سایه روشن مقررات واردات خودروهای فرسوده

به گزارش « اخبار خودرو »، یکی از اعضای تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

تصویب نظارت بر واردات خودروهای فرسوده توسط هیات وزیران و سیزدهمین نخست وزیر همچنان محل مناقشه کارشناسان و فعالان حوزه خودرو است. اما صرف نظر از اینکه تصمیم اعلام شده را «برخورد 90 دقیقه‌ای» دولت می‌دانستند یا آن را کاملاً مغایر با دیدگاه‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب در خصوص واردات خودروهای فرسوده تفسیر می‌کردند، باید اذعان داشت که بدون توجه به بحث واردات خودروهای فرسوده واقعیت صنعت و بازار خودروی ایران، نمی توان در مورد این موضوع خاص قضاوت درستی کرد.

این صنعت و بازار آن روزگاری دشتی حاصلخیز بود که تولید در آن رونق داشت و واردات رونق داشت، اما اکنون با بیابانی برهوت مواجه هستیم که در رکود گیر کرده است که واردات خودروهای فرسوده نمونه ای از غنایم در بیابان است و شاید. تنظیم بازار و برون رفت از این وضعیت فعلی کمک خواهد کرد. پس در چنین شرایطی اصرار بر اینکه این خودروها شایسته بازار ما هستند یا نه، کمی دور از واقعیت است.

از سوی دیگر، آنچه در این آیین نامه از منابع ارزی انتظار می رود، با دیدگاه رئیس جمهور منتخب در تامین منابع ارزی برای واردات خودرو همخوانی دارد.

مسعود مازیکیان در این خصوص گفت: واردات خودرو باید با ارزهای موجود در اختیار مردم آزاد شود. خیلی ها دلار دارند و اگر اجازه بدهیم خودرو وارد کشور می کنند.

وی همچنین وعده داد: اجازه واردات خودرو با ارز خارجی و آزاد را بدهد.

در ماده سه آخرین آیین نامه نیز آمده بود: «منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالاها و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت عموم مردم. حمل و نقل و با تائید سازمان سرمایه گذاری خارجی و منابع مورد تایید بانک مرکزی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

بخوانید:  تارا با موتور سه سیلندر عرضه می شود

اما این نقص در آیین نامه مذکور نیز وجود دارد که در آن تنها به منابع ارزی واردات این خودروها اشاره شده و از منابع ارزی لازم برای تامین قطعات یدکی، لوازم یدکی مورد نیاز و پس از آن سخنی به میان نیامده است. حراجی. خدمات. این همان چیزی است که گفته شد؛ تنها خودروهایی که خدمات پس از فروش آنها به صورت داخلی ارائه می شود، مجوز شرکت ها را دریافت می کنند، اما هیچ منبعی برای تامین ارز مورد نیاز برای ارائه این خدمات ارائه نمی شود.

از طرفی واقعاً مشخص نیست که با چه فلسفه ای سن این خودروها بین 3 تا 5 سال تعیین می شود و مشخص نیست چرا خودرویی با عمر 2 سال یا کمتر را نمی توان وارد کرد.

این در حالی است که بسیاری از خودروهای امروزی در دنیا تنها پس از چند ماه استفاده با افت شدید قیمت مواجه می شوند و می توان آنها را با قیمتی مناسب خریداری کرد.

لذا امید است این نواقص و نواقص نیز در حین اجرای آیین نامه بررسی و اصلاح شود تا در صورت اجرا حداکثر بهره وری حاصل شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250010/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85