پس از جنگ جهانی اول، مردم بهصورت گسترده از خودرو استفاده کردند. نخستین بیمه اتومبیل در سال ۱۸۹۸ صادر شد. این تاریخ، پنج سال بعد از ساخت نخستین خودرو گازوئیلی در آمریکاست.
در کنار رشد تقاضا برای خرید خودرو و افزایش تصادفات جادهای، مقررات دولتی نیز در کشورهای مختلف که خرید بیمه خودرو را اجباری میکند، بهطور قابل توجهی بهرشد بازار بیمه خودرو کمک کرده است. یکی دیگر از عوامل رشد بازار بیمه خودرو، استفاده از فناوریهای نوین و پلتفرمهای آنلاین فروش بیمهنامه است که بهسرعت در دنیا درحال گسترش است.
تاثیر نرخ تصادفها بر بازار بیمهنامه
تاریخچه بیمهنامه خودرو در جهان
همچنین قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری و زمینی در قبال شخصثالث، در ۲۹ دیماه سال ۱۳۴۷ درکشورمان بهتصویب رسید. این بیمه بهبیمه شخصثالث معروف است. بیمه ثالث، بیمهگزار را در برابر خسارتهای واردشده بهاشخاص ثالث بیمه میکند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245398/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
بهطور کلی میتوان گفت افزایش تعداد تصادفات، اجرای مقررات سختگیرانه دولتی برای خرید بیمه خودرو و افزایش فروش خودرو در سطح جهان بهدلیل افزایش درآمد سرانه مصرفکنندگان از عوامل اصلی رشد بازار جهانی بیمه خودرو است.
علاوهبر این، تعداد تصادفات جادهای در جهان افزایش یافته و این عامل نیز بهرشد بازار بیمه خودرو کمک کرده است. در اغلب کشورهای جهان بیمه خودرو هزینههای مربوط بهجراحات، مرگ یا خسارت مالی و جانی بهراننده آسیبدیده یا شخصثالت را ارائه میکند و حتی در برخی کشورهای جهان پرداخت خسارت مشمول اموالی بوده که در پیادهروها و پارکهاست و شامل نردههای خیابانی هم میشود.
علاوهبر این، انتظار میرود پیادهسازی فناوریهای نوین و افزایش تقاضا برای صدور بیمه شخصثالث در اقتصادهای نوظهور منجر بهگسترش بازار بیمه خودرو در سالهای آینده شود.
تجار ونیز و فلورانس در تسریع پیادهسازی چنین طرحهایی نقش موثر داشتند. در سال ۱۵۵۲ و در شهر فلورانس، کانون بیمهگران شکل گرفت. در این مجموعه وکلا و حقوقدانان آشنا بهحوزه بیمه، شرایط کلی بیمهنامهها و شیوهنامه فعالیت نمایندگیها و واسطهها را تعیین کردند. چنین تلاشهایی بهشکلگیری بیمه اموال از جمله بیمه خودرو کمک کردند.
یعنی اگر بار کالایی برای نجات کشتی یا سایر کالاها بهدریا ریخته میشد، خسارت آن توسط بازرگانان دیگر پرداخت میشد. قومهای دیگر نظیر بابلیها و یونانیها نیز بهایدههای حمایتی بیمهمانند رغبت نشان دادند. در قرن یازدهم سرمایهگذاران دانمارکی، انجمنی برای پوششهای بهتر و مطلوبتر زیانهای مالی تشکیل دادند.
نقش دولتها در اقتصاد بیمه
درواقع در اغلب کشورهای جهان تحتتاثیر فرآیند صنعتی شدن و افزایش قدرت خرید مردم حجم تقاضا برای خرید خودرو افزایش یافته و نیاز برای محافظت از خودروها در برابر تصادفات و سرقت منجر بهرشد صدور بیمهنامههای خودرو شده است.
شرکت بیمه لویدز از اوایل قرن هجدهم فعالیت رسمی خود را در لندن آغاز کرد. در آن زمان، حمل و نقل در مسیرهای طولانی، اغلب بهصورت دریایی انجام میشد. جالب است بدانید که شرکت بیمه لویدز هنوز هم فعالیتش را در زمینه بیمه دریایی ادامه میدهد.
این شیوه، زیربنای تامین خسارت بازرگانان تلقی میشود. در زمان فرعونیان مصر، صندوقهایی برای پرداخت هزینه کفن و دفن وجود داشت. در سالهای ۷۰۰ الی ۹۱۶ قبل از میلاد مسیح، زیان همگانی بهعنوان یک رسم تجارت شناخته شده بود.
یکی از هزینههای اصلی مالکیت خودرو که هیچ ربطی هم بهنوع پیشرانه و سوخت مصرفی آن ندارد بیمه است که از دیرباز بهعنوان یکی از الزامات در اختیار داشتن خودرو برای افراد شناخته شده است. بازار بیمه شخصثالت بهدلایل مختلف از جمله رشد تقاضا برای خرید خودرو، افزایش قدرت خرید طبقه متوسط، رشد تکنولوژی، افزایش تصادفات جادهای و مقررات اجباری دولتها بهسرعت در دنیا در حال گسترش است.
آمارها نشان میدهد تحتتاثیر عوامل مختلف، صدور بیمهنامههای خودرو در جهان رو بهگسترش بوده و این بازار روزبهروز در حال افزایش است؛ بهطوری که طبق آخرین برآوردها انتظار میرود ارزش بیمهنامههای صادرشده در جهان تا سال ۲۰۲۶ بهطور میانگین سالانه ۷ درصد افزایش یابد و به ۱.۲ تریلیوندلار برسد. طبق آخرین آمارها در سال۲۰۲۰ ارزش کل بازار بیمه خودرو، رقمی بالغ بر ۷۰۴ میلیارد و۸۰۰ میلیوندلار بوده است.
مطالعات جهانی نشان میدهد علت رشد صدور بیمهنامههای جدید برای خودروها از یک طرف افزایش تقاضا برای خرید وسایل نقلیه شخصی و از طرف دیگر افزایش حجم تصادفات است.
طبق آخرین آمارها ارزش بازار جهانی بیمه خودرو در سال۲۰۲۰ بالغ بر ۷۰۴ میلیارددلار بوده که پیشبینی میشود این رقم در سال ۲۰۲۶ به ۱.۲ تریلیوندلار برسد. بازار بیمه خودرو در مناطق مختلف جهان قوانین و شرایط مختلفی دارد؛ بهاین معنا که ضریب پوشش بیمه و ارقام آن متفاوت است.
نخستین سرنخهای پیدایش بیمه در جهان، بهدوره قبل از میلاد مسیح در فینیقیه برمیگردد. تاجران این قسمت از جهان در حوزه خرید و فروش گندم فعال بودند. آنها در داد و ستدهای سنگین مالی خود، مطمئنا در صورت زیان، حجم بالایی از دارایی خود را از دست میدادند. بنابراین ابتکاری بهخرج دادند: هر بازرگان متعهد بود که قبل از شروع سفر دریایی، سهم اندکی از محموله را در اسکله بگذارد. با این عمل، مقدار زیادی اندوخته گندم جمعآوری میشد. این اندوخته، جبران خسارت گندم بازرگان خسارتدیده بود. کسی که بار محصول او در جریان سفر دریایی از بین میرفت.
با این حال بررسیها نشان میدهد بیمه خودرو در جهان طبق یک قاعده مشخص دنبال میشود؛ بهاین معنا که بیمهنامه خودرو، بیمهگزار را در برابر خسارتهای مالی و جانی درصورت تصادف یا سرقت محافظت میکند.