در گزارش اخیر صندوق بین المللی پول، پیش بینی می شود رشد اقتصاد جهانی در سال 2024 در همان سطح سال 2023 باقی بماند که 3.1 درصد بود. اگرچه این پیش بینی بر اساس آخرین داده های بازار در اکتبر 2023 است، اما هنوز کمتر از میانگین تاریخی سالانه 3.8٪ است.
اگرچه در سال 2023; اقتصاد جهانی شاهد جنگ در اوکراین بود، اما فعالیتهای اقتصادی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه نتوانست به سطح قبل از همهگیری کووید-19 بازگردد و طبق پیشبینیهای صندوق بینالمللی برای اقتصادهای پیشرفته، آنها نیز با کاهش مواجه شدند. رشد اقتصادی در سال 2023
این در حالی است که صنعت تولید تایر و تایرسازان مشهور جهان نیز از پس این طوفان برنیامده اند. طبیعتاً باید به این نکته نیز توجه داشت که فناوری های جدید در زمینه مواد اولیه و طراحی، تولیدکنندگان تایر را قادر می سازد تا با وجود شرایط سخت بازار، درآمد خود را افزایش دهند.
بررسی دادههای گزارشدهی در بخش بازار تایر نشان میدهد که حجم فروش و سود این صنعت تا سال 2028 در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت. گزارشهای منتشر شده توسط تولیدکنندگان تایر نشان میدهد که ارزش این بازار در سال 2023 به 262.2 میلیارد دلار رسیده است. از 2.47 میلیارد حلقه لاستیک در کل جهان فروخته شد.
یکی از مهم ترین دلایل در این زمینه استقبال از لاستیک های با کارایی و کارایی برتر است. با این حال، عوامل متعددی بر استفاده از لاستیکهای با کارایی بالا تأثیر میگذارند، از جمله قیمتهای بالای روغن، الزامات سختگیرانه جدید برای بهرهوری سوخت (Euro 7/NHTSA)، و انتقال به خودروهای الکتریکی، که به نفع لاستیکهای با مقاومت غلتشی کمتر است.
این ویژگی از یک سو باعث بهبود هندلینگ و دوام خودروهای SUV سنگین و خودروهای دارای موتور الکتریکی می شود و از سوی دیگر باعث افزایش فروش لاستیک های خاص و مدل های پریمیوم می شود.
در بخشهای PLT، دو چرخ و TBR، انتظار میرود فروش تایرهای ممتاز سالانه 9.3 درصد طی سالهای 2023-2028 رشد کند.
بنابراین این یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری در ترکیب تایرها و طرح های آج خواهد بود. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان پیشرو تایر از آخرین پیشرفتهای فناوری برای طراحی محصولاتی برای خودروهای برقی پلاگین استفاده میکنند، زیرا خودروسازان در سراسر جهان به سمت کنار گذاشتن تدریجی خودروهای دارای موتور احتراق داخلی (ICE) حرکت میکنند. این به معنای افزایش مداوم قیمت مواد اولیه تایر است.
این امر که با افزایش قیمت نفت و هزینه های حمل و نقل و انزوای اقتصادی بخش نفت و گاز روسیه در پی حمله به اوکراین تشدید شده است، سود را از بین می برد. لازم به ذکر است که این شرایط در کوتاه مدت واردات از آسیا را مقرون به صرفه تر می کند. البته نباید فراموش کرد که شرایط فوق منجر به سرمایه گذاری در تجهیزات تولید تایر با مصرف انرژی بیشتر در مناطق توسعه یافته می شود.
بر اساس تجزیه و تحلیل داده های بلومبرگ، کل مصرف جهانی تایر در سال 2024 به 51.0 میلیون تن خواهد رسید که در مقایسه با 42.8 میلیون تن در سال 2020 افزایش یافته است.
البته نباید از این نکته غافل شد که انتخاب مواد اولیه نیز بر چشم انداز تاثیر می گذارد. از آنجا که دست ساخته شده است. لاستیک هایی با کارایی بهینه ارائه می دهد.از سوی دیگر، استراتژی های شرکتی پایدارترین مواد را در اولویت قرار می دهند.
بر اساس تحلیل بلومبرگ، بیشترین افزایش تقاضا برای گریدهای پلی بوتادین (BR) و لاستیک بوتیل (IIR/PIB) خواهد بود، اما در عین حال، با وجود این انتظار رکود قابل توجهی در تقاضا برای گریدهای E-SBR SBR دارد. حراجی.
در پایان این گزارش گفته میشود که انتظار میرود نگرانیهای جدیدی در خصوص انتشار ذرات لاستیک در پنج سال آینده افزایش یابد که این امر فروش مواد اولیه قدیمی را دشوارتر میکند، بنابراین تولیدکنندگان و فروشندگان مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک باید جایگزین های بهینه و موثری را از کجاست هزینه در نظر بگیرد.
به همین دلیل، تولیدکنندگان بزرگ تایر در جهان، از جمله میشلین، هانکوک و کانتیننتال؛ استراتژی های جدید و منحصربفردی در خصوص حجم فروش، تقاضا و عرضه لاستیک در بازه زمانی 2024-2030 پیش بینی شده است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248279/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%A1%D9%A0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF