راهکارهایی برای باز کردن گره صنعت خودرو

آنچه مشخص است این است که برخی از خودروسازان پیشرو جهان تحت تأثیر تغییرات تکنولوژیک، رقابت شدید، بحران های اقتصادی و تغییر ذائقه مصرف کنندگان در طول زمان افول کرده و رشد کرده اند. با این حال، صنعت خودرو در کشور ما به دلیل این همه تغییرات و زیان های بزرگ همچنان در دولت نفس می کشد.

در حال حاضر صنعت خودروسازی جهان تولید محصولات سوخت فسیلی را کاهش داده است و در آینده نزدیک تولید این خودروها در دستور کار قرار خواهد گرفت. این وضعیتی است که در کشور ما به دلیل نبود استراتژی مدون در این صنعت، صنعت خودرو تنها از طریق تولید موجودیت خود را حفظ کرده است. بدون چشم اندازی برای تولید محصولات با کیفیت بالا و با تکنولوژی بالا.

واضح است که ریشه همه مشکلات و چالش های پیش روی این صنعت، دولتی بودن آن است و هر دولتی بنا به سلیقه خود سیاست دولت را در حوزه خودرو تعیین می کند.

اکنون رئیس دولت چهاردهم در پاستور در شرایطی است که از یک سو خودروسازان محصولات خود را با زیان می فروشند و از سوی دیگر سیاستمدار آنها را به تولید و عرضه فراتر از ظرفیت تشویق می کند. با وجود وضعیت خودروسازی کشور، عده ای 50 سال است که برای حمایت از خودروسازی کشور تکیه کرده اند و معتقدند با توجه به سرمایه گذاری هنگفت، نمی توان به راحتی از دومین صنعت بزرگ کشور گذشت.

یکی از دلایل مهم اشتغال بالا در این صنعت است. از سوی دیگر تعطیلی این صنعت و وابستگی به واردات و مونتاژ عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد کشور به همراه دارد که یکی از آنها خروج بی حساب ارز از کشور است.

بخوانید:  پژو پارس در ایستگاه آخر؟

از سوی دیگر، روز گذشته یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره پیش فروش خودروها به شرکت های خودروسازی داخلی گفت: همه وزرا و نمایندگان می دانند که روش قیمت گذاری فعلی خودرو درست و بی اثر نیست. از آنجایی که مردم به دنبال حفظ دارایی های خود در برابر تورم هستند، قطعا برای حفظ ارزش واقعی سرمایه خود برای ثبت نام خودرو ثبت نام می کنند.

وی افزود: هدف خودروسازان و دولت در مرحله پیش فروش خودرو، مقررات گذاری است. اما تا زمانی که واردات انجام نشود این اصلاح صورت نمی گیرد. هیچ خودروسازی ذاتاً به دنبال افزایش قیمت خودرو نیست. اما با توجه به وجود تورم در کشور و کمبود خودروهای وارداتی، قیمت ها در بازار همچنان رو به افزایش است.

حسن حیدری توضیح داد که تقاضا در بازار خودرو بسیار زیاد است و همه چشم به راه خرید خودرو هستند. اکثر افرادی که درخواست ثبت نام در طرح های پیش فروش را دارند مصرف کننده هستند و ترجیح می دهند برای مصرف شخصی در این طرح ها ثبت نام کنند. این استاد دانشگاه گفت: برای افتتاح مجموعه صنعت خودرو باید به معنای واقعی خودرو وارد کرد، تحریم ها برداشته شد. از قیمت گذاری اجباری یا تغییر فرمول آن، دولت نمی تواند در کار خودروسازی و فروش سهام آنها دخالت کند.»

در نهایت به دلیل قطعی مکرر برق، شاهد کاهش یا توقف تولید در برخی از شرکت های تولید کننده قطعات یدکی هستیم که در نتیجه این شرکت ها در تولید و اولویت بندی در تحویل قطعات یدکی به خودروسازان با مشکل مواجه شده اند که این امر مانع از بروز منظم قطعات یدکی شده است. فعالیت در خطوط تولید شرکت های خودروسازی. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند ادامه این روند ممکن است قیمت برخی خودروها در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

بخوانید:  رشد ۱۰۴درصدی تولید خودروهای راهسازی و معدنی

قیمت کیا K5 50 میلیون تومان کاهش یافت

خودروهای داخلی دیروز با افت قیمتی بین یک تا 8 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که پژو 207 TU3 (85) موتور (1403) 8 میلیون تومان به 592 میلیون تومان کاهش یافت، پژو 207 تیپ 5 (1402) با قیمت 7 میلیون تومان به 631 میلیون تومان، سورن پلاس با موتور XU7P (1403) کاهش یافت. 6 میلیون تومان کاهش به 590 میلیون تومان، اطلس (سیاه و سفید) (1403) با کاهش 5 میلیون تومان 504 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما (مدل 85) (1403) با کاهش 4 میلیون تومانی 743 میلیون تومان. اتومات V4 LX (1403) با کاهش 3. یک میلیون تومان 920 میلیون تومان.

در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش 10 تا 20 میلیون تومانی قیمت بودیم. قیمت فونیکس آریزو 6 پرو (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 605 میلیون تومان، KMC J7 (1403) با 18 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 580 میلیون تومان رسید و قیمت Lamari Emma (1403) با 15 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 30 میلیون تومان، هایما S5 جدید (1403) با 13 میلیون تومان کاهش به 1460 میلیون تومان و هایما S7 Plus (1403) با 12 میلیون تومان کاهش به فروش رسید. 1570 میلیون تومان.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. ارزش هیوندای کونا (2024) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 300 میلیون تومان، کیا K5 (2023) با 50 میلیون کاهش به 4 میلیارد و 100 میلیون تومان و ارزش کیا سلتوس (2023) 50 میلیون تومان کاهش یافت. تویوتا کرولا 1200 سی سی (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان به 2.8 میلیارد تومان رسید و نیسان سیلفی ای پاور پلاس (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3.7 میلیارد تومان رسید.

بخوانید:  سوزوکی فرانک وارداتی وارد بازار ایران شد + قیمت

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250414/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88