از جمله مهمترین درخواست های ارائه شده توسط کارشناسان اقتصادی از دولت چهاردهم، واگذاری باقیمانده سهام به دولت در شرکت های خودروسازی و واگذاری بلوک مدیریتی شرکت های خودروسازی به افراد واجد شرایط است.
مرتضی عوفه، عضو هیئت علمی و کارشناس اقتصادی دانشگاه اهواز، واگذاری سهام دولتی در شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی را یک ضرورت دانست و به «دنیای خودرو» گفت: طی سال های گذشته دولت های مختلف بارها خواستار اصلاحات شده اند. از روش های مدیریتی خود در خصوص صنعت خودرو و قول هایی که داده اند، بحث واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی را مطرح کرده اند صنعت خودرو، در دستان توانمند بخش خصوصی، بسیاری از حواشی و چالش های ایجاد شده توسط صنعت خودرو در مدیریت دولتی را از بین می برد، اما این صنعت هنوز در مسیر خود قرار دارد و مدیریت دولتی باعث تشکیل شرکت ها می شود در هم تنیده شده اند، که خصوصی سازی صنعت خودرو را بسیار دشوار می کند."
وی افزود: تحویل سهام شرکت های خودروسازی و سایت های تولید آنها در شهرستان ها که مشخص نیست چرا این تعداد سایت ایجاد شده است، قطعاً مطلوب است و می تواند اولین گام دولت چهاردهم برای حرکت به سمت خصوصی سازی باشد. از صنعت خودرو."
در خصوص واگذاری سهام تادل به شرکت های خودروسازی و حرکت گام به گام در این مسیر تا تحقق خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو در کشور چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
خودروسازان بزرگ دارای شرکت های موازی زیان ده و همچنین سایت های تولیدی متعددی در سراسر کشور هستند که برخی از آنها باید به نفع سهامداران واگذار شود. به عنوان مثال ایران خودرو بیش از 40 شرکت زیرمجموعه دارد که باری بر دوش این خودروساز است و به گفته مدیرعامل ایران خودرو: «بدنه محصول در شرکت مادر تولید و رنگ آمیزی شده و به سایتی در فاصله 600 کیلومتری ارسال می شود. از این گروه قطعات را طوری مونتاژ کنند که به یک خودروی اقتصادی تبدیل نشود. اما در عین حال واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به نهادهای دولتی به نام خصوصی سازی، تکرار کار بیهوده ای است که دولت باید عاقلانه از تکرار آن جلوگیری کند. اگرچه اصل قضیه به طور بالقوه خوب است، اما در عمل باید مراقب بود که پایان این مسیر به چالش های دیگری منجر نشود. مانند حصول اطمینان از واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به گونه ای که به دست نهادهای نیمه دولتی نیفتد و نهادهای وابسته به دولت و نهادهای بزرگ به سهامدار اصلی شرکت های خودروسازی تبدیل نشوند.
رئیس جمهور جدید در مراسم تحلیف خود تاکید کرد که همکاری همه گروه ها و جریان های فکری برای اداره امور کشور ضروری است. با توجه به اینکه صنعت خودرو در دهه های گذشته همواره متاثر از سیاست در کشور بوده است، به نظر شما چه اقدامات حمایتی می تواند برای افزایش بهره وری شرکت های بزرگ خودروسازی موثر باشد؟
همانطور که وعده های انتخاباتی دولت نشان می دهد، تیم برنامه ریزی در این دولت بر اساس برنامه تولید در تلاش است تا موانعی را که در چند سال گذشته بر سر راه تولید قرار گرفته است، برطرف کند. با توجه به اینکه بخش خصوصی کشور دارای منابع مالی و توانمندی محدودی است، بعید است که این ماجرا بدون حمایت دولت و تغییر سیاست خارجی به پایان برسد، در این بین بخش خصوصی واقعی به نفع خرید سهام خودروسازان و ایجاد آن حرکت کرده است رقابت در این بخش انجام شود. مهمترین موضوعی که در حال حاضر مطرح می شود، پایان رقابت میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، زیرا یکی از نامزدها با اکثریت آرا انتخاب شده است و سایر نامزدها باید از این پس به جای رقابت، به میدان رقابت بروند. رقابت. بر اساس منویات مقام معظم رهبری کار و حمایت کنید و از موانع سر راه دولت پرهیز کنید.
برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خصوصی سازی باعث می شود شرکت بزرگ خصوصی راه، سرنوشت شرکت هایی مانند هپکو و نیشکر هفت تپه را تکرار کند. به نظر شما راهکار عملی که می تواند خصوصی سازی صنعت خودرو را تضمین کند چیست؟
متاسفانه با نزدیک شدن موضوع خصوصی سازی صنعت خودرو به مرحله اجرا، دست های پنهانی در پشت صحنه حرکت می کنند تا بخش خصوصی واقعی را به حاشیه برانند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، در صورت عدم شفافیت و واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به نیمه دولتی، تغییر محسوسی به نفع توسعه صنعت و ارتقای صنعت خودرو در کشور ایجاد نخواهد شد. آنچه در این زمینه حائز اهمیت است این است که باید به این نکته اشاره کرد که این نوع بازی با متغیرهای صرفا اقتصادی فایده ای ندارد، مگر اینکه شفافیت وجود داشته باشد و دولت اراده لازم را برای معرفی بخش خصوصی واقعی و تعیین تکلیف کسب و کار داشته باشد. اقتصاد و بخش خصوصی اگر تجارت در دست آنها نباشد، هیچ اتفاقی نمی افتد.
همانطور که اشاره کردم؛ یکی از مهم ترین دغدغه ها در واگذاری سهام دولتی در شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی، باز بودن دستگاه های نیمه دولتی برای صنعت خودرو و تشدید بحران ها در این شرکت ها است. چه معیارهایی را برای تعیین یک فرد واجد شرایط موثر می دانید؟
کاندیدای اصلی انتخاب شخص حقیقی یا حقوقی که مایل به سرمایه گذاری در صنعت خودرو است، دستورالعمل های کنترلی مشخص بر عملکرد این شرکت ها است که باید تهیه و اصلاح شود تا پس از خصوصی سازی، شاهد سقوط این شرکت ها نباشیم. فروش دارایی های واقعی و اخراج نیروی کار از این کارخانه ها. به نظر من، واگذاری سهام شرکت های خودروسازی و واگذاری مدیریت خودرو زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که از تجربه کشورهای صنعتی موفق استفاده کنیم و در غیر این صورت، سهام و مدیریت بین این یا آن مدیر دولتی واگذار شود. که آنچه به آنها واگذار شده به نتیجه خاصی منجر نمی شود و لزوماً راه حل نیست.
با توجه به اینکه آغاز دولت چهاردهم با وعده واردات خودرو و از سرگیری روابط با سایر خودروسازان جهانی همراه بود، برای کسب رضایت حداکثری چه راهکاری را به کارشناسان دولتی و فعالان صنعت و بازار خودرو پیشنهاد می کنید؟ برای شهروندان این منطقه؟
در اینجا باید به یک موضوع مهم توجه کرد و آن اینکه عده ای از منتقدان می خواهند به جای اصلاح این شرکت ها، این صنعت را که سال ها صرف آن شده، کاملاً کنار بگذارند. صنعت خودرو در چند دهه گذشته شاهد چالش های زیادی بوده و بحران های بزرگی را پشت سر گذاشته است. با این حال انتقاداتی نسبت به عملکرد نهایی فعالان این صنعت از نظر کمیت تولید و کیفیت محصولاتشان وجود دارد. اما اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که صنعت خودرو در مقابله با تحریم های تخصصی و تطبیق با سیاست خارجی عملکرد خوبی داشته است. توسعه صنعت خودرو و عبور از چالش ها و زیان هایی که این صنعت برای اقتصاد و مردم ایران ایجاد کرده در گرو بازی نکردن با متغیرهای اقتصادی و واقع بین بودن نسبت به این موضوع است. زیرا تا زمانی که مدیران ذیصلاح و توانمند بخش خصوصی وارد کارزار نشوند، مطمئناً شاهد بهبود وضعیت صنعت خودرو نخواهیم بود.