دو مانع برای ایجاد نیروگاه خصوصی برای ساخت خودرو و قطعات یدکی

عدم تعادل برق یکی از عواملی است که باعث قطع برق در کارخانه های بزرگ شده است. اگرچه دولت سعی دارد با این قطعی ها تا حدی عدم تعادل برق را جبران کند تا فشار بر مصرف کنندگان در بخش های حساس و استراتژیک کاهش یابد، اما اختلال حاصله در بخش تولید در نهایت آسیب جدی به بخش تولید و تجارت وارد می کند. در نهایت بخش دولتی و خصوصی. کل کشور واردات خواهد داشت. از طرفی انتظار می رود در فصل زمستان نیز همین نارضایتی ها را در خصوص گاز داشته باشیم و باز هم فشار اصلی بر دوش کارخانه ها باشد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس و فعال حوزه خودرو و از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با «دنیای خودرو» به برخی مشکلات ناشی از قطعی برق خارج از برنامه زمانی وزارتخانه اشاره کرد انرژی گفت: در تابستان امسال بسیاری از شهروندان و صنعتگران با عدم تعادل انرژی مواجه شدند، هرچند در این بین مراکز تجاری خصوصی (مالک ها و پاساژها) عمدتاً از این قاعده مستثنی شدند و وزارت نیرو مسیر جداگانه ای را برای عرضه در نظر گرفت. برق مورد نیاز برای سیستم های خنک کننده آنها.

وی افزود: اما انتخاب سخت این است که چه کسانی برق دریافت کنند یا دسترسی چه کسانی محدود شود، اما به جای تامین برق برای سرمای شدید برخی از املاک، می توانیم انرژی محصول را تامین کنیم تا شاهد کاهش برق نباشیم. عملکرد مؤسسات و افزایش هزینه های تولید».

کاکایی ادامه داد: مشکلات و دردهای صنعت خودرو در چهار دهه گذشته کهنه، مزمن و گیج کننده شده است و کارشناسان و مسئولان وزارت حراست در سه سال گذشته هفت بار وزیر و معاون وزیر را تغییر داده اند. با این تفاوت که برخورد خبری و وعده های تبلیغاتی که گریبانگیر صنعت خودرو و بازار شده بود، کارساز نبود. اما هیچ شرایطی برای بازجویی و توبیخ این افراد وجود ندارد. اکنون با توجه به نظرات کارشناسان جدید در این وزارتخانه می بینیم که آقای اتابک از همان منابعی که امثال فاطمی امین به آنها اعتماد کردند و در نهایت برکنار شدند اطلاعات می گیرد.

آیا واردات خودرو می تواند سهم خودروسازان داخلی را در بازار کاهش دهد؟

بخوانید:  تمدید فرصت تکمیل ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو برای مشتریان سایپا

واردات گسترده خودرو نیازمند تامین ارز است و تامین ارز نیز نیازمند گشایش در عرصه تعاملات بین المللی است. اما در شرایط کنونی که کشور شاهد تحریم است، به جز تغییر ریاست جمهوری شاهد هیچ تغییر سیاسی در کشور نبوده ایم. خوب است که می خواهیم با دنیا وارد یک رابطه متوازن شویم، اما با توجه به شرایط هفت سال گذشته، کشورهای دیگر هم می خواهند ایران را به عنوان شریک تجاری بپذیرند. بنابراین سهم بازار خودروهای وارداتی کم و محدود است و نمی توان امیدوار بود که واردات خودرو تاثیرات عظیمی بر بازار خودرو داشته باشد.

خودروسازان و قطعه سازان چینی تنها گزینه ما در صنعت و بازار خودرو شده اند، در حالی که خودروسازان جهان متوجه شده اند که حضور آنها تهدیدی برای بازارهایشان است. زیرا صنعت خودرو در چین در حال حاضر تهدیدی برای خودروسازان بزرگ اروپا، آمریکا، ژاپن و کره محسوب می‌شود و همانطور که دیدیم، آمریکا با سیستم تعرفه گمرکی محدودیت‌هایی را برای محصولات خودروی چینی اعمال کرده است. زیرا معتقدند اگر چین به این بازار نفوذ کند، صنعت خودروسازی خود را فدای این تجارت خواهند کرد.

یکی از 13 وعده دولت واردات خودروهای اقتصادی و انتقال فناوری به کشور بود. به نظر شما تا چه حد می توان این وعده ها را عملی کرد؟

در این زمینه وزارت حریم خصوصی از راهنمایی های غیرکارشناسی و عجولانه رنج برده است و به همین دلیل راه حل های غیرعملیاتی زیادی در این زمینه امتحان و آزمایش شده است. بنابراین تنها درخواستی که می توان از دولت چهاردهم داشت این است که هر مسیری را که دولت سیزدهم طی کرده فراموش کند و از کارشناسان متعهد و کاردان کمک بگیرد. در غیر این صورت صنعت و بازار خودرو در سال آینده به دلیل رکود شاهد مشکلات پیچیده تر و شرایط بدتری خواهد بود.

همانطور که اشاره کردیم، رکود در بازار خودرو و سایر بازارهای کشور موجب ثبات نرخ ارز شد. به نظر شما ثبات نرخ ارز و تداوم رکود تا چه اندازه می تواند در جبران خسارات ناشی از فروش اجباری محصولات تاثیرگذار باشد؟

رکود در بازار خودرو به دلیل کمبود سرمایه در دست مصرف کنندگان واقعی است. خریداران خودرو که میلیون ها خط ثبت نام را تشکیل می دهند، مصرف کنندگان اصلی محصولات خودروسازان نیستند. زیرا درآمد مصرف کنندگان واقعی با نرخ تورم همخوانی ندارد و به دلیل رشد قیمت خودرو در بازار عقب مانده اند. این در حالی است که قیمت محصولات ارتقا یافته و جدید خودروسازان بیش از 6 ماه است که ثابت است، اما باز هم آثار تورم باعث غیبت نیازمندان خودرو از بازار، کسب رانت دلالان و اقدامات برنامه ریزی شده مانند خرید ملی شده است. اعداد و ثبت نام قرعه کشی در پیش فروش خودروسازان.

بخوانید:  شش‌برابر شدن نرخ گواهی اسقاط واقعیت ندارد

از سوی دیگر انتظارات تورمی شهروندان با توجه به روی کار آمدن دولت چهاردهم کاهش یافت. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان نهایی که توانایی مالی برای رفع نیازهای بازار خود را دارند نیز از خرید و فروش منصرف شده اند. اما این رکود تنها معطوف به بازار خودرو نیست، سایر بازارهای کشور نیز از همین مشکلات رنج می برند. در همین راستا کارشناسان اقتصادی بارها هشدار داده اند که وضعیت در نیمه دوم سال جاری نسبت به سه سال گذشته پیچیده تر و دشوارتر خواهد بود. اساس طرح ها و برنامه های غلطی که در حال حاضر همگان را به دردسر انداخته است، طی 6 ماه گذشته ریخته شد و اگر دولت چهاردهم همت کند و طرح ها و برنامه های موثری تهیه کند، ممکن است در اقتصاد و صنعت تاثیرگذار باشد. ظرف یک سال آینده 1404.

یکی از موضوعاتی که اخیرا در خصوص تامین برق مورد نیاز صنایع مطرح شده است، ایجاد نیروگاه خصوصی در جوار این موسسات است. به نظر شما این طرح تا چه اندازه می تواند عدم تعادل تولید انرژی در کشور را سامان دهد؟

امکان ایجاد نیروگاه ویژه برای شرکت فولاد وجود دارد. چرا که این صنعت از تمرکز تولید و مصرف انرژی بالایی برخوردار است، اما این طرح در صنعت خودرو و زنجیره تامین این صنعت که در سراسر کشور گسترده است جواب نمی دهد.

آخرین کاری که یک قطعه ساز در این زمینه می تواند انجام دهد، تهیه ژنراتور الکتریکی برای تامین بخشی از نیازهای خود است. از سوی دیگر تامین گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاه ها نیز با چالش هایی مواجه است و حتی گازوئیل مصرفی ژنراتورها با وجود تخصیص سهم اندک در اختیار صنعتگران قرار نمی گیرد.

بخوانید:  ویژه نمایشگاه خودرو اصفهان. تسهیلات به ارزش یک میلیارد دلار برای خرید کامیون های برق

بنابراین اجرای این طرح میسر نخواهد بود و نمی توان برای حل مشکل صنعت قطعه سازی به آن اعتماد کرد. این صنایع به دلایل مختلف دچار بحران های ناشی از سوء مدیریت در مبدا هستند و فشار تامین انرژی در نهایت این شرکت ها را از مسیر تولید با ارزش افزوده خارج می کند. مهمترین مشکل در تامین و منطقی سازی انرژی، قطع برق خارج از برنامه از پیش تعیین شده است. زمانی که وزارت نیرو عدم توانایی خود در تامین انرژی در تاریخ های خاص را اعلام می کند، کارخانه ها می توانند خطوط تولید خود را متوقف کنند. این در حالی است که تعطیلی های بی برنامه خسارات جبران ناپذیری به خطوط تولید وارد می کند.

با توجه به بلاتکلیفی احتمال لغو تحریم ها و یا ادامه آن، این وزارتخانه چه راهکارهایی برای برون رفت از بحران کنونی صنعت خودرو دارد؟

صنعت خودرو در هفت سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته و اکنون کارخانه‌های بزرگ خودروسازی کشور به دلیل زیان‌های انباشته با خطر ورشکستگی مواجه شده‌اند و این امر تا زمان بازنگری در قیمت‌گذاری دستوری ادامه خواهد داشت فشار بر صنعت این در حالی است که صنعت خودرو حاصل 50 سال تلاش و عملکرد صنعت گران و دانشگاهیان کشور است و نباید اجازه داد به راحتی از بین برود. همکاری با خودروسازان چینی در قراردادهایی که حافظ منافع طرفین باشد خوب است، اما باید دید که آیا خودروسازان کلاس جهانی حاضر به سرمایه گذاری در صنعت خودرو هستند که حتی اختیار عرضه و کنترل را ندارند. منابع انسانی مورد نیاز و ایجاد مشارکت.

وزارت امنیت برای عبور از بحران نیازمند نیروهای متخصص است تا برنامه بلندمدت احیای صنایع کشور را تهیه و تنظیم کنند. متأسفانه علیرغم حضور کارشناسان زبده فراوان، این وزارتخانه از وجود افراد تأثیرگذار در سطوح عالی تهی شده است. در حالی که برای تامین نیاز صنعت کشور باید افرادی باشند که به عنوان مشاور در کنار وزیر صلح مشکلات و پیچیدگی های تولید را شخصا لمس کرده باشند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250660/%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C