امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره معتقد است: «تجربه دنیا به ما نشان می دهد که برخی از صنایع توسط دولت نمی توانند به خوبی مدیریت شوند سیستم خصوصی سازی.» بر اساس اصول تجاری و اقتصادی مدیریت می شود.
اثرات خصوصی سازی خودرو بر توسعه بازار داخلی خودرو چیست؟
امروز اروپا نگران رقابت با صنعت خودروسازی چین است که نتیجه رفتار صحیح دولت و مدیریت خصوصی است. در سال های اخیر کیفیت روزافزون خودروهای چینی وارداتی به بازار ایران را می توان دید و با بازار 20 سال گذشته ایران مقایسه کرد. مشکل بزرگ در بحث خصوصی سازی صنعت خودرو در ایران این است که ما مالکیت را به بخش خصوصی می دهیم، اما نمی گذاریم بر اساس مدیریت خصوصی با آن برخورد شود و نتیجه این رویه همین است. صنعت ماشین آلات نیشکر، دشت مغان و تبریز که تجربه تلخی برای بخش خصوصی سازی بود.
شناسایی افراد واجد شرایط یکی از دغدغه های خصوصی سازی است که برای جلوگیری از تکرار خصوصی سازی های ناموفق در صنعت خودرو چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟
خصوصی سازی لزوما به معنای انتقال مالکیت نیست، بلکه به بخش خصوصی اجازه می دهد تا مدیریت کند. استانداردهای تجاری و تجربیات جهانی نشان می دهد که با مدیریت صحیح بخش خصوصی، قیمت ها خود به خود اصلاح می شوند. صنعت خودرو در ایران از دو قسمت ایران خودرو و سایپا در یک قسمت و سایر شرکت ها در قسمت دیگر تشکیل شده است و اندازه هیچ یک از شرکت ها به اندازه ایران خودرو و سایپا نیست و انگیزه زیادی ندارند. برای بین المللی شدن، ایران خودرو و سایپا هستند که گستره وسیعی دارند و با خصوصی سازی نتایج آنها در بازار مشخص خواهد شد. واگذاری مدیریت به بخش خصوصی سازی بسیار حیاتی است و حتی می تواند بازار خودرو را طی یک یا دو سال متعادل کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250427/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%B4%DB%B4-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA