بهگفته امپریوس، آند سیلیکونی که الکترود مثبت باتری است، میتواند ۱۰ برابر بیشتر از گرافیت رایج لیتیوم ذخیره کند. این فناوری تراکم انرژی و سرعت شارژ را بهبود میبخشد.
چندین خودروساز و شرکت فناوری باتری در تلاش برای کشف پیشرفتهایی برای بهبود چگالی انرژی و افزایش برد رانندگی هستند. در ژوئن ۲۰۲۳، Li-S Energy مستقر در استرالیا نشان داد که سلولهای ۲۰ لایه نسل سوم آن با استفاده از فناوری لیتیوم-گوگرد حالت نیمهجامد دارای چگالی انرژی حجمی ۵۴۰ Wh/l هستند.
این شرکت ادعا میکند بهنرخ تخلیه ۱۰ درجه سانتیگراد با چگالی انرژی ۴۰۰ وات-ساعت بر کیلوگرم دست یافته است. این قابلیت میتواند برای برخاستن و فرود عمودی الکتریکی (eVTOL) مفید باشد. همچنین باتری را میتوان در وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین نیز نصب کرد که همگی برای بلند کردن بارهای سنگین بهقدرت پیشرانه بالایی نیاز دارند.
این شرکت در بیانیهای مطبوعاتی گفت همین قابلیت میتواند بهخودروهای الکتریکی با عملکرد بالا نیز گسترش یابد. سلول جدید امپریوس میتواند برای نیرو دادن بهموتورها انرژی کافی را تخلیه کند تا بهاین وسیله یک خودرو الکتریکی ظرف ۱.۵ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۶۰ مایل بر ساعت برسد.
شرکت Amprius Technologies که مقر آن در کالیفرنیاست، یک سلول آند سیلیکونی با چگالی انرژی بالا و سرعت تخلیه بالا را معرفی کرده است که بهطور بالقوه میتواند در کاربردهای هوایی و خودرو استفاده شود.
سال گذشته سازنده باتری چینی Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) فاش کرد که نسل سوم سلول نیکل- کبالت- منگنز (NCM) آن دارای چگالی انرژی ۴۵۰ Wh/l است.
درحالی که این پیشرفتها روی کاغذ امیدوارکننده بهنظر میرسند، باید منتظر بمانیم تا کارشناسان عملکرد واقعی گزینههای فوق را در برنامههایی که تودهها میتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند، مورد ارزیابی قرار دهند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245533/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%84-%D8%A2%D9%86%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D9%84%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88