بر اساس محاسبات، طی دو سال تنها 12 خودرو وارد کشور شده است. این در حالی است که تولید روزانه خودرو بالغ بر سه هزار دستگاه است. هشتم اسفند سال 1400 بود که رئیس جمهور دستور آزادسازی واردات خودرو را در قالب بخشنامه 8 بنده خود درباره خودرو صادر کرد. این هشت مصوبه شامل موضوعات مختلفی در حوزه خودرو از تولید تا خصوصی سازی بود. اما شاید بیشترین موردی که افکار عمومی را به خود جلب کرد، موضوع واردات خودرو بود. در این بند از فرمان مشتمل بر هشت ماده، رئیس جمهور به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شبهه انحصار دستور داده است.
قیمت خودرو نیز باید تعدیل شود، کسری تولید جبران شود و موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو حداکثر ظرف سه ماه برطرف شود. صدور دستور آزادسازی واردات خودرو با توجه به اینکه واردات خودرو از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ ممنوع شده است، برای مشتریان خودرو بسیار مهم و جذاب بود. ممنوعیت واردات خودرو همراه با کاهش شدید عرضه نمونه های خارجی در بازار ایران، به افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی منجر شده است. البته رشد انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز نیز نقش عمده ای در افزایش قیمت ها در بازار خودروهای خارجی کشور داشت. اما ممنوعیت واردات نیز در این ماجرا نقش غیرقابل انکاری داشت. به دلیل برهم خوردن تعادل نسبی عرضه و تقاضا در بازار.
شهروندان ابراز امیدواری کردند با آزادی واردات خودرو پس از حدود چهار سال، با تقویت عرضه، قیمت ها در بازار وارداتی نیز کاهش یابد. حتی برخی از کارشناسان و فعالان حوزه واردات خودرو معتقدند در صورت واردات معقول و ارزان قیمت برای مصرف کنندگان، احتمال کاهش 50 درصدی قیمت خودروهای خارجی در کشور وجود دارد. پس از صدور دستور آزادسازی واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که اقدامات لازم را برای از سرگیری واردات خودرو پس از چهار سال ممنوعیت انجام خواهد داد.
همچنین پس از گذشت نزدیک به سه ماه، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، ممنوعیت واردات خودرو را تا آزادسازی رسمی ورود خودرو به کشور تمدید نکرده است. اما با گذشت نزدیک به 6 ماه از صدور مصوبه ریاست جمهوری مبنی بر آزادسازی واردات خودرو و سه ماه پس از مصوبه شورا، وزارت امنیت نسبت به تدوین و ابلاغ آیین نامه مربوطه اقدام کرد.
در ابتدای شهریور سال گذشته بالاخره کنترل واردات خودرو اعلام شد. لیستی که به دلیل وجود محدودیت ها و محدودیت های فراوان در آینده واردات خودرو، بسیاری از شهروندان و فعالان عرصه واردات را ناامید کرد. از سوی دیگر، در زمان رضا فاطمی امین، وزارت امنیت قول داد که تا پایان سال 1401 هجری شمسی نزدیک به 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود و تا پایان بهار 1402 هجری شمسی، 100 هزار دستگاه خودرو دیگر وارد کشور شود. وارد کشور می شود. وارد کشور شد. وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو در مدت 10 ماه از تاریخ ابلاغ آیین نامه ابتدای شهریور 1401 هجری قمری تا پایان خرداد 1402 هجری قمری در حالی که رکورد سالانه ورود خودرو به کشور کمی بیش از 100 هزار دستگاه بوده است. و در آن زمان توافق ثبت شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی مانند واردات و ثبت نام خودرو نیز نسبت به انتقال سایر اسناد و مدارک مربوط به کد ملی به شخص ثالث هشدار داد و اعلام کرد: این یک تخلف است وزارت امنیت در اطلاعیه خود اعلام کرد: با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خرید و فروش کد ملی (اسناد ثبتی) به اشخاص حقیقی در موضوعاتی مانند واردات و ثبت نام خودرو، ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانونی. از این قبیل اقدامات به اطلاع عموم می رساند که هرگونه انتقال (فروش) قوانین کشور و سایر اسناد مربوطه تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث برای مواردی مانند ثبت نام خودرو تخلف بوده و در صورت اطلاع به این وزارتخانه موجب حذف اولویت
قیمت کالاهای لوکس خارجی از 100 به 300 میلیون تومان افزایش یافت
خودروهای داخلی روز گذشته با افت قیمتی بین 1 تا 11 میلیون تومان مواجه شدند. که تخصیص پارس سال ELX (1402) 11 میلیون تومان کاهش 715 میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 LX (1402) 10 میلیون تومان با کاهش یک میلیارد و 160 میلیون تومان، تارا 6 دنده (ESP) (1402) 9 میلیون تومان کاهش 793 میلیون تومانی، دانا پلاس بدون لبه (1402) با 8 میلیون تومان کاهش 780 میلیون تومان و پارس (1402) با کاهش 7 میلیون تومان قیمت گذاری شد. 654 میلیون تومان.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 60 میلیون تومان بودیم. قیمت گوشی فینیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 60 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 925 میلیون تومان و قیمت گوشی فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1402) با 30 میلیون تومان افزایش به 3 میلیارد و 90 رسید. میلیون تومان جک اس 5 نیوفیس.(1402) با 10 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 665 میلیون تومان و ام وی ام X22 پرو دنده ای (1402) با 2 میلیون تومان افزایش به 904 میلیون تومان رسید.
همچنین شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی پریمیوم بودیم. جایی که تویوتا RAV4 فول دیفرانسیل 50 میلیون تومان افزایش 7 میلیارد و 500 میلیون تومان، هیوندای النترا (2023) 50 میلیون تومان افزایش 3 میلیارد و 150 میلیون تومان، کیا سلتوس (2023) 50 شد. میلیون تومان افزایش 4 میلیارد و 450 میلیون تومان خرید و فروش شد و رنو تالیسمان 50 میلیون تومان افزایش 4 میلیارد و 950 میلیون تومان.
در بین خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد افزایش قیمت از 100 تا 300 میلیون تومان بودیم. جایی که BMW 730Li کامل با 300 میلیون تومان افزایش 22 میلیارد و 300 میلیون تومان، BMW 530i با 200 میلیون تومان افزایش 13 میلیارد و 800 میلیون تومان، ولوو XC90 200 میلیون تومان، افزایش 20 میلیارد و 700 میلیون تومانی و بی ام و افزایش قیمت 13 میلیارد تومانی
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248376/%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%DB%B1%DB%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA