دولت چهاردهم از اواسط هفته گذشته رسما کار خود را آغاز کرد. دولتی که بسیاری از شهروندان ایرانی از آن انتظار گشایش اقتصادی دارند و اجرای اقدامات اصلاحی در بخش خودرو بخشی از این انتظارات است.
با توجه به شرایط بازار خودرو پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب پزشکان، بازارها از جمله خودرو نگرش مثبتی به این رویداد نشان دادند. به این ترتیب با کاهش قیمت ارز و سکه (و کاهش انتظارات تورمی)، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز نزولی می شود.
بررسی روند بازار خودرو در ماه گذشته (پس از اعلام نتایج انتخابات) روند نسبتا نزولی قیمت ها را نشان می دهد. در واقع در این مدت اتفاق غالب در بازار خودرو کاهش قیمت بود. اما این اقدام مطلق نبود و برخی خودروها با نوسانات جزئی مواجه شدند.
صرف نظر از تأثیر رویدادهای سیاسی اخیر بر انتظارات تورمی و بازارهای محلی از جمله خودرو، بازار خودرو در حال حاضر روزهای آرامی را تجربه می کند. آرامشی که پس از انتخاب پزشکان به عنوان نخست وزیر دولت چهاردهم به وجود آمد. البته در این مدت اتفاق مهم دیگری نیز رخ داد و آن اعلام کنترل ها بر واردات خودروهای فرسوده بود که تاثیر غیرقابل انکاری در بازار داشت.
دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود از کنترل واردات خودروهای فرسوده خبر داد و واردات این خودروها را برای همه ایرانیان آزاد اعلام کرد. با توجه به این تصور عمومی که با ورود خودروهای فرسوده خارجی قیمت آنها در بازار کاهش می یابد، صرف اعلام آزادسازی واردات این خودروها نیز بر روی منحنی قیمت ها اثر کاهشی داشت، در حالی که در واردات خودروهای فرسوده تردیدهای زیادی وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند در صورت تخصیص ارز و رفع چالش هایی مانند خدمات پس از فروش، امکان واردات خودروهای فرسوده و کمک به ساماندهی بازار وجود دارد. اما با یک لیست ابهام آن برطرف شد. به هر حال بازار خودرو در حال حاضر با آرامش نسبی روبهرو بوده و حتی طی یک ماه گذشته روند نزولی داشته است. اما هیچ تضمینی برای ادامه این روند وجود ندارد.
مسائل مختلف می تواند بازار خودرو را از ثبات نسبی فعلی خود در آینده دور کند و حتی منجر به رشد قیمت شود.
مشکل دیگر تضعیف امکان اجرای واردات تجاری است. آیا باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم به سرعت واردات خودروهای فرسوده را اجرایی می کند؟ اجرای این قانون کمک زیادی به کاهش قیمت ها در بازار خودرو می کند.
در کنار خودروهای فرسوده، واردات خودروهای نو نیز از جمله عوامل موثر بر آینده بازار خودرو است. اگرچه روند ورود به کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، اما همچنان کند است و تاثیر چندانی (در بازار) ندارد. رشد واردات می تواند به کنترل و حتی کاهش قیمت خودرو در بازار به ویژه در بخش مونتاژ کمک کند.
علاوه بر این، افزایش رسمی قیمت خودرو (قیمت کارخانه) نیز می تواند باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شود. در نهایت، موضوع عرضه نیز بر قیمت آتی بازار خودروها تأثیر دارد. این نیز در شرایطی است که تولید در حال حاضر روند نزولی دارد. با افزایش تولید، عرضه افزایش مییابد و این امر به تعادل قیمتها در بازار خودرو کمک میکند، از سوی دیگر، کاهش معاملات باعث کاهش عرضه و افزایش منحنی قیمتها میشود.
خودروسازان در چهار ماهه امسال روند نزولی تولید داشتند و در صورت عدم رفع چالش هایی مانند کمبود نقدینگی و ارز، روند فعلی ادامه خواهد داشت و این امر منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار می شود.
افزایش 40 میلیون تومانی قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افزایش قیمت از 1 به 22 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که پژو 207 پانوراما اتوماتیک ارتقا یافته (1403) با 22 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 40 میلیون تومان، سورین پلاس با صفحه نمایش بدون فریم (1403) 15 میلیون تومان افزایش 725 میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 LX ( 1403) با 987 میلیون تومان افزایش، سورین پلاس کامل (85 دستگاه) (1403) با 14 میلیون تومان افزایش به 740 میلیون تومان، تارا اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) با افزایش 12 میلیون تومانی به 922 میلیون تومان رسید. تومان و شاهین اتوماتیک (1403) به 812 میلیون تومان معادل 11 میلیون تومان افزایش یافت.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 40 میلیون تومان بودیم. قیمت فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 40 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 40 میلیون تومان، هایما اس 7 پلاس (1403) با قیمت 35 میلیون تومان به قیمت یک میلیارد و 655 میلیون تومان و فونیکس اف ایکس پریمیوم به فروش رسید. (1403) 30 میلیون و 280 میلیون تومان به 2.1 میلیارد تومان رسید، KMC .
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت ها بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) با 50 میلیون تومان کاهش 5 میلیارد و 200 میلیون تومان، تویوتا پریوس تیپ C با 50 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 950 میلیون تومان و سوزوکی سیاز (2023) ) 50 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد تومانی نیسان ایکس تریل 50 میلیون تومان کاهش 5.1 میلیارد و 850 میلیون تومانی است.
در مقابل در بین خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییرات قابل توجهی در قیمت ها نبودیم و این دسته از خودروها با ثبات قیمت به کار خود پایان دادند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250154/%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF