعه این صنعت کمک می کند.
کاهش قیمت 50 میلیون تومانی فیات 500
خودروهای داخلی روز گذشته با افت قیمتی بین 1 تا 12 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که سورین پلاس دوال (1403) 12 میلیون تومان کاهش 706 میلیون تومان، پژو 207 TU3 (85) موتور (1403) 7 میلیون تومان کاهش 605 میلیون تومان، پارس سال سفارشی (1402) کاهش است. 7 میلیون تومان 638 میلیون تومان اطلس (سیاه و سفید) (1403) 6 میلیون تومان تخفیف 510 میلیون تومان تارا 6 دنده (85) (1403) 5 میلیون تومان تخفیف 750 میلیون تومان و شاهین (سانروف و ESP) (1403) 4 میلیون تومان تخفیف 698 میلیون تومان.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 2 تا 15 میلیون تومان بودیم. قیمت دیگنیتی پرستیژ (1402) با 15 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 110 میلیون تومان، قیمت ام وی ام یک میلیارد و 70 میلیون تومان، KMC.
از سوی دیگر در گروه خودروهای وارداتی نیز بین 30 تا 50 میلیون تومان شاهد کاهش قیمت بودیم. ارزش هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 950 میلیون تومان، کیا K5 (2023) با 50 میلیون کاهش به 4 میلیارد و 150 میلیون تومان و ارزش فیات رسید. 500 (2023) 50 میلیون تومان کاهش یافت. هونگچی H5 (2024) با 50 میلیون تومان کاهش به 3.8 میلیارد تومان و دانگ فنگ شاین مکس (2023) با 30 میلیون تومان کاهش به 1.720 میلیون تومان رسید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250375/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%87%D9%85%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF