کوچکترین عضو خانواده CBR ،CBR۱۲۵ است. اگرچه منظور از کوچکترین ابعاد بدنه نیست؛ بلکه منظور حجم موتور پایین این اسپرتبایک است.
دوک ۱۲۵ با اِلِمان معروف طراحیاش یعنی دیده شدن سازه شاسی بهرنگ نارنجی و فلاپهای بدنه ظاهری اسپرت و جوانپسند، بهشهرت رسیده است.
این پیشرانه ۱۲۴.۷ سیسی حجم دارد که با سیستم جرقهزنی هوشمند و پاشش سوخت انژکتوری، توانایی تولید حداکثر ۱۳.۱ اسببخار قدرت را در ۱۰ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و توانایی تولید ۱۰.۴۱ نیوتونمتر گشتاور را در ۸ هزار آرپیام (دور در دقیقه) دارد. البته نسبت تراکم ۱۱ بهیک و کورس پیستون ۴۷.۲ میلیمتر در قطر پیستون ۵۸ میلیمتر، در ایجاد این قدرت و گشتاور تاثیرگذار است. همچنین گیربکس ۶ سرعته با ضرایب دنده کوتاه، قدرت را بهوسیله زنجیر بهچرخ عقب منتقل میکند.
در محور عقب نیز لینکتایپ و مونوشوک بهچشم میخورد. در محور جلو تایر ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی و در محور عقب تایر ۷۰/۱۴۰ با رینگ ۱۷ اینچی، سواری باکیفیتی را بهراکب ارائه میدهد. کمپانی یاماها YZF-R۱۲۵ را با قیمت ۸ هزار و ۱۲۵ دلار بهبازار عرضه کرده است.
نینجا پرچمدار کاوازاکی است که نامی آشنا برای اسپرتدوستان است. نینجا ۱۲۵ بهلحاظ طراحی، اسپرت و عضلانی است و بیشتر شبیه یک موتورسیکلت اسپرت ۲۵۰ سیسی است. فلاپهای تیز عقب، باک حجیم و زاویه خاص اگزوز، کاراکتر اسپرتی بهاین موتورسیکلت میدهند. چراغی مشابه کلاهک حرف Y در جلو بهچشم میخورد که با انحنای خاص روی دماغه، حالت اسپرتی ایجاد میکنند.
این قدرت و گشتاور بهوسیله زنجیر و بهکمک یک گیربکس ۶ سرعته دندهثابت با ضرایب کوتاه، بهچرخ عقب منتقل میشود. این موتورسیکلت از نظر ایمنی دارای سیستم ترمز خنکشونده سوراخدار بهقطر ۲۹۰ میلیمتر در محور جلو با کالیپر دو پیستونه و سیستم ترمز خنکشونده سوراخدار بهقطر ۲۰۰ میلیمتر با کالیپر دو پیستونه در محور عقب است.
یک گیربکس ۶ سرعته با ضرایب و فواصل کوتاه و بهکمک زنجیر، قدرت و گشتاور تولیدی را بهچرخ عقب منتقل میکند. سازه بدنه آلومینیومی مجموع وزن این موتورسیکلت را به ۱۳۷ کیلوگرم (با احتساب باک پر) میرساند که این بهمعنای نسبت قدرت به وزن ۰.۱۰ اسببخار بر کیلوگرم است که برای این نیکدبایک عدد خوبی است.
همچنین نسبت ۵۲ میلیمتری کورس پیستون و ۵۸.۶ میلیمتری قطر پیستون، در افزایش توان این پیشرانه تاثیرگذار است. یک گیربکس ۶ سرعته با مکانیزم کلاچهای چند صفحهای و با ضرایب دنده کوتاه، بهوسیله زنجیر، قدرت و گشتاور تولیدی را بهچرخ عقب میرساند. دو کمکفنر هیدرولیکی قابل تنظیم در جلو وجود دارد.
سوزوکی GSX-R۱۲۵ را باید اوج شاهکار مهندسی در صنعت موتورسیکلت دانست. این موتورسیکلت از سال ۲۰۱۷ تا بهامروز، پنج سال پیدرپی بهعنوان بهترین اسپرتبایک ۱۲۵ جهان معرفی شده است. طراحی بدنه GSX-R۱۲۵ همانند برادر بزرگتر و قدرتمندش یعنی GSX-R۱۰۰۰R است؛ با این تفاوت که فلاپهای طراحیشده برای این اسپرتبایک، استایلی بهاصطلاح استخوانی برای آن فراهم کرده است.
محور عقب نیز از تکدیسک خنکشونده سوراخدار بهقطر۲۲۰ میلیمتر با کالیپر تکپیستونه بهره میبرد. این مجموعه، ایمنی بالایی را برای راکب این اسپرتبایک فراهم میکند. سواری باکیفیت، شتاب رضایتبخش و هندلینگ خوب دلایل انتخاب CBR۱۲۵ هستند. این اسپرتبایک در نسخه ۲۰۲۱ با کیت رپسول در بازار هند ۶ هزار و ۱۷۴ دلار قیمت دارد. ناگفته نماند مدل ساخت موتورسیکلت مدنظر ما در این مطلب، مربوط بهسال ۲۰۲۱ است. نسخه ۲۰۲۳ این موتورسیکلت احتمالا کاندیدای سال ۲۰۲۴ خواهد بود.
نینجا ۱۲۵ با موتور تکسیلندر ۱۲۵ سیسی چهارسوپاپ با دو میلسوپاپرو و با پاشش سوخت انژکتوری و مدیریت هوشمند جرقهزنی، حداکثر میتواند ۱۵ اسببخار قدرت را در ۱۰ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۱.۷ نیوتونمتر گشتاور را در ۷ هزار و ۷۰۰ آرپیام تولید کند.
هوندا CBR۱۲۵
موتورسیکلتهای ۱۲۵ سیسی بهعنوان گزینههای اقتصادی در بازار جهانی شناخته میشوند. اگرچه این موتورسیکلتها یکی از اقتصادیترینها بهشمار میروند، اما بهنوعی از محبوبترین و کاربردیترین کلاسهای دوچرخ نیز محسوب میشوند. هرساله نشریات معتبری در زمینه موتورسیکلت، بهترینهای هر کلاس را معرفی میکنند. سال ۲۰۲۲ بود که فهرست بلندبالایی از بهترین ۱۲۵های جهان توسط مجله سایکلنیوز منتشر شد. در ادامه این مطلب ۵ گزینهای را که منتخب روزنامه «دنیایخودرو» در این فهرست هستند بهشما معرفی میکنیم تا بدانیم این دوچرخهای جذاب چه در چنته دارند.
GSX-R۱۲۵ از ارتفاع صندلی ۷۸۵ میلیمتری برخوردار است که این ارتفاع با توجه بهفرمت بدنه، در کلاس خود بهترین است. سازه بدنه GSX-R۱۲۵ تمامآلومینیومی بوده و در محور جلو از جنس کامپوزیت است. مجموع وزن این موتورسیکلت به ۱۳۴ کیلوگرم (بدون سرنشین و با احتساب باک پر از سوخت) میرسد.
استایل بدنه از فلاپهای تخت و یک نشیمنگاه بزرگ تشکیل شده است که هیجان یک اسپرتبایک را بهبیننده القا میکند. پوزه این موتورسیکلت با چراغی مشابه V و زاویه متمایل رو بهجلوی آن، اسپرت و جذاب است. زاویه پوزه و شیشه روی آن طوری طراحی شده تا بدنهای آیرودینامیک برای این اسپرتبایک بهارمغان آورد.
سوزوکی GSX-R۱۲۵
کیتیام دوک ۱۲۵
همچنین در این مدل از دو دامپر قابل تنظیم هیدرولیکی در جلو و دامپر هیدروپنوماتیکی با ساختار مونوشوک در عقب استفاده شده است. وجود تایر ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی در جلو و استفاده از تایر ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۷ اینچی در عقب، سواری باکیفیتی را در اختیار راکب و سرنشین قرار میدهد. سیستم ترمز دیسکی در محور جلو تکدیسک خنکشونده سوراخدار بهقطر ۲۷۶ میلیمتر با کالیپر دو پیستونه است.
کیتیام یکی از بهترین تولیدکنندگان موتورسیکلتهای پرفورمنسی سبکوزن شهری است. دوک نیکدبایک (روباز) محبوب این کمپانی اتریشی است که اقتصادیترین نسخه آن دوک ۱۲۵ است. دوک ۱۲۵ استایلی مشابه دوک۲۵۰ دارد؛ با این تفاوت که استایل این مدل از فلاپهای عضلانی بهره نمیگیرد.
سیستم ترمز خنکشونده دیسکی سوراخدار در محور جلو ۲۹۰ میلیمتر با کالیپر دوپیستونه و در محور عقب ۱۸۷ میلیمتر با کالیپر تکپیستونه است. سیستم تعلیق در محور جلو از دامپرهای قابل تنظیم هیدرولیکی تلسکوپی و در محور عقب از ساختار مونوشوک با دامپر هیدروپنوماتیکی تشکیل شده است. این مجموعه سواری باکیفیت و نرمی را در اختیار راکب و سرنشین قرار میدهند. در محور جلو، سایز تایر ۸۰/۹۰ بههمراه رینگ ۱۷ اینچی و در محور عقب ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۷ اینچی است.
GSX-R۱۲۵ یکی از اسپرتبایکهای کمحجم و پرفورمنسی است که قدرت و شتاب و راحتی راکب از دلایل برتری این اسپرتبایک کمحجم است. GSX-R۱۲۵ در نسخه ۲۰۲۰، ۵ هزار و ۱۹۰ دلار ارزش دارد.
پوزه این اسپرتبایک با چراغهای جمعوجور و ورودی هوای میان آن، کاملا چهره تهاجمی و خشن دارد. البته این طراحی در نسخههای ۲۰۲۳ تبدیل بهدو چراغ LED بهشکل حرف L روی پوزه شده است. در بخش میانی نیز یک چراغ هالوژنی بهشکل ذوزنقهای قرار دارد که چهره خشنتری را بهنمایش میگذارد. در نمای عقب، چراغ لوزی شکل با فلاپهای برجسته عقب، ظاهری کاملا اسپرت دارند.
این موتورسیکلت با سیستم ترمز ABS دوکاناله میتواند بالاترین ایمنی را بهراکب و سرنشین خود هدیه کند. سیستم تعلیق هیدرولیکی قابل تنظیم در جلو و گاز چارجرشوک قابل تنظیم در عقب، تعبیه شده است.
این پیشرانه حداکثر میتواند ۱۵ اسببخار قدرت را در ۱۰ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و ۱۱.۵ نیوتونمتر گشتاور را در ۸ هزار آرپیام (دور در دقیقه) تولید کند. البته این قدرت و گشتاور تولیدی بهواسطه ایجاد تغییراتی در موتور بهدست آمده است. منظور از این تغییرات نسبت تراکم ۱۱ بهیک و قطر پیستون ۶۲ میلیمتر در کورس پیستون ۴۱.۲ میلیمتر است. گیربکس ۶ سرعته دندهثابت با فواصل کوتاه و با استفاده از مکانیزم جدید هیدرومکانیکی قدرت تولیدشده را در کسری از ثانیه بهکمک زنجیر، بهچرخ عقب میرساند.
پوزه این موتورسیکلت با چراغی لوزیشکل، LED بهشکل حرف U و باک حجیم، ظاهری تهاجمی دارد. قرار است بهزودی نسل جدید این اسپرتبایک معرفی شود و احتمالا شاهد طراحی جدیدی در ظاهر و بهویژه طراحی چراغهای این موتورسیکلت اسپرت خواهیم بود. زاویه قرارگیری راکب نسبت بهفرمان ۲۵.۴ درجه است که سبب شده این موتورسیکلت بهترین نیکدبایک ۱۲۵ در کلاس خود باشد. پیشرانه دوک ۱۲۵ را یک موتور تکسیلندر ۱۲۴.۷ سیسی مزین بهچهار سوپاپ در سرسیلندر و تکمیلسوپاپ OHC بالانسر شکل داده است.
این سیستم تعلیق با تایر ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی در جلو و تایر ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۷ اینچی در عقب، سواری باکیفیتی را ارائه میدهد. کاوازاکی نینجا ۱۲۵ با قیمت ۷ هزار و ۵۷۰ دلار جزو یکی از اسپرتبایکهای اقتصادی پرفورمنسی جهان است.
اسپرتبایک دیگر این فهرست که نماینده پرقدرت ساموراییهاست، یاماها YZF-R۱۲۵ نام دارد. این اسپرتبایک با بدنه عضلانی و فلاپهای حجیم همانند اسپرتبایکهای ۶۰۰ سیسی این کمپانی است.
آنچه CBR۱۲۵ را متمایز میکند، قلب تپنده آن است. محصولات هوندا با مهندسی منحصربهفرد در طراحی و ساخت پیشرانه همراه هستند که این ویژگی آنها، زبانزد است. پیشرانه تکسیلندر با دو سوپاپ درسیلندر و یک میلسوپاپ، قلب تپنده CBR۱۲۵ را تشکیل میدهد.
اما سازه آلومینیومی بدنه وزن این موتورسیکلت را حداکثر به ۱۳۶ کیلوگرم رسانده است. یاماها YZF-R۱۲۵ پیشرانه تکسیلندر ۱۲۴.۷ سیسی را در خود جا داده است. این پیشرانه با ساختار چهار سوپاپ در سرسیلندر، تکمیلسوپاپرو SOHC و نسبت تراکم ۱۱.۲ بهیک، توانسته راندمان بالایی را بهارمغان آورد. این موتور حداکثر ۱۴.۶ اسببخار توان را در ۱۱ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و ۱۳.۷ نیوتونمتر گشتاور را در ۷ هزار و ۷۵۰ آرپیام تولید میکند.
CBR۱۲۵ بهعنوان اسپرتبایک اقتصادی هوندا شناخته میشود. این موتورسیکلت اسپرت با استایلی مشابه برادر بزرگترش یعنی CBR۲۵۰ جذاب و آیرودینامیک است.
کاوازاکی نینجا ۱۲۵
سیستم ترمز خنکشونده در جلو دیسک ۳۰۰ میلیمتری و کالپیر چهارپیستونه و در محور عقب، دیسک ۲۳۰ میلیمتری با کالیپر تکپیستونه است که این مجموعه، ایمنی راکب دوک ۱۲۵ را تامین میکند.
یک موتور تکسیلندر ۱۲۴.۴ سیسی، قوای محرکه GSX-R۱۲۵ را تشکیل میدهد. این موتور مجهز به ۴ سوپاپ در سرسیلندر، دو میلسوپاپرو DOHC و پاشش سوخت انژکتورهای دوگانه است.
نسبت تراکم ۱۱.۲ بهیک و پاشش سوخت انژکتوری در دریچهگاز حداکثر ۱۵ اسببخار قدرت را در ۱۰ هزار و ۵۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و ۱۲ نیوتونمتر گشتاور را در ۷ هزار آرپیام تولید میکند. سیستم اگزوز منحصربهفرد آکراپوییچ برای افزایش راندمان ۷ درصدی و تسهیل خروج دود از موتور پیشبینی شده است.
فلاپهای تیزی که در عقب تعبیه شده با فلاپهای حجیم جلو، کاراکتر اسپرتی بهاین اسپرتبایک میبخشند. پوزه GSX-R۱۲۵ با چراغی بهفرم V و انحنای خاص دماغه، حالت اسپرت و هیجانانگیزی بهاین اسپرتبایک ۱۲۵سیسی میدهد.
یاماها YZF-R۱۲۵
سیستم تعلیق مونوشوک در محور عقب و دامپرهای تلسکوپی در محور جلو با تایر ۷۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی در جلو و تایر ۶۰/۱۵۰ با رینگ ۱۷ اینچی در محور عقب تعبیه شده تا سواری باکیفیتی بهراکب ارائه دهد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245335/%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AF-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA