رنو "Scenic E-Tech"؛ معجزه ای در دنیای برق
انتشار: آذر 28، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

رنو "Scenic E-Tech"؛ معجزه ای در دنیای برق


رنو همواره نماد یک خودروساز موفق در زمینه ارائه محصولات باکیفیت اقتصادی و نیمه اقتصادی بوده است. این شرکت مشهور فرانسوی از سال ۲۰۱۹ با سرمایه گذاری های متعدد در زمینه خودروهای پاک توانسته است سبد محصولات الکتریکی خود را گسترش دهد. در ابتدای سال جاری بهترین خودروی سال معرفی شد. از آنجایی که این انتخاب در ابتدای سال جاری انجام شد و اکنون در هفته های پایانی سال 2024 هستیم، در ادامه به بررسی اولین خودروی سال 2034 خواهیم پرداخت.

خیار فرانسوی!

خودروی 2024 در پایان سال گذشته در نمایشگاه ژنو انتخاب شد. بر این اساس، هیئت داوران خودروی سال 2024 متشکل از 58 عضو به نمایندگی از 22 کشور جهان است و هدف آنها یافتن بهترین خودروی جدید بوده است. بر این اساس رنو Scenic E-Tech خودروی سال 2024 شد. این خودروی تمام برقی فرانسوی با 329 رای رتبه اول را به دست آورد. هیئت داوران این SUV را از بین هفت فینالیست انتخاب کردند. این هفتمین بار است که رنو برنده جایزه بهترین خودروی سال می شود. جالب است بدانید که BMW سری 5 G60 دومین خودروی انتخابی و پژو 3008 جدید به عنوان سومین خودروی برگزیده در این کمپین انتخاب شد.

رنو

رنو

بررسی زبان طراحی جدید رنو

قبل از بررسی طراحی رنو Scenic E-Tech باید گفت که بسیاری بر این باورند که این خودروی تمام الکتریکی بر روی خطوط محصولات جدید پژو یعنی 408 کراس طراحی شده است. در این بین نباید فراموش کرد که برخی از طرح ها و ایده های تکراری در زمینه طراحی خودرو ممکن است اجتناب ناپذیر باشند. رنو این خودرو را با استفاده از پلتفرم AmpR Medium (پلتفرم مشترک نیسان - رنو - میتسوبیشی) توسعه داد.

بر این اساس، با نگاهی به مشخصات Scenic E-Tech، شاهد استفاده از یک خط افقی تیز به همراه مجموعه ای از سطوح منحنی بر روی بدنه آن هستیم. همچنین به لطف تناسب بدنه ایده آل و اندازه چرخ های 19 و 20 اینچی، این خودرو دارای شخصیتی فوق اسپرت است. اکثر تغییرات و البته مطابق با زبان طراحی جدید رنو در جلو و عقب Scenic E-Tech انجام شده است. از وجود چراغ های دوتایی در نمای جلو خبری نیست چرا که چراغ های باریک و کشیده در این نما طراحی شده است.

در این میان ال ای دی های عمودی دو طرف سپر، جلوپنجره بدون ورودی هوا و خطوط تیز روی کاپوت، چهره ای تهاجمی و پویا به این کراس اوور تمام برقی بخشیده است. در نمای عقب به لطف استفاده از خط تیز در درب عقب و چراغ های L شکل، شاهد نمای زیبا و چشم نوازی از طراحی عقب این خودروی بلند فرانسوی هستیم. هر چند اضافه شدن اسپویلر و دیفیوزر اسپرت اضافی باعث افزایش هیجان در نمای عقب این خودرو شده است.

طراحی نسل جدید رینگ های آیرودینامیکی و دسته های مخفی I شکل، ضریب درگ این خودرو را بهبود بخشیده و تحرک این کوپه اسپرت تمام الکتریکی را افزایش داده است.

رنو

کابین بسیار منحصر به فرد و مدرن

در زبان طراحی جدید رنو شاهد تغییرات گسترده در طراحی بیرونی و داخلی محصولات این خودروساز فرانسوی هستیم. با ورود به کابین Scenic E-Tech، شاهد طراحی مدرن و مینیمالیستی هستیم که قبلاً در کراس اوور کوپه تمام الکتریکی فورد موستانگ مک-آ دیده بودیم. صفحه نمایش افقی 12.3 اینچی خوشه (که در پشت بلندگو قرار دارد) و صفحه نمایش عمودی 12 اینچی L شکل سیستم اطلاعات سرگرمی برای کمک به ایجاد فضایی مدرن در نظر گرفته شده است.

طراحان رنو سیستم اطلاعات سرگرمی این گروه را با نمایشگر 12 اینچی نوآورانه متصل کرده اند. دریچه های سیستم تهویه مطبوع عمودی نیز برای کابین این خودرو طراحی شده بود و با نامتقارن شدن این دریچه ها با دریچه های جلوی سرنشین، فضای داخلی جذابی ایجاد شد. ناگفته نماند که یک دریچه افقی بزرگ نیز در جلوی سرنشین جلو تعبیه شده است که فضای متفاوتی نسبت به خودروهای تمام برقی در اختیار مسافران قرار می دهد.

رنو

رنو

دکمه های پیانو زیر صفحه نمایش 12 اینچی اطلاعات و سرگرمی و فضای خالی برای شارژ گوشی های هوشمند، جذابیت داخلی رنو Scenic E-Tech را دوچندان کرده است. در عین حال طراحی فرمان D-cut، وجود دو پدل شیفت و طراحی صندلی های اسپرت هیجان بیشتری را به سرنشینان این خودروی تمام برقی منتقل می کند. رنو Scenic E-Tech مانند سایر خودروهای برقی دارای یک دسته دنده پشت فرمان است. نور نواری و طراحی سقف پانوراما نیز فضای دلپذیر و جذابی را برای Scenic E-Tech ایجاد کرده است. استفاده از مواد مرغوب و همچنین روکش های پارچه ای و چرمی صندلی ها، کیفیت فضای داخلی این SUV تمام الکتریکی را به نمایش می گذارد.

ناگفته نماند که این خودرو دارای طول 4470 میلی متر، فاصله بین دو محور 2785 میلی متر، عرض 1864 میلی متر و ارتفاع 1571 میلی متر است که فضای راحت و جاداری را برای سرنشینان فراهم می کند. جالب است بدانید که فضای صندوق عقب رنو Scenic E-Tech 545 لیتر است که یکی از جادارترین ها در کلاس خود است.

رنو

موتورهای برتر

مهندسان رنو دو مدل برای نیروی محرکه Scenic E-Tech در نظر گرفته اند. در مدل استاندارد، یک موتور الکتریکی در محور جلو تعبیه شده است تا 168 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر را تامین کند. این موتور الکتریکی قدرتمند از یک باتری 60 کیلووات ساعتی استفاده می کند.

باتری های 60 کیلووات ساعتی در مدل استاندارد رنو Scenic E-Tech از نیکل منگنز و کبالت ساخته شده توسط ال جی ساخته شده اند. این مدل با یک بار شارژ کامل می تواند 420 کیلومتر را طبق چرخه WLTP طی کند. نسخه قدرتمند Scenic E-Tech با پسوند "High Range" ارائه می شود و بنابراین از بسته باتری با ظرفیت بالاتر و نیروهای محرکه قوی تری استفاده می کند.

در نسخه رده بالای Renault Scenic E-Tech، شاهد حالت همان موتور الکتریکی هستیم که قدرت و گشتاور بالاتری را ارائه می دهد. این موتور می تواند حداکثر قدرت 215 اسب بخار و 300 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مدل رنو Scenic E-Tech دارای باتری نیکل-فلز-کبالت با ظرفیت 87 کیلووات ساعت است.

این بسته باتری نیز توسط ال جی ارائه شده است که با یک بار شارژ می تواند تا 620 کیلومتر را طی کند. باتری های پیشرفته Renault Scenic E-Tech با استفاده از شارژرهای 150 کیلوواتی در کمتر از 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ می شوند.

جالب است بدانید که به لطف استفاده از آلومینیوم در قاب و بدنه Scenic E-Tech، وزن این خودرو بدون احتساب وزن سرنشینان و راننده به 1842 کیلوگرم می رسد. بر این اساس، نسخه لوکس و قدرتمند این کراس اوور کوپه تمام برقی فرانسوی شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.4 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را دارد.

رنو

ویژگی های منحصر به فرد فن آوری الکترونیکی نفس گیر

Renault Scenic E-Tech به لطف فناوری های سطح بالای رنو به بالاترین فناوری های ایمنی مجهز شده است. مهمترین امکانات ایمنی و رفاهی مدرن در این خودرو عبارتند از: 6 ایربگ، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته مبتنی بر دو سطح خودران، سیستم بسیار پیشرفته جلوگیری از برخورد جلو و عقب، سیستم جلوگیری از برخورد پارکینگ، کنترل فاصله هوشمند. سیستم و هشدار نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم کمکی حفظ خطوط، کروز کنترل پیشرفته، دوربین 360 درجه، سیستم پارک هوشمند، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع دوگانه شامل و ذکر شده، کانال های مجزا برای سرنشینان عقب، بخاری. و خنک تر برای صندلی ها، گرمکن فرمان، دستگیره های مخفی، استارت و استارت از راه دور و غیره.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252289/%D8%B1%D9%86%D9%88-%D8%B3%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9-%D8%A7%D8%B9%D8%AC%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%87%D8%A7