این کارشناس خودرو درباره وضعیت بازار خودرو گفت: واردات خودرو دو سال است که به کندی انجام می شود و این امر بازار خودرو را بلاتکلیف کرده است و به نظر می رسد نشاط در بازار وجود ندارد بازار تا دو سه ماه آینده به همین شکل خواهد بود.
وی همچنین درباره تاثیر ابلاغ مقررات واردات خودروهای فرسوده بر قیمت ها در بازار خودرو گفت: این ابلاغیه تاثیری بر بازار نداشته و تا زمانی که تقاضا ثبت نشود تاثیری نخواهد داشت. واردات خودروهای فرسوده همچنان محدود است و مشخص نیست اشخاص حقیقی و شرکت های بزرگی که در خارج از کشور ارز دارند و تمایل خود را برای واردات خودرو با پول خود اعلام کرده اند، می توانند با ارز خود یا با تبدیل ریال به خارجی خودرو وارد کنند. واحد پول. . یا نه؟"
این کارشناس حوزه خودرو در خصوص تاثیر افزایش قیمت اخیر برخی محصولات ایرانی خودرو و سایپا بر قیمت خودرو در بازار آزاد نیز گفت: این اقدام هیچ تاثیری بر بازار ندارد زیرا خریداران اندک و عرضه ناکافی است و جوابگوی نیاز بازار نیست حتی اگر عرضه خودرو زیاد بود، اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه بسیار کمتر بود و در حال حاضر با وجود کاهش قیمت. در قیمت های بازار همچنان بین 60 تا 70 درصد اختلاف قیمت بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد.
متمانی افزود: مجوز افزایش قیمت کارخانه باید پس از رفع موانع واردات و ورود آسان خودرو به کشور صادر شود. با این حال، قیمت گذاری سفارش کار نمی کند. اما حذف آن باید مشروط به اجازه واردات خودرو توسط اشخاص حقوقی و حقیقی باشد.
وی همچنین گفت: اگر می خواهند کالایی را افزایش دهند، باید تولید را افزایش دهند و به تعهدات خود به سرعت عمل کنند. اینطور نیست که قیمت ها را افزایش دهند و بعد قطارهای خودکار ارائه دهند.
موتمن همچنین در مورد 14 توصیه خود به دولت گفت: انحصار در بازار خودرو باید از بین برود همانطور که وقتی خودرو بدون اما و اگر وارد شود انحصار از بین می رود. ثبت سفارش خودرو باید مانند قبل از سال 1396 باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند تا رفع انحصار در بازار خودرو و کاهش کم کم فاصله قیمت، اقدام به واردات خودرو کنند. با این کار، بازار خودرو متعادل و حتی اشباع خواهد شد.»
این کارشناس خودرو افزود: توصیه دیگر من به دولت چهاردهم این است که قیمت ارز را یکسان کنند زیرا ارز دو نرخی مفسده است.
وی افزود: پیشنهاد دیگر من کاهش تعرفه گمرکی برای خودروهای 2500 سی سی است و با کاهش عوارض گمرکی، روند واردات خودرو تسهیل می شود.»
کاهش 50 میلیون تومانی قیمت هیوندای توسان (2023)
خودروهای داخلی دیروز با افت قیمتی بین یک تا 8 میلیون تومان مواجه شدند. سورین پلاس با موتور XU7P (1403) 8 میلیون تومان کاهش 605 میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 LX (1403) 7 میلیون تومان کاهش 961 میلیون تومان، پژو 207 با دنده فول (85) (1402) 6 میلیون تومان کاهش 722 میلیون تومان، موتور پژو 207 TU3 (85 مدل) (1403) با کاهش 5 میلیون تومانی به 644 میلیون تومان، کوییک SR (سیاه و سفید) (1403) با کاهش 4 میلیون تومانی به 410 میلیون تومان، پارس سفارشی در سال 1402 3 میلیون تومان بود و به 645 میلیون تومان کاهش یافت.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 25 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبریدی (1403) با 25 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 750 میلیون تومان، لاماری اما (1403) با 10 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 140 میلیون تومان رسید. Fidelity Prime 7 نفره (حلقه با 10 بازو (1403)) با افزایش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 960 میلیون تومان، KMC J7 (1403) با افزایش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 635 میلیون تومان و MVM. X55 Pro (1403) با افزایش 5 میلیون تومانی به یک میلیارد و 500 میلیون تومان.
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت ها بودیم. ارزش هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 300 میلیون تومان، هیوندای النترا (2023) با 50 میلیون کاهش به 2 میلیارد و 800 میلیون تومان و ارزش کیا رسید. K5 (2023) 50 میلیون تومان کاهش یافت. به 4 میلیارد و 550 میلیون تومان و نیسان ایکس تریل با 50 میلیون کاهش به 5 میلیارد و 900 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر نوسان محسوسی در قیمت خودروهای لوکس مشاهده نشد و بازار این خودروها در روز گذشته با ثبات قیمت به کار خود ادامه داد.