با توجه به تحولات اخیر در صنعت خودرو و تصمیمات جدید دولت در زمینه واردات خودرو، کارشناسان این حوزه همواره دغدغه ها و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت بازار و مدیریت تقاضا مطرح می کنند. از طرفی مجلس پیشنهاد کاهش تعرفه واردات به 60 درصد و اختصاص بودجه 3 میلیارد یورویی برای آن را در بودجه سال 1404 داد، از سوی دیگر، دولت اجازه واردات خودروهای زیر 5 سال یا 80 هزار را داد کیلومتر در آخرین مقررات و این تصمیمات با لغو قیمت گذاری اجباری خودرو همراه نیست، بومی سازی بیش از آنکه مصداق رقابتی شدن بازار باشد، خودروسازان داخلی را خلع سلاح می کند.
در همین راستا سجاد همتی، کارشناس و فعال حوزه خودرو در گفت و گو با روزنامه دنیای خودرو به چالش ها و فرصت های سیاست جدید وارداتی دولت و تاثیر آن بر بازار خودرو پرداخت.
همتی معتقد است واردات خودروهای جدید می تواند به ارتقای کیفیت و رقابت در بازار داخلی کمک کند، اما این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق و تدوین سیاست های مناسب برای جلوگیری از اثرات منفی آن بر صنعت خودرو و اشتغال است.
آیا تصمیمات اخیر دولت در زمینه واردات خودرو می تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند؟
سیاست های اخیر دولت در زمینه واردات خودرو در صورت اجرای صحیح می تواند تاثیرات مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد. واردات خودروهای جدید به ویژه خودروهای برقی و هیبریدی می تواند باعث افزایش رقابت در بازار و کاهش قیمت ها شود. به لطف فناوری های روز و مصرف بهینه سوخت، این نوع خودروها نه تنها می توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند، بلکه می توانند کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود بخشند.
واردات خودروهای باکیفیت می تواند خودروسازان داخلی را به سمت بهبود کیفیت و نوآوری سوق دهد. این می تواند یک چرخه با فضیلت در صنعت خودرو ایجاد کند، زیرا خودروسازان محلی برای حفظ سهم خود در بازار مجبور به بهبود کیفیت و خدمات پس از فروش خواهند شد. اما این واردات باید حساب شده و بر اساس نیاز واقعی بازار باشد تا آسیبی به تولید داخلی و افزایش بیکاری وارد نشود. برنامه ریزی دقیق و توجه به نیازهای واقعی بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این راستا دولت باید به تحلیل بازار و نظرات کارشناسی توجه کند تا تصمیمات مناسب اتخاذ شود. علاوه بر این، دولت باید به نیازهای مصرف کنندگان توجه کند. بسیاری از خریداران به دنبال خودروهایی با استانداردهای بالاتر و فناوری های پیشرفته هستند. بنابراین، واردات خودروهای جدید می تواند به رفع این نیاز کمک کند و منجر به بهبود تجربه مشتری شود.
پیامدهای سیاستهای جدید واردات خودرو که ممکن است به صنعت خودروسازی داخلی آسیب برساند، چیست؟
یکی از بزرگترین خطرات سیاستهای غیرحرفهای واردات، تأثیر آن بر تولید خودروسازان داخلی است. اگر خودروهای فرسوده به صورت گسترده و بدون برنامه ریزی صحیح وارد شوند، ممکن است تقاضا برای خودروهای داخلی کاهش یابد و خودروسازان داخلی از نظر فروش و تولید با مشکلات جدی مواجه شوند. این امر می تواند منجر به بیکاری در صنعت خودرو و کاهش تولید داخلی شود. همچنین در شرایطی که خودروسازان داخلی نمی توانند با خودروهای وارداتی رقابت کنند، ممکن است بسیاری از آنها مجبور به تعطیلی یا کاهش تولید شوند.
بنابراین واردات باید محدود و به گونه ای تنظیم شود که خودروسازان داخلی توانایی رقابت و تولید خودروهای باکیفیت را داشته باشند. حفظ تعادل بین واردات و تولید داخلی یک نکته کلیدی است که باید در نظر گرفته شود. به نظر من باید به پیامدهای اجتماعی این تغییرات نیز توجه کرد.
بیکاری در صنعت خودرو می تواند پیامدهای جدی اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و منجر به افزایش نارضایتی عمومی شود. بنابراین لازم است دولت با اتخاذ سیاست های حمایتی از خودروسازان داخلی حمایت کند و آنها را در مقابله با چالش های جدید واردات خودرو یاری کند.
واردات خودروهای خارجی نیز ممکن است نابرابری در بازار را افزایش دهد. به عبارت دیگر، اگر مدیریت درستی وجود نداشته باشد، ممکن است تنها اقشار خاصی از جامعه بتوانند خودروهای وارداتی را خریداری کنند و این امر نارضایتی اجتماعی را به دنبال دارد.
تاثیر کاهش عوارض واردات خودروهای خارجی بر بازار خودرو چیست؟
کاهش عوارض واردات خودروهای خارجی می تواند به کاهش قیمت خودروهای وارداتی و افزایش دسترسی مصرف کنندگان به این خودروها کمک کند. این به نوبه خود می تواند باعث افزایش رقابت در بازار و کاهش قیمت خودروهای داخلی شود. البته باید توجه داشت که کاهش عوارض واردات باید با برنامه ریزی دقیق همراه باشد تا آسیبی به صنعت خودروسازی داخلی وارد نشود.
واردات خودرو نیز باید با هدف تامین نیازهای واقعی بازار و پرهیز از واردات بی رویه خودروهای غیرضروری باشد. به عنوان مثال، اگر عوارض واردات خودروهای لوکس به طور ناگهانی کاهش یابد، ممکن است تقاضا برای این نوع خودروها افزایش یابد و در نتیجه خودروسازان داخلی نتوانند با این تقاضا رقابت کنند.
بنابراین، دولت باید به دقت بررسی کند که کدام خودروها نیازهای واقعی بازار را نشان می دهند و کدام خودروها فقط به عنوان کالاهای لوکس وارد می شوند. هزینه های ورودی کمتر نیز می تواند به افزایش تنوع در بازار کمک کند. با افزایش تعداد خودروهای وارداتی، مصرف کنندگان گزینه های بیشتری برای انتخاب خواهند داشت که ممکن است منجر به بهبود تجربه خرید شود.
چگونه دولت می تواند از واردات خودرو به عنوان ابزاری برای بهبود رقابت و کیفیت در صنعت خودرو استفاده کند؟
دولت می تواند با اتخاذ سیاست های مناسب از واردات خودرو به عنوان ابزاری برای بهبود رقابت و کیفیت در صنعت خودرو استفاده کند. به عنوان مثال، واردات خودروهایی با استانداردهای بالاتر و فناوری های جدید می تواند خودروسازان داخلی را تحت فشار قرار دهد تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.
علاوه بر این، دولت می تواند با کاهش تعرفه ها و تسهیل واردات خودروهای برقی و هیبریدی، رشد خودروهای پاک را در بازار تسهیل کند. این امر باعث می شود خودروسازان داخلی به سمت تولید خودروهای تمیزتر و باکیفیت تر حرکت کنند و در نتیجه کیفیت کلی بازار افزایش یابد.
دولت همچنین میتواند با برگزاری نمایشگاههای خودرو و ایجاد فضای رقابت بین خودروسازان داخلی و خارجی، به شفافتر شدن بازار کمک کرده و به مصرفکنندگان اجازه انتخاب بهتری بدهد.
این نوع رقابت می تواند به نفع مصرف کنندگان باشد و منجر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت شود. دولت همچنین می تواند با ارائه تسهیلات مالی، خودروسازان داخلی را به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه تشویق کند. این سرمایه گذاری ها می تواند منجر به نوآوری، بهبود کیفیت محصول و در نهایت به نفع مصرف کنندگان شود.
آیا واردات خودرو می تواند منجر به کاهش قیمت آنها در بازار یا افزایش قیمت آنها شود؟
واردات خودرو در صورت مدیریت صحیح می تواند به کاهش قیمت بازار کمک کند. واردات خودروهای جدید و باکیفیت میتواند رقابت را افزایش داده و خودروسازان داخلی را برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت تحت فشار قرار دهد.
اما اگر واردات به صورت تصادفی و بدون برنامه ریزی دقیق انجام شود، ممکن است در شرایطی که عرضه کافی و به موقع نباشد، تقاضا افزایش یابد و در نهایت منجر به افزایش قیمت شود. بنابراین واردات باید حساب شده و با توجه به نیاز بازار انجام شود تا از نوسانات قیمت جلوگیری شود.
در این راستا دولت باید به نظارت بر بازار و بررسی تاثیر واردات بر قیمت ها توجه کند. همچنین باید با بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید، به خودروسازان داخلی کمک کند تا با خودروهای وارداتی رقابت کنند. علاوه بر این، دولت می تواند با استفاده از ابزارهای اقتصادی مانند مالیات بر واردات و مشوق های مالی به تنظیم بازار کمک کند.
این ابزارها می توانند به کنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش ناگهانی آن ها کمک کنند. در نهایت هدف اصلی باید ارتقای کیفیت خودروها، کاهش قیمت و افزایش رضایت مشتریان باشد. این امر نه تنها به نفع مصرف کنندگان است، بلکه به توسعه پایدار صنعت خودرو و بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز کمک خواهد کرد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251962/%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D8%AE%D9%84%D8%B9-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86