اگرچه شورای رقابت هنوز افزایش 30 درصدی قیمت خودرو را تایید نکرده و رسماً فرض بر این بود که قیمت ها افزایش نمی یابد، اما با اعلام افزایش قیمت ها، این موضوع بر بازار خودرو تاثیرگذار بود. .
البته در حال حاضر بازار راکد است و خرید و فروش وجود ندارد. قیمت خودروهای داخلی حدود 30 میلیون تومان افزایش یافت و خودروهای معمولی خارجی بین 50 تا 100 میلیون تومان گران شدند. بازار در هرج و مرج است و معامله گران در اطراف پرسه می زنند.
البته به عنوان مثال قیمت آئودی که خودروی کمیاب محسوب می شود از حدود 4 میلیارد تومان به 7.5 میلیارد تومان افزایش یافت اما خودروهای معمولی رشد قیمتی چشمگیری را شاهد نبودند.
فروشندگان منتظر افزایش قیمت هستند و خریداران انتظار دارند افزایش قیمت لغو شود. به همین دلیل معاملات انجام نمی شود. البته فکر نمی کنم شاهد لغو این حکم باشیم. این در حالی است که به نظر من راه حل کاهش قیمت در بازار خودرو افزایش عرضه است. در این راستا خودروسازان داخلی باید تولید را افزایش دهند.
اگر مانند سال های گذشته خودرو بدون قرعه کشی به دست مصرف کننده برسد و مردم بتوانند به راحتی از کارخانه ها خرید کنند، مطمئنا بازار خودرو به ثبات می رسد. از سوی دیگر نباید وقفه ای در واردات خودروهای فرسوده ایجاد شود.
در حال حاضر واردات انجام می شود و نقل و انتقالات جانبازان نیز خرید و فروش می شود. در شرایط فعلی متقاضیان زیادی اقدام به خرید خودروهای خارجی می کنند و در این زمینه به رضایت نسبی رسیده ایم که نباید خدشه ای کرد.
اگر کارخانه ها قرار است قیمت خودرو را افزایش دهند باید به همان نسبت عرضه را افزایش دهند و به تقاضا پاسخ دهند. این باعث گرسنگی بازار می شود.
این مشکل همچنین به شفافیت و کنترل قیمت در سطح عادی کمک می کند.
حال باید دید که آیا در عمل با این افزایش نرخی که شرکت های راهداری خصوصی دریافت کرده اند، آیا می توانند تولید خود را افزایش دهند یا اتفاق دیگری در این زمینه رخ خواهد داد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251964/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF